Gå til innhold

Salg av bil - årsavgift og NAF-kontrakt

iittala
 Share

Anbefalte innlegg

Har solgt biler flere ganger jeg mellom jan-mars, og kjøper har alltid betalt årsavgiften sammen med kjøpesummen til meg. Jeg betaler årsavgiften så fort penga er på bok og sender kvittering til kjøper at den er betalt. Det enkle er ofte det beste, og hvorfor ikke snakke med kjøper om årsavgifta ved diskusjon om pris på bilen?? Og tekst i en kontrakt veier tyngre enn et kryss. Jeg tar med alt i en kontrakt det kan bli spørsmål om i etterkant, så som omregavg, årsavg, synlige skader/slitasje på bilen, tilstand dekk og ting kjøper må påse vil komme rep på i nærmeste (service, reg.reim, nye dekk, ny frontrute) mulig det blir litt overkill men bedre å få med alt enn ingenting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på jobb solgte en bil i slutten av februar. Ble enige om at kjøper skulle betale årsavgifta. Etter han henta bilen svarte han aldrig mer på tlf. Og han på jobb sjekka opp hver dag om regninga var betalt. Men skjedde aldrig noe. Han ringte da tollvesenet og spurte hva han skulle gjøre. De sa da:

eier 1 januar får regninga. Blir den ikke betalt så vil ny regning bli sendt ut. Data systemet henter da på nytt opp info på den aktuelle bilen. Der står nå ny eier som eier og han vil få regninga i posten. Blir det fortsatt ikke betalt vil bilen bli begjært avskiltet. Siden bilen ikke lenger er din vil ny eier få problemet. Så du kan bare ta det med ro.

Mulig dette ikke er riktig ifølge skriv rundt om kring. Men det er svaret han fikk på telefon fra tollvesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på jobb solgte en bil i slutten av februar. Ble enige om at kjøper skulle betale årsavgifta. Etter han henta bilen svarte han aldrig mer på tlf. Og han på jobb sjekka opp hver dag om regninga var betalt. Men skjedde aldrig noe. Han ringte da tollvesenet og spurte hva han skulle gjøre. De sa da:

eier 1 januar får regninga. Blir den ikke betalt så vil ny regning bli sendt ut. Data systemet henter da på nytt opp info på den aktuelle bilen. Der står nå ny eier som eier og han vil få regninga i posten. Blir det fortsatt ikke betalt vil bilen bli begjært avskiltet. Siden bilen ikke lenger er din vil ny eier få problemet. Så du kan bare ta det med ro.

Mulig dette ikke er riktig ifølge skriv rundt om kring. Men det er svaret han fikk på telefon fra tollvesenet.

Når du sier det så mener jeg å hiske fra i fjor at det ble slik. De har vel endelig endret litt på systemet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har krysset av "årsavgift er ikke betalt for inneværende år", og spesielt siden vi er i tidsrommet før 20.mars samt ikke nevner noe om det i kontrakten ellers, så oppfattes dette som at "selger skal betale årsavgift for inneværende år".

Du kan diskuere til du blir blå i trynet om hva du mener er rett og feil, men juridisk sett har du ingenting å slå i bordet med. Krysset er der for å klargjøre at årsavgift ikke er betalt, og loven sier at det er eier pr 1.1 som skal betale denne what so ever.

Du er uansett ikke den første som har gjort denne feilen..

Lenge siden jeg har svart her, men siden jus ble blandet inn her kontaktet jeg NAF for dems forståelse av egen kontrakt. Jeg har ikke vist NAF annonseteksten, men fortalt at jeg ikke husker at vi snakket om årsavgiften ved overlevering (her er kjøper enig med meg). Kjøper leste gjennom kontrakten før signering. Her NAFs svar.

"Hei,

I utgangspunktet så er det full avtalefrihet om hvem av partene som skal være ansvarlig til å betale årsavgiften, seg imellom.

Vi kan vanskelig gå inn å vurdere din konkrete sak, da hele salgsprosessen er gjenstand for tolkning for vurdering av ditt spørsmål.

På generelt grunnlag kan vi opplyse:

Forutsatt at det ikke er gitt noen opplysninger om årsavgiften i salgsprosessen, med unntak av at det er krysset av «nei» i NAF-kontrakten på spørsmål om årsavgiften er betalt, så er den naturlige følgen at det er kjøper som skal betale avgiften. En slik løsning synes naturlig da årsavgiften er en avgift for bruk av bil, og det er kjøper som i all hovedsak får glede av å disponere over bilen i den kommende periode.

Til slutt opplyses det om at eier av motorvogn per 1. januar det aktuelle året og nye eier er solidarisk ansvarlige til å betale avgiften overfor norske myndigheter.

Med vennlig hilsen

Forbrukerrådgiver/Jurist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner til tollvesenets regler, og de viser jo egentlig at JULIANVs løsning på salg av bil mellom januar og 20. mars kanskje er den beste.

Kjøper sier at jeg ikke sa noe om årsavgiften ved overlevering av bilen, og det stemmer at vi ikke snakket om den. Men jeg mener jeg har ivaretatt dette gjennom kontrakten som kjøper leste og signerte. Noe kjøper selvsagt nå er helt uenig i..

Hvorfor i all verden gjør du det på den måten?

Hvorfor selger du ikke bilen til en pris der avgiften er inkludert?

Hvorfor sa du ikke at han skulle betale årsavgiften, du krysser bare av og håper han ikke skal legge merke til det for på den måten lure årsavgiften over på kjøper?

Dersom kjøper skal betale så spesifiser det i det minste i kontrakten så det ikke er tvil om at dere er enige om dette punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krysset har ingenting å si... Det burde vært skrevet at kjøper skal betale årsavgiften. Men så lenge det er eierbytte mellom 1 januar og 20mars kommer neste purring til nye eier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner til tollvesenets regler, og de viser jo egentlig at JULIANVs løsning på salg av bil mellom januar og 20. mars kanskje er den beste.

Kjøper sier at jeg ikke sa noe om årsavgiften ved overlevering av bilen, og det stemmer at vi ikke snakket om den. Men jeg mener jeg har ivaretatt dette gjennom kontrakten som kjøper leste og signerte. Noe kjøper selvsagt nå er helt uenig i..

Hvorfor sa du ikke at han skulle betale årsavgiften, du krysser bare av og håper han ikke skal legge merke til det for på den måten lure årsavgiften over på kjøper?

Dersom kjøper skal betale så spesifiser det i det minste i kontrakten så det ikke er tvil om at dere er enige om dette punktet.

Helt enig! Dårlig forsøk på å lure seg unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sikkert skjønner er jeg grunnleggende uenig i at noe har vært uklart, noe juristen i NAF underbygger. Det som ikke er inkludert, det er ikke inkludert. Vi kan også snu det helt rundt og si at kjøper har undersøkelsesplikt og at han ved å ikke spørre forsøker å lure årsavgiften over på selger..

Men diskusjonen er egentlig avsluttet for min del. Jeg har fått klarhet i at teksten kan misforstås samt at NAFs kontrakter egentlig ikke er særlig gode. Hva løsningen blir ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sikkert skjønner er jeg grunnleggende uenig i at noe har vært uklart, noe juristen i NAF underbygger. Det som ikke er inkludert, det er ikke inkludert. Vi kan også snu det helt rundt og si at kjøper har undersøkelsesplikt og at han ved å ikke spørre forsøker å lure årsavgiften over på selger..

Men diskusjonen er egentlig avsluttet for min del. Jeg har fått klarhet i at teksten kan misforstås samt at NAFs kontrakter egentlig ikke er særlig gode. Hva løsningen blir ...

Da vet du det til neste gang :) mann må alltid være enig om sånt å skrive dette ned i kontrakten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske loven er MEGET klar. Eier 1 januar er ansvarlig for innbetaling av årsavgiften det inneværende året. Om bilen selges før 20mars, så blir PURRINGEN sendt til ny eier EN gang, med forhøyet gebyr. Om denne ikke blir betalt innen "vi klipper skiltene"-datoen så blir bilen begjært avregistrert grunnet manglende årsavgift. Eier av bilen blir ikke purret på mer, og får heller ikke no krav retta mot seg... Eier 1 januar får neste purring iløpet av november med beskjed om at hvis ikke dette blir innbetalt så går saken til lønnstrekk. 1januar året etter blir kravet sendt til Statens Innkrevingssentral og eier 1januar (året før) blir trukket i lønn :)

Uavhengig av HVA som er krysset av i kontrakter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske loven er MEGET klar. Eier 1 januar er ansvarlig for innbetaling av årsavgiften det inneværende året. Om bilen selges før 20mars, så blir PURRINGEN sendt til ny eier EN gang, med forhøyet gebyr. Om denne ikke blir betalt innen "vi klipper skiltene"-datoen så blir bilen begjært avregistrert grunnet manglende årsavgift. Eier av bilen blir ikke purret på mer, og får heller ikke no krav retta mot seg... Eier 1 januar får neste purring iløpet av november med beskjed om at hvis ikke dette blir innbetalt så går saken til lønnstrekk. 1januar året etter blir kravet sendt til Statens Innkrevingssentral og eier 1januar (året før) blir trukket i lønn :)

Uavhengig av HVA som er krysset av i kontrakter...

Bingo :mrgreen:

Så bare å betale :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...