Reset Skrevet Mars 17, 2013 Share Skrevet Mars 17, 2013 Har noen spørsmål angående dekkbytte på min biltralle! Per dags dato står det på 185-14 C dekk. MÅ jeg ha C dekk på en biltralle? Tillat totalvekt på hengeren er 2600 kg. Hengeren veier 600 kg! Bilen jeg skal bruke som drabil kan dra 2000 kg. Så jeg vurderer å kjøpe noen dekk i 205/50-15 å montere på noen BMW kryss eiker i 15". De dekkene har en lasteindeks på 89. Det vil si 580 kg dekket. 580 x 4 = 2320. 2320 - 600 (hengeren) = 1720kg lastekapasitet på de dekkene. Er dette lov? Hengeren skal hovedsaklig brukes til å dra min e30 banebil til og fra treff. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Mars 17, 2013 Share Skrevet Mars 17, 2013 2600/4 = 615. Dvs. Li 93 eller mer. C- eller XL-merking og lasteindeks henger som regel sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thorbis Skrevet Mars 17, 2013 Share Skrevet Mars 17, 2013 jeg hadde e30 krysseike hjul på gamle biltralla mi. det var 205.50 dekk. det var varebildekk med 102 xl merking. de var godkjente for mer enn det hengern var. blir du stoppa med for lav laste merking på dekka på hengeren. så koster det deg 1500 i bot pr dekk som er feil. bt er rimelig på hugget på akkurat det veit jeg av egen erfaring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Mars 17, 2013 Share Skrevet Mars 17, 2013 205/50-15 blir forresten feil på en tilhenger som bruker standard 14-tommers tilhengerdimensjon. Blir derimot riktig på en tilhenger som originalt er skodd på 155-13. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reset Skrevet Mars 17, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 17, 2013 Hva blir feil? Setter jo 15-16-17" på e30er som er orginalt 14 også Ønsker gjerne lavere profil, slik at det blir enklere å kjøre av og på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Mars 17, 2013 Share Skrevet Mars 17, 2013 Rullediameteren blir feil. Problemet blir at med 205/50-15 er du ikke innenfor de +/- 5% du har lov til å avvike fra rullediameteren til originaldimensjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnja Skrevet Mars 18, 2013 Share Skrevet Mars 18, 2013 Mulig jeg er på jordet her, men hva har rullediameter på henger og si? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonus Skrevet Mars 18, 2013 Share Skrevet Mars 18, 2013 Mulig jeg er på jordet her, men hva har rullediameter på henger og si? Dimensjonering av bremser vil jeg tro. Dess større positivt avvik dess dårligere bremser pga vektarmprinsippet vil jeg tro. Til trådstarter; du er klar over at du ikke har lov til å dra den hengeren med totalvekt 2600kg om bilen kun er godkjent for 2000kg henger selv med BE-sertifikat? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnja Skrevet Mars 18, 2013 Share Skrevet Mars 18, 2013 Ja det kan jeg gå med på, men tror du 5% regelen gjelder der? Skal vel litt større avvik til før det går utover bremser ol Finner ikke noe om det i regelverket heller Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mars 18, 2013 Share Skrevet Mars 18, 2013 Til trådstarter; du er klar over at du ikke har lov til å dra den hengeren med totalvekt 2600kg om bilen kun er godkjent for 2000kg henger selv med BE-sertifikat? Selvfølgelig kan han det, så lenge bilen som skal oppå ikke overstiger 1400kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnja Skrevet Mars 18, 2013 Share Skrevet Mars 18, 2013 Kjører litt henger selv, så jeg ringte bt, og 5% gjelder også henger. Så da vet man det:)) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spiritus Sancti Skrevet Mars 18, 2013 Share Skrevet Mars 18, 2013 Til trådstarter; du er klar over at du ikke har lov til å dra den hengeren med totalvekt 2600kg om bilen kun er godkjent for 2000kg henger selv med BE-sertifikat? Selvfølgelig kan han det, så lenge bilen som skal oppå ikke overstiger 1400kg. Helt riktig Awt. Det er fir mange som Sonus ute å farter. Som sprer feil regler rundt dette med tilhenger. Det er AKTUELL totalvekt. Ikke TILLAT totalvekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW-Jens Skrevet Mars 18, 2013 Share Skrevet Mars 18, 2013 Har noen spørsmål angående dekkbytte på min biltralle!Per dags dato står det på 185-14 C dekk. MÅ jeg ha C dekk på en biltralle? Tillat totalvekt på hengeren er 2600 kg. Hengeren veier 600 kg! Bilen jeg skal bruke som drabil kan dra 2000 kg. Så jeg vurderer å kjøpe noen dekk i 205/50-15 å montere på noen BMW kryss eiker i 15". De dekkene har en lasteindeks på 89. Det vil si 580 kg dekket. 580 x 4 = 2320. 2320 - 600 (hengeren) = 1720kg lastekapasitet på de dekkene. Er dette lov? Hengeren skal hovedsaklig brukes til å dra min e30 banebil til og fra treff. Du trenger ikke C-dekk på hengeren, men du trenger høy nok LI og rett ruleomkrets som Der Barockengel påpekte. Men likevel ville anbefalt deg å beholde C-dekkene da de har veldig mye stivere dekksider enn vanlige persombildekk og gjør at hengeren blir mye mere stabil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reset Skrevet Mars 18, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 18, 2013 Har noen spørsmål angående dekkbytte på min biltralle!Per dags dato står det på 185-14 C dekk. MÅ jeg ha C dekk på en biltralle? Tillat totalvekt på hengeren er 2600 kg. Hengeren veier 600 kg! Bilen jeg skal bruke som drabil kan dra 2000 kg. Så jeg vurderer å kjøpe noen dekk i 205/50-15 å montere på noen BMW kryss eiker i 15". De dekkene har en lasteindeks på 89. Det vil si 580 kg dekket. 580 x 4 = 2320. 2320 - 600 (hengeren) = 1720kg lastekapasitet på de dekkene. Er dette lov? Hengeren skal hovedsaklig brukes til å dra min e30 banebil til og fra treff. Du trenger ikke C-dekk på hengeren, men du trenger høy nok LI og rett ruleomkrets som Der Barockengel påpekte. Men likevel ville anbefalt deg å beholde C-dekkene da de har veldig mye stivere dekksider enn vanlige persombildekk og gjør at hengeren blir mye mere stabil. Okay! Jeg har leita litt etter C-dekk, men er ikke så lett å komme over i ønkset dimensjon! Det står 185-14 på hengeren nå, står ikke profil Men som sagt, jeg ønsker meg noen dekk med litt lavere profil, for å få hengeren lavere, slik at det blir enklere å kjøre av og på biler som er senket. Og med "lavprofil" dekk så vil jo dekksidene bli litt mer stivere, som igjenn resulterer til mer stabil henger som du påpeker? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW-Jens Skrevet Mars 18, 2013 Share Skrevet Mars 18, 2013 185-14 er "normalprofil", altså de vi kaller i dag 80 profil. Jeg forstår hvorfor du vil ha hengeren lavere, men det er kansje en enklere løsning med lengre kjørebruer? Når det gjelder lavprofildekk med lave dekksider er det ikke gitt at de er mye stivere, kommer mye ann på dekkets oppbygning. Et tips der er Bridgestone, som vanligvis har en del stivere dekksider enn mange andre produsenter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå