Gå til innhold

Bytte dekk på biltralle!


Reset
 Share

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål angående dekkbytte på min biltralle!

Per dags dato står det på 185-14 C dekk.

MÅ jeg ha C dekk på en biltralle?

Tillat totalvekt på hengeren er 2600 kg. Hengeren veier 600 kg!

Bilen jeg skal bruke som drabil kan dra 2000 kg.

Så jeg vurderer å kjøpe noen dekk i 205/50-15 å montere på noen BMW kryss eiker i 15".

De dekkene har en lasteindeks på 89. Det vil si 580 kg dekket.

580 x 4 = 2320.

2320 - 600 (hengeren) = 1720kg lastekapasitet på de dekkene. Er dette lov? :)

Hengeren skal hovedsaklig brukes til å dra min e30 banebil til og fra treff. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde e30 krysseike hjul på gamle biltralla mi. det var 205.50 dekk. det var varebildekk med 102 xl merking. de var godkjente for mer enn det hengern var. blir du stoppa med for lav laste merking på dekka på hengeren. så koster det deg 1500 i bot pr dekk som er feil. bt er rimelig på hugget på akkurat det veit jeg av egen erfaring :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er på jordet her, men hva har rullediameter på henger og si?

Dimensjonering av bremser vil jeg tro. Dess større positivt avvik dess dårligere bremser pga vektarmprinsippet vil jeg tro.

Til trådstarter; du er klar over at du ikke har lov til å dra den hengeren med totalvekt 2600kg om bilen kun er godkjent for 2000kg henger selv med BE-sertifikat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter; du er klar over at du ikke har lov til å dra den hengeren med totalvekt 2600kg om bilen kun er godkjent for 2000kg henger selv med BE-sertifikat?

Selvfølgelig kan han det, så lenge bilen som skal oppå ikke overstiger 1400kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter; du er klar over at du ikke har lov til å dra den hengeren med totalvekt 2600kg om bilen kun er godkjent for 2000kg henger selv med BE-sertifikat?

Selvfølgelig kan han det, så lenge bilen som skal oppå ikke overstiger 1400kg.

Helt riktig Awt. Det er fir mange som Sonus ute å farter. Som sprer feil regler rundt dette med tilhenger.

Det er AKTUELL totalvekt. Ikke TILLAT totalvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen spørsmål angående dekkbytte på min biltralle!

Per dags dato står det på 185-14 C dekk.

MÅ jeg ha C dekk på en biltralle?

Tillat totalvekt på hengeren er 2600 kg. Hengeren veier 600 kg!

Bilen jeg skal bruke som drabil kan dra 2000 kg.

Så jeg vurderer å kjøpe noen dekk i 205/50-15 å montere på noen BMW kryss eiker i 15".

De dekkene har en lasteindeks på 89. Det vil si 580 kg dekket.

580 x 4 = 2320.

2320 - 600 (hengeren) = 1720kg lastekapasitet på de dekkene. Er dette lov? :)

Hengeren skal hovedsaklig brukes til å dra min e30 banebil til og fra treff. :)

Du trenger ikke C-dekk på hengeren, men du trenger høy nok LI og rett ruleomkrets som Der Barockengel påpekte. Men likevel ville anbefalt deg å beholde C-dekkene da de har veldig mye stivere dekksider enn vanlige persombildekk og gjør at hengeren blir mye mere stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen spørsmål angående dekkbytte på min biltralle!

Per dags dato står det på 185-14 C dekk.

MÅ jeg ha C dekk på en biltralle?

Tillat totalvekt på hengeren er 2600 kg. Hengeren veier 600 kg!

Bilen jeg skal bruke som drabil kan dra 2000 kg.

Så jeg vurderer å kjøpe noen dekk i 205/50-15 å montere på noen BMW kryss eiker i 15".

De dekkene har en lasteindeks på 89. Det vil si 580 kg dekket.

580 x 4 = 2320.

2320 - 600 (hengeren) = 1720kg lastekapasitet på de dekkene. Er dette lov? :)

Hengeren skal hovedsaklig brukes til å dra min e30 banebil til og fra treff. :)

Du trenger ikke C-dekk på hengeren, men du trenger høy nok LI og rett ruleomkrets som Der Barockengel påpekte. Men likevel ville anbefalt deg å beholde C-dekkene da de har veldig mye stivere dekksider enn vanlige persombildekk og gjør at hengeren blir mye mere stabil.

Okay! :)

Jeg har leita litt etter C-dekk, men er ikke så lett å komme over i ønkset dimensjon!

Det står 185-14 på hengeren nå, står ikke profil :?::?

Men som sagt, jeg ønsker meg noen dekk med litt lavere profil, for å få hengeren lavere, slik at det blir enklere å kjøre av og på biler som er senket.

Og med "lavprofil" dekk så vil jo dekksidene bli litt mer stivere, som igjenn resulterer til mer stabil henger som du påpeker? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

185-14 er "normalprofil", altså de vi kaller i dag 80 profil. Jeg forstår hvorfor du vil ha hengeren lavere, men det er kansje en enklere løsning med lengre kjørebruer?

Når det gjelder lavprofildekk med lave dekksider er det ikke gitt at de er mye stivere, kommer mye ann på dekkets oppbygning. Et tips der er Bridgestone, som vanligvis har en del stivere dekksider enn mange andre produsenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...