repps Skrevet Mars 10, 2013 Share Skrevet Mars 10, 2013 Hei, jeg sliter med en knirkelyd som dukker opp stykkvis når jeg svinger på rattet. Helst når jeg svinger til venstre. Filmopptak lagt ut på youtube: Lurer på om det er noen eksperter her som har en anelse om hva det er å hvordan man kan bli kvitt det ? På forhånd takker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Mars 10, 2013 Share Skrevet Mars 10, 2013 har samme lyden selv. mistenker den brede kabelen inni rattet som gnisser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
repps Skrevet Mars 10, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 10, 2013 tja kanskje det, knekket ut en plan for hvordan man kan stramme denne opp? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Mars 10, 2013 Share Skrevet Mars 10, 2013 har ikke tenkt noe mer på det vurderer å demontere rattet, rulle ut kabelen og smøre den med vaselin eller noe slik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
repps Skrevet Mars 10, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 10, 2013 ja lett å bytte ratt, skal teste dette imorgen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
repps Skrevet Mars 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 12, 2013 men ble bare styr når jeg skulle overhale flatkabelen i sleperingen. Smurte den inn med vaselin, endte opp med at det først ble en annen "slepe" lyd. Etter gjentatte fiklingsforsøk gikk den i stykker. Måtte kjøpe ny. Pris for ny 2000kr. Fikk heldigvis kjøpt en brukt for 400kr. Og lyden forsvant totalt. Ha klar en annen til å montere på er bedre enn å smøre fant jeg ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Mars 12, 2013 Share Skrevet Mars 12, 2013 det var da som pokker. tror eg skal selge min e39, hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Mars 12, 2013 Share Skrevet Mars 12, 2013 Dette kan også være lageret i bunnen av rattstamma har sånn lyd når jeg svinger selv. Så en post på bimmerforums.com ang dette, at det ikke nødvendigvis var sleperingen men lageret i rattstamma eller gummi mansjetten eller noe slikt. Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
repps Skrevet Mars 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 12, 2013 i mitt tilfelle kun man nesten høre at det var øverst, og dermed sleperingen. Manglet liksom bassen i lyden til at det kunne være lenger nede i stammen. Er det en overflatelyd øverst, ligger vell problemet mest sannsynlig i sleperingen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Mars 12, 2013 Share Skrevet Mars 12, 2013 Ja jeg mistenker sleperingen på min også. Men har ikke orka å sett på det.. Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Februar 24, 2016 Share Skrevet Februar 24, 2016 Satser på at det er sleperingen i rattet på min, knirker derfra ved bevegelse på rattet, ikke hele tiden, men ofte. Har bestilt en brukt slepering fra Koed som skal være i meget god stand (i følge påstand). Vet ikke når jeg begynner på selve jobben, men gir tilbakemelding om det gjorde susen. Hvis jeg skal koble fra batteriet når jeg gjør dette (for å unngå et det skjer noe med airbag) er det + eller minus jeg skal koble fra batt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Februar 24, 2016 Share Skrevet Februar 24, 2016 jeg har byttet ratt uen å kople fra bateriet. men ja, minus polen tar du av. sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Februar 25, 2016 Share Skrevet Februar 25, 2016 (endret) Når du demonterte rattet D. Toft, så er det to skruer? på baksiden av rattet som må løsnes, hva slags verktøy passer på de? Endret Februar 25, 2016 av sondre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Februar 25, 2016 Share Skrevet Februar 25, 2016 2 skruer på airbag ja, torx 30. sikkert trangt, så torx 27 funker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Februar 27, 2016 Share Skrevet Februar 27, 2016 Da har jeg byttet slepering 61318379091 (kjøpt brukt fra Koed til laveste bud) Anbefaler og også kjøpe en slik "Spacer" selvklebende 51318172242 til kr. 7,50 ev. lime fast den som sitter på den som skal byttes ut. Slepering (3), Spacer (5) - Koed Jeg tok og skrudde av - pol på batteriet før jeg startet, 10mm pipe. Torx 30 passet som D. Toft skriver over, pass på å ha lang nok da den skal litt dypere enn standard bits rekker til å skru av airbag, jeg vred rattet slik at jeg kom til på undersiden av rattstammen på begge to. Var bare å klipse av kontaktene som var festet til rattet. 16mm pipe passer for å løsne senterskrue i rattet, så bare å dra det rett ut. Er greit å ha rattet og hjulene da stilt helt rett. Det er et spor i rattstammen og på rattet som viser nøyaktig posisjon ved montering igjen. Løsne skruer på plastdeksel på undersiden av rattstamme (3. stk) og 1 stk. på oversiden og ta dekslene forsiktig av. Stjernetrekker og bitteliten torx. Torx 25 passer på de fire skruene som holder sleperingen på plass, løsne kabler før du tar den av. Så var det bare å klipse av bryterne og sette de over på den "nye" sleperingen og montere. alt sammen på plass igjen. Kostnad drøyt 300,- inkl frakt. Tid: 30 min hvis du har demontert ratt før og kjenner prosedyren. Jeg brukte vel en time før jeg ble ferdig inkl. Googling og YouTube søk - men så liker jeg å ta meg god tid og være helt sikker så resultatet det blir bra, uten at jeg ødelegger noe Resultat: Knirkelyd borte D.Toft reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå