bævre Skrevet April 6, 2013 Skrevet April 6, 2013 Hei:) Har en bmw e39 530d 2000 mod 261000km automat(tip) men har en liten case, når e kjøre i 5 giret v/ 1400-1800 omdr så hender det seg at bilen går opp å ned på turtall / girer seg opp å ned? Bilen har vært inn på flushing av giret men ble ikke bedre. Noen som har et forslag hva det kan være, om det er gir kassa eller om det er noe annet?
Fisher Skrevet April 7, 2013 Skrevet April 7, 2013 Ring et verksted å høre? En kompis plagedes me noe prob me sin kasse.. Riktig nok en 3serie. Men er sensorer som sitter på kassen slik jeg forstod det.. Så da er det diagnose som gjelder. I værstefall er jo kassen ødelagt.. så billigst å sjekke me diagnose
Robin L Skrevet April 7, 2013 Skrevet April 7, 2013 det er ikke lock-up'en som slår inn og ut da? den krever litt fart (typ 90-100) for at den skal holde innkoblet. du merker at den er innkoblet ved at når du slipper gassen så holder turtallet seg som på en manuellbil.
bævre Skrevet April 7, 2013 Forfatter Skrevet April 7, 2013 for bilen går fint på tomgang, ikke noe tull. men det er v/1400-1800 omdr i 5 giret, hender å i 4 giret, men mye sjeldnere. det er ikke hele tiden det skjer i 5 giret heller.. hva er en lock up da?
Alpejohn Skrevet April 7, 2013 Skrevet April 7, 2013 Kan være lock-up clutchen som er sliten slik at den ikke klarer og holde fast.. Lockup vil si at converter låser slik at den ikke slurer når du gasser. Sånn at turtallet stiger med farta om du skjønner. Dette clutchen blir styrt av trykk. Vis clutchen er sliten tror jeg det vil resultere i at den kan koble ut, eller slure. Om du kjører i 100 på flat mark med jevnt gasspådrag, skjer det samme da? Hva skjer om du øker pådraget forskiktig for og øke farten litt? Følg med på turtallet og se om det stiger sakte eller om det kan se ut som den slurer Ellers ville jeg sendt en mail til rats og forhørt meg, de kan sikkert gi et godt svar
Actros Skrevet April 7, 2013 Skrevet April 7, 2013 Det du kan forsøke er å resette gearkassen. Noen sier det funker og andre sier det ikke har noen virkning men har selv en 530d der jeg merka stor forskjell før og etter. Den gikk ut av lock up så snart jeg ga gass men etter at jeg gjorde en "resetting" henger den i lockout up så lenge jeg har over 90km/t og det selv om jeg gir bra pådrag. Slå på tenkningen, trykk gasspedalen i bunnen og hold den der i ca 30 sekunder og slipp gasspedalen igjen. Så slår du av tenkningen og starter bilen. Ta så en prøvetur og problemet kan være løst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå