Gå til innhold

Vår X5 E70

Share

Anbefalte innlegg

Da har vi bytta ut vår gamle E53 X5 4,4i med en nyere E70 X5 3.0D

Vi skulle egentlig ha en E70 4,8i, men vi er så kresne på utstyr og de er så sjeldne i norge at vi til slutt måtte bite i det sure eple og velge diesel denne gangen...

Bilen ble hentet hos Bavaria i Haugesund (kjempebra kundeservice der!), ca 1020 km hver vei fra der vi bor og de tok vår gamle bil i innbytte.

Denne spacegrå E70'n er solgt ny hos Bavaria Haugesund og har det meste av utstyr:

Ryggekamera

HUD-display (oransje, rødt, grønt...)

DVD-skjerm i baksetet

7-seter

Bi-Xenon

Keyless Go

Adaptive Drive

Active steering

Sportspakke

Nivåregulering (standard på 7-seter)

Komfortstoler med alt elektrisk

Lyspakke

Webasto

Varme i rattet

Panorama soltak

Tilhengerfeste

Navi proff og HI-FI proff

Nevada sorte skinnseter og alu-lister

etc...

Ting jeg liker med denne bilen:

- Keyless Go er kjempekjekt. Åpne, starte og låse bilen med nøklene i lommen

- SETENE. Komfortsetene er ekstremt gode å sitte i. Prøvde E70 med sportsstoler tidligere i år, men synes de var dårlige. Mye justering på baksetene, i lengderetning samt vinkel på seteryggen. Ble plutselig langt bedre benplass på 2-åringen i baksetet. I tillegg får en voksen plass mellom 2 barneseter i baksetet.

- 7-seter er genialt. Trodde ikke vi kom til å bruke det noe særlig, men har allerede kjørt med 6 personer på to turer den siste uka :) Helt kurant for voksen i 3. seterad, men er nok godt å få strekt på bena hvis man sitter der noen timer... selve setene er gode, men benplassen noe begrenset :)

Ting jeg savner fra E53'n (bortsett fra V8-lyden...):

- Solbrilleholdere (har ikke funnet dette...)

- Spylerveskespredningen på frontruten. E53 gir en jevn dusj over hele ruta mens E70 bare spruter 4 steder.

Noen bilder fra Hardangervidda på hjemturen:

i8o5d2tlbu2vcx1ejaqn.jpg

meey0r9q28tzs1jwm81o.jpg

h3r8zilf7k3zx5rytp3m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott bil!

Keyless Go er enda en ting på listen over utstyr jeg synes var unødvendig, men som jeg "må" være der nå når jeg er vant til det. Utrolig praktisk å bare kunne ha nøkkelen i lommen, også hvis man lar bilen stå på tomgang av forksjellige årsker, siden den da ikke kan kjøres noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen bil!

HansH. Selvom nøklene ikke er med i bilen kan den kjøres likevel så lenge motoren er startet..

Nå har ikke jeg testet dette på min, men på yarisen til mor har vi gjort dette (med feil) flere ganger.. Alltid like kjekt og måtte levere nøklene når mor har glemt seg ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen bil!

HansH. Selvom nøklene ikke er med i bilen kan den kjøres likevel så lenge motoren er startet..

Nå har ikke jeg testet dette på min, men på yarisen til mor har vi gjort dette (med feil) flere ganger.. Alltid like kjekt og måtte levere nøklene når mor har glemt seg ut..

Vi venter på en bil med keyless go nå og har diskutert dette litt hjemme. Hvor langt kommer man med en bil før den evt skjønner at nøkkelen mangler? Kan den startes med nøkkelen utenfor bilen hvis man står i nærheten osv?

Før øvrig en veldig pen X5 trådstarter har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dobbelsjekke dette etterpå.

Vår kan ikke startes med mindre nøkkelen er i området rundt forsetene, og dørene kan kun åpnes når nøkkelen er i nærheten av aktuelle dør, altså at passasjerdøren kan ikke åpnes hvis nøkkelen er ved førerdøren om bilen er låst.

Om bilen går på tomgang og nøkkelen fjernes kommer dette opp i instrumentpanelet med en gang. Skal dobbelsjekke etterpå hva som skjer om bilen blir forskøkt kjørt uten nøkkel. Skal si fra etterpå hvordan det går.

BMW er ikke det samme som Toyota, og å gjøre som Clarkson gjør med Hammonds bil i en TG-episode vil altså på ingen måte være mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig Hansh.

Hvor nermt nøkkelen faktisk må være døren før den åpner er faktisk irriterende noen ganger. Det skal ikke mer til at jeg har nøkkelen i venstre lomme hvis denne er verdt fra bilen..

Jeg vet at Toyota ikke er det samme som BMW, og det er derfor jeg også ikke er bastant på uttalelsen min.

Jeg tror nok desverre at TG episoden er konstruert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ikke bort fra at TG har tatt seg en liten frihet der..

Prøvde å teste i sted med å kjøre fra nøkkelen, og da kom plutselig ikke advarselen om manglende nøkkel en gang. Mistenker at min kone har lagt igjen nøkkelen et sted i bilen, for noe rart var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i!

Var ute og prøvde igjen nå, og ser ut til at noen også må forlate førersetet for at varselet om manglende nøkkel skal dukke opp. Holdt ikke å bare hive nøkkelen ut vinduet.

Ser også ut til at du hadde rett i at man kan kjøre uten nøkkel så lenge bilen er startet med den i nærheten. Synes det burde være slik at om noen forlater førersetet samtidig som nøkkelen forsvinner så burde det ikke være mulig å kjøre den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice, har selv prøvd maken med M-Sport og adaptivt understell, fikk gleden av å trimme og testkjøre etterpå, fikk ikke lyst å kjøre den tilbake til kunden for å si den sånn. Hører en del klager over at den sporer fælt med de breie dekka, men tipper det har noe med run-flat dekka å gjøre. Men iallefall flott X5 med mye kjøreglede :) grattis og gleder meg å se den på treff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke run-flat på vår heldigvis. Sommerdekka får jeg sendt fra et dekkhotell i Oslo denne uka.

Null sporing på vinterdekka (255) i allefall. Vår E53 var ganske ille på det... (275 vinterdekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...