Gå til innhold

Oppgradering av høyttalere i BMW 1 serie E87, forslag?

Anbefalte innlegg

]

Hei, for mellomtone og diskant, vil jeg virkelig anbefale Focalene mot Gladen-settet, Ground Zero har jeg ikke hørt.

Jeg fikk Oslo Bilstereo til å installere Gladen-settet i min bil (det var en oppgradering i forhold til det originale hifi-anlegget), men klarte ikke å like lyden fra dette settet. Det ble altfor spiss lyd og ubehagelig å spille høyt med det. Oppgraderte selv til Focal og det er en helt annen verden, fantastisk klar og ren lyd, og en av de beste diskantene jeg har hørt. Det er litt hassel å installere Focalene (du må lage eller kjøpe en adapterring for mellomtonene), men absolutt verdt det. For bassene, støtter jeg forslaget fra oveN.

Takk for svar! :) Hørt at focal skal være veldig bra, har hørt et par av de også og de spiller veldig godt! Men de koster da...! hehe

Ground Zero er jo veldig gode på basser, men veit ikke hvordan de er på høyttalere men var jo billig så hadde vært gøy å prøvd de! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Håper det er greit jeg drar frem denne litt igjen. :)

Jeg kunne også gjerne tenkt meg noe bedre lyd, men stereo er ikke min sterkeste side, så "eksperimentering" er ikke helt for meg. Som jeg nevnte tidligere i tråden hadde jeg selv planer om å montere BMW sitt eget Alpine ettermonteringssett, men nå lurer jeg på om jeg heller skal ettermontere originalt Harman/Kardon som man fikk til disse bilene.

Er det noen som har noen erfaring med dette systemet? Er det bra, eller er det "helt greit"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tror ikke at det blir noe billigere, enklere eller bedre med å installere det originale HK-anlegget. Alpine-anlegget, eller Gladen (evt Gladen ++ som jeg har i min, se tråd om min bil) vil nok garantert bli billigere, faktisk ikke så vanskelig å sette inn heller. Vil anbefale ekstra forsterker, heller ikke veldig vanskelig å sette inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over at HK-anlegget nok vil bli litt dyrere, men det er et godt utvalg på bruktmarkedet her, så det trenger nødvendigvis ikke bli så mye dyrere.

For min del står det mellom å ettermontere dette og Alpine-anlegget (muligens med suber fra HK-anlegget, eller noe SWS(?)-greier), men om HK-anlegget ikke er noe særlig bedre enn Alpine-anlegget tar jeg meg nok ikke bryet.

Jeg vet at diskantene i Alpine-anlegget er identiske med de i HK-anlegget, så det er godt mulig det samme gjelder for mellomtone også.

Ved ettermontering av HK vil det også bli byttet høyttalere bak, noe det ikke gjør med Alpine, men siden jeg sjeldent sitter bar når jeg kjører bryr jeg meg ikke så mye om akkurat det. :)

Grunnen til at jeg ikke vurderer noe uoriginalt er at jeg føler det setter litt mer krav til både installasjon og eventuelle innstillinger, og der er jeg helt grønn. I tillegg liker jeg ettermontering av originalutstyr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Er det noen av dere som har fått bytta anlegg enda? Har veldig lyst til å få til noe sånt i løpet av sommeren som kommer.

Jeg har business anlegg i bilen nå. Det spiller bra, men jeg vil ha noe med enda bedre lyd. Og høyere lyd :)

Får vis det er noen her som har fått testa noe her, så er jeg veldig mottakelig for tips om anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så og si bestemt meg for å ettermontere Harman/Kardon, men jeg vil fortsatt trekke frem Alpine-settet fra BMW som et av de bedre alternativene. Dette er 100% plug & play, så man slipper å lage adoptere o.l. for høyttalere, samt at alt av ledninger passer enkelt. I tillegg er det relativt rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke mye om lyd, men anbefales det å sette inn en forsterker? Også lurer jeg på om det funker å bruke orginalspilleren, eller om man "må" bytte den ut for å få bra lyd. Og hvor mye koster disse pakkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok få igjen for å montere en forsterker ja, men man kan også gjøre enkle knep som å montere originale diskanter i dørene. Ang. spilleren er jeg litt mostander av å bytte til uoriginal spiller da mildt sagt ikke ser særlig pent ut, men en ting man kan få litt igjen for er å bytte til professional-spiller om man har business-spilleren.

Ellers koster Alpine-kitet 3827,50 hos Koed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå vet ikke jeg hvordan forsterkeren som er innebygd i i-driven er, men for dem som har vanlig radio(min var professional) så er den totalt ubrukelig, spiller dass selv med nye høyttalere. selv satt jeg i en skikkelig pioneer spiller. spiller ekstremt mye bedre, og mye bedre justeringsmuligheter og er lett å koble til ekstra forsterker til(med skikkelige rca signaler)

sånn sett kommer jeg til å rive ut den spilleren og sette i original igjen før salg da det ser mye penere ut.

mulig blaupunkt har slik pnp forsterker til disse bilene, men har ikke hatt behov for å sjekke det ut selv så. da kan man sikkert få noe lyd utav høyttalerene med org spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...