Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

I fjor var jeg på leting etter en BMW med rekkeseksere (E36)

var vanskelig å finne en i god stand og med lav km i min prisklasse (45 000 kr)

så fant jeg en "grei" voksen kjørt BMW E36 Touring 323i som hadde gått 192 000km på tellern som jeg hadde tenkt å kjøpe

da tok jeg en prøvetur og teste den skikkelig og må si at jeg ble så skuffet over draget :(

var ikke sånn wow "skyv" men var ganske slapp bunndrag men draget ble jevnt og bedre etterhvert i registeret . og synes det var vanskelig å høre sekser lyden.

for å være helt ærlig så jeg synes rekkefirer går bedre og effektiv enn en tung sekser

så mitt spørsmål er rekkesekser virkelig så slapp enn jeg trodde :? ?

ser at mange skryter over sine biler med rekkesekser og sier dem går godt... osv

jeg vil ha fakta og ærlig svar

takker for svar

Skrevet

Når jeg skulle kjøpe E36 for et par år siden, så prøvde jeg 320 og 318IS (siden disse var innenfor mitt budsjett). Jeg var ute etter Coupe. Jeg valgte en 318IS jeg kom over. Jeg syns faktisk denne dro bedre og hadde bedre gassrespons enn de 320'ene jeg prøvde.

Per i dag hadde jeg nok valgt 325 eller 328 hvis jeg skulle hatt E36. For meg er det kun Coupe som gjelder på E36, da jeg ikke syns de andre karosseriene er noe å skryte av.

Konklusjonen min er ihvertfall 318is over 320 anyday (m42/44b18 over m50b20) i E36.

Men 325 / 328 blir noe helt annet enn 318is / 320 så hvis du har budsjett til det vile jeg valgt det. :)

Skrevet

Før jeg kjøpte min BMW 520 med rekkesekser fikk jeg spørsmål av en kollega på jobben om det var automat, og det er det jo, så da sa han at jeg ikke burde kjøpte 520 med automat siden 2 litern med 150 hester blir litt for svakt iforhold til automaten, at man ikke fikk brukt alt da, men jeg har jo 2.2 med 170 hester, så det blir jo som en 523 med automat, og jeg har målt den til med elendig start på 0-100 på 8.04 sekunder, i sportmode ofc, jeg syns ikke det er så altfor gæernt, kjenner at den drar ganske godt, bra med kraft med tanke på at jeg har kjørt en M5 tidligere (E60). Så kan vel hende du bare var borti en rekkesekser som var litt "dau".

Skrevet

Selvfølgelig er ikke en E36 318iS hurtigere enn en E36 323i/T. Det skiller bl.a over 2 sekunder 0-100 Km/t (både i teorien og i virkeligheten). 30 ekstra hestekrefter og 70 Nm mer i dreiemoment mer enn oppveier de ca. 150 kiloene 323i veier mer enn 318iS. Når det gjelder bilens kjøredynamiske balanse stiller saken seg annerledes, men det er ikke det du spør om.

E36 323i/T er minst 15 år gammel nå og med så gamle biler er det mange ting som kan være galt eller ikke tilpasset 100%. En ganske vanlig ting som svikter på M52B25 motoren er luftmassemåleren (LMM). Virker den ikke som den skal er det fort gjort at motoren mister 20-30 HK og en tilsvarende mengde Nm.

Skrevet
Kanskje du har satt deg for høye forventninger `? :)

må nok over til 325/328 som Thewiz sier :) vis du vil ha litt drag i hvertfall :)

Hehe ja kanskje det :)

Ja :)

Skrevet

316: Det er i såfall helt marginalt, men 318iS høres definitivt både hurtigere og mer sportslig ut. Det er nettopp dette som er artig med en litt hissig firer vs. en kultivert rekkesekser. Jeg synes at det er morsomt å høre at motoren virkelig jobber hardt og dette er mye mer fremtredende med en rekkefirer enn en rekkesekser (iallefall så lenge vi snakker litt eldre biler samt ikke M-modeller)... :)

Skrevet
Før jeg kjøpte min BMW 520 med rekkesekser fikk jeg spørsmål av en kollega på jobben om det var automat, og det er det jo, så da sa han at jeg ikke burde kjøpte 520 med automat siden 2 litern med 150 hester blir litt for svakt iforhold til automaten, at man ikke fikk brukt alt da, men jeg har jo 2.2 med 170 hester, så det blir jo som en 523 med automat, og jeg har målt den til med elendig start på 0-100 på 8.04 sekunder, i sportmode ofc, jeg syns ikke det er så altfor gæernt, kjenner at den drar ganske godt, bra med kraft med tanke på at jeg har kjørt en M5 tidligere (E60). Så kan vel hende du bare var borti en rekkesekser som var litt "dau".

Det kan godt hende men den bilen som jeg prøvde var jo manuell gir og eieren så litt gammel ut rundt 55-60 årene

Skrevet
Selvfølgelig er ikke en E36 318iS hurtigere enn en E36 323i/T. Det skiller bl.a over 2 sekunder 0-100 Km/t (både i teorien og i virkeligheten). 30 ekstra hestekrefter og 70 Nm mer i dreiemoment mer enn oppveier de ca. 150 kiloene 323i veier mer enn 318iS. Når det gjelder bilens kjøredynamiske balanse stiller saken seg annerledes, men det er ikke det du spør om.

E36 323i/T er minst 15 år gammel nå og med så gamle biler er det mange ting som kan være galt eller ikke tilpasset 100%. En ganske vanlig ting som svikter på M52B25 motoren er luftmassemåleren (LMM). Virker den ikke som den skal er det fort gjort at motoren mister 20-30 HK og en tilsvarende mengde Nm.

Det e mye riktig som du sier , bilen var ikke så go i stand som jeg hadde håpet på Var litt mye rust i kanalene, riper, osv. Og rattet var ikke " rett" når man kjører beint rett fram..

Eieren ville ha 55 000 kr for den , jeg sa jeg kan ta den for 30 000 men det ble ikke noe av så jeg endte opp med en Compact istedenfor .

Men har lyst å ha en bmw med R6 en dag :)

Skrevet

En grønn stasjonsvogn du prøvde i Bergen? (Bønes?)

Har eid alle variantene dere diskuterer. En 318is er ikke noe kjappere enn 320, men siden den er mer turtallsmaskin "føles" den kjappere. Valget mellom de måtte blitt om du ønsker 4er lyd eller 6er.

En 323 er jo absolutt ingen rask bil, men den skyver vesentlig bedre enn 320. En eldre 325 går ikke noe bedre. Men den må piskes litt, nytter ikke å ligge i 10km/t, for så å trykke flat pedal i 2giret. Da virker den tragisk treg.

Får ingen wow opplevelse i en 323. Må kjøpe deg eldre turbobil for å få litt wow opplevelse.

Skrevet
En grønn stasjonsvogn du prøvde i Bergen? (Bønes?)

Har eid alle variantene dere diskuterer. At en 318is er ikke noe kjappere enn 320, men siden den er mer turtallsmaskin "føles" den kjapp. Valget mellom de måtte blitt om du ønsker 4er lyd eller 6er.

En 323 er jo absolutt ingen rask bil, men den skyver vesentlig bedre enn 320. En eldre 325 går ikke noe bedre. Men den må piskes litt, nytter ikke å ligge i 10km/t, for så å trykke flat pedal i 2giret. Da virker den tragisk treg.

Får ingen wow opplevelse i en 323. Må kjøpe deg eldre turbobil for å få litt wow opplevelse.

Ja en grønn stasjonsvogn i bønes

Skrevet
Har kjørt 318is og 320, og er heller ikke i tvil om at en 318is er friskere enn en 320.

enig, en IS går faktisk godt i forhold til en 320/520. kan ikke tenkre på eg att en 2.2 skal gå så mye bedre enn en 2l :P

Skrevet
Har kjørt 318is og 320, og er heller ikke i tvil om at en 318is er friskere enn en 320.

enig, en IS går faktisk godt i forhold til en 320/520. kan ikke tenkre på eg att en 2.2 skal gå så mye bedre enn en 2l :P

Er faktisk overraskende forskjell på 2.0 og 2.2L, tro det eller ei :-) Jeg valgte IS foran 320 pga. motoren er mer leken og bruker en del mindre drivstoff i E36. 323'n skal gå helt greit, men er jo ingen rakett det heller. rekkesekserne på 90 tallet var spreke motorer, men når vi nå er blitt vant til moderne motorer og spesielt diesel, Så føler ikke en bmw bensin sekser spesielt sprek sammenlignet med en 110hk turbo diesel på vanlig kjøring. Forskjellen merker en først i fart når en girer ned og gir på :-)

Jeg har hatt både 316I, 318I, 318IS, 320 og 325 og erfaringene jeg sitter igjen med er at det er at 318IS motoren er mest leken om en trenger en kjekk liten motor som ikke bruker mye drivstoff og føles hissig ut til å være over 20 år gammel. Når det er sagt så er den meget lat i Forhold til 325. Det var virkelig en morsom motor, med en rå lyd og fint drag (Vil tro 328'n er ganske lik, med litt mer moment). Så skal en ha en grei motor så fungerer 318IS fint, men skal en ha 6er må en opp på minimum 325 for å få forventningene innfridd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...