Gå til innhold

Bremseskiver 525d/F11 skiftet 4gg på ett år. Hva er feil?

Halco
 Share

Anbefalte innlegg

I gamle dager på 70-tallet var det komikveld på TV hver onsdag, så da tenkte jeg at det passer bra med siste episode i the neverending story om bremsene på femmeren min.

Mandag for to uker siden ble jeg som nevnt i posten over innkalt til BMW-monopolisten her i Bergen, Jæger Sentrum, for skifte av skiver og calipere på alle fire hjul. Og de skulle opp en dimensjon på bremsene. De hadde mottatt delene fra Tyskland og var klare for jobben.

Da de hadde skrudd av skivene og caliperne på alle fire hjul oppdaget mekanikeren at de gamle brakettene var for små for de nye caliperne. De hadde glemt å bestille tilhørende braketter samtidig med skivene og caliperne, og etter en stund da de hadde oppdatert seg på at leveringstiden var minst 5 dager fant de ut at det lureste var å sette på de gamle bremsene slik at jeg kunne benytte bilen min i ventetiden.

Sist fredag fikk jeg melding fra Jæger om at brakettene til de nye caliperne var kommet. Så hvis jeg leverte bilen på mandag morgen skulle bremsene skiftes samme dag. Her skulle det åpenbart ikke stå på servicen. Jeg spurte selvfølgelig mannen i andre enden av røret om Jæger nå var 100% sikker på at de hadde alle delene til det nye bremsesettet og fikk JA til svar samt en forsikring om at de til og med hadde dobbeltsjekket at alle nødvendige deler var på plass.

Jeg tok en titt innom Brembo på nettet for bremsesett til F10 og så på bildene at samtlige sett inkluderte skiver, calipere, braketter og bolter. Bolter! Det er jo egentlig logisk at når man skifter til større calipere så trenger man større braketter. Og når man skifter til tykkere skiver så trenger man også lengre bolter. Dette er tross alt ikke hjernekirurgi. Jeg vil tro at Jæger har tilgang på tekniske BMW-tegninger som viser hvilke deler de ulike bremsesettene består. Slike tegninger kjenner jo vi alle hobbymekanikere godt til....

Bilen ble levert som den skulle mandag morgen for to dager siden. Jæger gjorde akkurat som de gjorde mandagen uken før, dvs de skrudde av alle skivene og caliperne....og så oppdaget mekanikeren at de gamle boltene som går gjennom caliperne ikke var lange nok. Så da var det bare for Jæger å informere meg om at regresjonsanalyseevnene deres ikke hadde bedret seg siden sist og at boltene til det nye bremsesettet kommer med posten fra Tyskland i slutten av uken.

Denne gangen monterte Jæger ikke de gamle bremsene tilbake på bilen, men festet de nye skivene og hjulene slik at de kunne trille bilen ut på P-plassen. Jeg ble tilbudt en Yaris lånebil som plaster på såret, noe jeg høflig takket nei til.

Så nå venter jeg på at månen skal falle ned i hodet mitt, eller kanskje ned i noen annens hode. Tar dette helvetet aldri slutt?

4 minutter til kampstart.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei!

Har lest denne saken fra starten av, og denne saken hører hjemme på et verksted i en bakgate som ikke vet hva BMW er.

Jæger viser seg fra den siden som vi fleste vestlendinger er kjent med, nemlig arrogante bedrevitere som ser ned på deg om du ikke stiller opp i dress når du kommer inn i butikken.

Jeg ville krevd nybilgarantien på nytt etter at dette problemet er "løst", da det sikkert vil komme flere problemer som det inkompetente verkstedet ikke klarer å løse på første forsøk.........

Dette er nok god mat for en advokat vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk historie #-o , BMW verkstedet mangler rett og slett eierforhold til yrke/jobben. De er "bare" lønnsmotakere... Dette er Verksmesaterens ansvarsområdet, her burde noen tatt ansvart å funnet seg noe annet å holde på med. Det kan hende historien slutter med noe positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en bedre løsning for deg ville vært det big brake settet til brembo, der får du iallefall alle delene i en pakke :)

men sånn seriøst, så hadde det vært meg og min bil, så hadde jeg forlanga å heve kjøpet. de har hatt mer en 3 forsøk på ordne opp for seg, og det virker rett og slett som om de ikke har peiling på hva de driver med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en historie! Hadde kontaktet en advokat asap og krevd det som kreves kan (heve kjøp/ny bil eller økonomisk kompensasjon). Makan til uprofesjonelt verksted/firma....

Be og om leiebil i tilsvarende klasse. Som om du vil bli sett i en Yaris:P

Fortsett og stå på ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far hadde en E90 318i firmabil som sin forrige bil, og der var det langt mer tull med coilene enn de normale problemene som har vært typiske på denne motoren. Dette resulterte i at bilen måtte inn diverse ganger hos Jæger Sentrum, noen ganger på bergingsbil. Coiler og plugger ble skiftet flere ganger, samt motorstyring ble oppdatert flere ganger. Ble nok gjort forskjellig annet og som jeg ikke kommer på nå.

De fikk orden på det til slutt, og det som er relevant i denne tråden er at de i tillegg fikk en kompensasjon for tort og svie (tror det var 20 000,-), samt et par års ekstra garanti på tilsvarende motorfeil. Noe som absolutt betyr en del når bilen ikke er kjøpt privat. Selv om vi og synes at problemet helst ikke burde vært der, og i det minste blitt løst langt raskere, så tok ihvertfall JS problemet seriøst helt fra start til slutt og som sagt tilbød både kompensasjon og ekstra garanti. Resultatet ble en tross alt fornøyd kunde som kjøpte også neste bil hos dem et par år senere.

Lykke til, og håper det løser seg nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casterstagsforingene var også deres usual suspect fordi unødig bevegelse i foringene her gir "vridning" av skivene i caliperne (slakk i spissingenen gir til sammenligning kun mer ensidig press på press på ett av stemplene i caliperen). Det er jo logisk, for casteren vinkler med størst konsekvens for caliperne.

Det jeg ikke forsto var at F10/F11 ikke har casterstag på bakhjulene, kun justering av spissing. Hvordan finjusteer man caster bak da? Er den låst fra fabrikk?

Det er ingen Caster på bakhjulene. Kun hjul som har styring kan ha en castervinkel.

Ikke bland med camber ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansh:

Takk for tipset om kompensasjon. Men historien din om Jæger Sentrum og gjentatte bytter av coilene viser egentlig at JS ikke tok den saken alvorlig heller. Madammens 318i fikk samme coil-problem nå i høst, noen måneder etter at garantien gikk ut. Jeg sjekket på nettet og der var dette med coiler som røyk en gjenganger, og BMW verkstedene skiftet på garanti kun en coil ad gangen i stedet for alle fire samtidig. Alle på nettforumene hadde erfart det samme: fire separate verkstedsbesøk i stedet for ett. Det er dårlig garanti-service. Og med defekte coiler røyk etterhvert også platinapluggene, og behov for ytterlige verkstedsbesøk.

Jeg kontaktet i stedet min mann hos Auto23, og han kjente til coil-problemet på disse motorene. Han anbefalte at jeg skiftet alle fire coilene og fire pluggene samtidig. Som sagt så gjort, og bilen har gått som en klokke siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var overraskende!

Absolutt enige i at JS kunne håndtert selve reparasjonen mer proffesjonelt, men denne bilen var som sagt litt spesiell også i forhold til de vanlige coil-problemene. Mener at de flere ganger byttet samtlige coiler og plugger (men kan også ta feil her, siden det ikke var min bil/sak og er noen år siden).

På min egen bil ble alle fire coilene byttet til en ny type på reklamasjon hos forhandler i Oslo, hvor den var kjøpt ny, kort før vi kjøpte den. Trodde dette var ganske innarbeidet praksis hos alle forhandlere av BMW på en så kjent sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jæger Sentrums forsvar kan det mht bremsehistorien min være relevant å nevne at BMW er ett av få bilmerker (det eneste?) som har som hovedregel at de ved utbedringer som sorterer under garantiansvaret kun skifter den eller de delene som påviselig er defekte. Denne policyen følges slavisk selv om det i flere tilfeller medfører følgefeil eller at samme feil oppstår gjentatte ganger, som bremseskivene mine og coilene/pluggene til madammen.

Tok for moro skyld en titt innom e90post.com for å se om BMW fremdeles praktiserte sin firkantede garantiservice når kundene kom innom med den velkjente defekt coil/defekt plugg/defekt motorstyringsSW:

Anyone else having problems with ignition coil failures on a 330i? For the second time in 18 months my car is off the road with a coil and spark plug failure, my dealership are now doing a software upgrade as this is the second time it has happened.

Just had the same problem. If you have over 50k miles, replace all 6. It's just gonna happen again.

That's ironic, here in the UK the dealership said they wanted to replace all 6 of my coils under warranty, but BMW wouldn't let them! BMW has a policy that they will only replace the faulty parts at initial visit as opposed to the whole lot. So I suppose my car will be off the road for another day or so when the next one goes.

Took it to the BMW garage and they recommended to replace all coils and spark plugs. Its funny how if you're out of warranty they want you to replace EVERYTHING, otherwise its just the the bits they want to...

BMWs answer seems to be to keep changing the coils/sparks/injectors as and when they fail, and only then.

BMW-mønsteret med å droppe feilsøking og feilutbedring ved garantisaker, og i stedet kun bedrive akutt brannslukking er mao ikke ukjent eller noe nytt fenomen, enten det gjelder coiler, plugger, eller bremseskivene mine.

Det paradoksale er, som det nevnes i postene over, at sålenge bilen er under garantiansvar så skiftes kun èn coil eller èn plugg ad gangen. Men hvis garantitiden hadde vært utløpt så hadde BMW anbefalt (som Auto 23) at man skiftet alle coilene og pluggene samtidig. Denslags kundebehandling blir for spekulativ for meg.

Er det noen som har tanker eller erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at dette har blitt praktisert ulikt siden f.eks. min bil ble solgt ny da det kun var 2 års garanti fra BMW, mens norsk lov ga ytterligere 3 år reklamasjonsrett hos forhandler? Om disse 3 årene etter garantiutløpet ikke dekkes av BMW sentralt, men av importøren, så står jo de fritt til å utbedre feilen på mest mulig hensiktsmessig måte?

Noen som vet hvordan det er nå forresten med 5 år/200 000 km garanti? Er det forhandler eller BMW som gir denne i Norge?

Uansett så er det overraskende at BMW velger en strategi så langt unna den som har vært med å gi Toyota deres svært gode kvalitetsrykte (ser det som sannsynlig at Toyota i tilsvarende tilfelle hadde byttet alle coiler og plugger på eget initiativ i forbindelse med en vanlig service, ut fra tidligere praksis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at dette har blitt praktisert ulikt siden f.eks. min bil ble solgt ny da det kun var 2 års garanti fra BMW, mens norsk lov ga ytterligere 3 år reklamasjonsrett hos forhandler? Om disse 3 årene etter garantiutløpet ikke dekkes av BMW sentralt, men av importøren, så står jo de fritt til å utbedre feilen på mest mulig hensiktsmessig måte?

Noen som vet hvordan det er nå forresten med 5 år/200 000 km garanti? Er det forhandler eller BMW som gir denne i Norge?

Uansett så er det overraskende at BMW velger en strategi så langt unna den som har vært med å gi Toyota deres svært gode kvalitetsrykte (ser det som sannsynlig at Toyota i tilsvarende tilfelle hadde byttet alle coiler og plugger på eget initiativ i forbindelse med en vanlig service, ut fra tidligere praksis).

Hei

Vil bare henge meg på denne tråden, den er svært interessang.

Jeg vet med sikkerhet at Toyota har byttet vitale deler (som f.eks motor, servo enhet osv) på noen biler under service som kunden aldri fikk kjennskap til, dette er gjort for å slippe en dårlig reklamasjonsstatestikk. Toyota er ikke bedre en andre biler, helt åpenbart, men jeg mener at de har en annen strategi en BMW. Toyota sjuler problemene...

Når det gjelder 5 års garantien så er det det samme for meg som kunde hvem som betaler reparasjonskostnadene, bare bilen blir fikset så blir jeg fornøyd. Jeg har 2 nye biler og jeg bytter alltid bil før garantien utløper, jeg synes det er veldig bra å kunne si til mitt verksted at --- fiks bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel egentlig det jeg skriver, at Toyota har en helt annen strategi. De velger i en del tilfeller å fjerne et evt. problem før kunden merker det. Kanskje litt tvilsomt, men muligens å foretrekke fremfor å kjøre en ny bil til 750k hvor man lurer på når den må på verksted igjen?

Er ikke det samme for deg hvem som betaler reparasjonskostnadene (og uansett er det på en eller annen måte til slutt du som gjør det), hvis BMW sentralt kun bytter en coil og ikke løser problemet, mens forhandleren bytter alle coilene for å løse problemet med en gang.

Helt enig at det er veldig bra å kunne si til verkstedet at de skal fikse bilen på garanti, men man betaler såpass mye for det privilegiet at man bør kunne forvente bedre enn hva BMW's praksis tilsier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...