Gå til innhold

Norske bilavgifter er ulovlige


Sjøbuse
 Share

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvordan det er i danmark. Men jeg møtte 2 Dansker i Croatia for noen år siden. De kjørte Tysk regga biler. For det var billigere. Men mulig de ikke hadde de med inn i Danmark. Men stod i Tyskland og ble bare brukt i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark har vel avgifter på nivå med oss, men har de tilsvarende regler ved kjøring av utenlandsk bil?

Danskene har høyere bilavgifter enn i Norge, de har også avgift på utstyr. Belgia og Nederland har også høyere bilavgifter enn Norge, tro det eller ei :roll: Men de har sikker lov å kjøre utenlandsregga biler i hjemlandet sitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark har vel avgifter på nivå med oss, men har de tilsvarende regler ved kjøring av utenlandsk bil?

Ja... reglene er de samme her i Danmark, men det er viktig å holde to helt forskjellige ting adskilt. Spørsmålet handler ikke om nasjonalitet, men i hvilket land man formelt bor i jmf. folkeregisteret. Dette er det mange som misforstår og da går det galt.

Man kan ikke som bosatt i Norge (nordmann eller utlending) kjøre en utenlandsk bil i Norge. Man kan derimot som bosatt i utlandet (nordmann eller utlending) kjøre en utenlandsk bil i Norge.

I det første tilfellet har man her i Danmark i forbindelse med f.eks flytting en overgangsordning på tre uker. Du er pliktig til å bevise tidsforløpet og du må derfor huske å få et innreisestempel fra f.eks en tollstasjon når du kjører inn i Danmark med den utenlandske bilen. Det finnes også ulike transittordninger i forbindelse med utenlandske leiebiler, campingbiler etc.

EFTAs overvåkingsorgan ESA har tidligere anlagt sak mot den danske stat vedr. de høye bilavgiftene og enden på den historien ble at Danmark fikk et unntak fra EØS reglene og dermed kan videreføre praksisen med høye bilavgifter (kalt registreringsafgiften her i Danmark).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgia og Nederland har også høyere bilavgifter enn Norge

Hvordan fremkommer i så fall disse avgiftene? For noen måneder siden ble det nevnt her på forumet at også Belgia har de nedtrimmede versjonene av x18d og x20d. Jeg sjekket da de belgiske prisene på forskjellige modeller, og sammenlignet med flere andre europeiske land. Jeg kom da frem til at Belgia var billigst av alle.

Nå sjekket jeg på nytt. Jeg klarer ikke å finne prislisten, men i konfiguratoren finnes ikke de nedtrimmede motorene. I Belgia koster en 320i €32.300. Den koster 36.990 i Nederland. 335i koster hhv 45k og 55k. Ikke akkurat avskrekkende. Hvis de har så høye avgifter som du sier, så er ikke dette noe som fremkommer på bmw-sidene. Har de kanskje en helt vill årsavgift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgia og Nederland har også høyere bilavgifter enn Norge

Hvordan fremkommer i så fall disse avgiftene? For noen måneder siden ble det nevnt her på forumet at også Belgia har de nedtrimmede versjonene av x18d og x20d. Jeg sjekket da de belgiske prisene på forskjellige modeller, og sammenlignet med flere andre europeiske land. Jeg kom da frem til at Belgia var billigst av alle.

Nå sjekket jeg på nytt. Jeg klarer ikke å finne prislisten, men i konfiguratoren finnes ikke de nedtrimmede motorene. I Belgia koster en 320i €32.300. Den koster 36.990 i Nederland. 335i koster hhv 45k og 55k. Ikke akkurat avskrekkende. Hvis de har så høye avgifter som du sier, så er ikke dette noe som fremkommer på bmw-sidene. Har de kanskje en helt vill årsavgift?

Nei jeg får jo ikke rundt og vet hvordan avgiftsystemet i disse landene fungerer, vet bare at de er like høyt som i Norge. Min far jobbet i Belgia i ett års tid og han kunne også fortelle hvor dyre bilene var der akkurat som i Norge, samt at alle "budget" modeller som som selges i Norge også selges i disse landene. I Egypt har de også høye avgifter, der fikk man E92 316I :lol:

Men nok off topic :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel tenkes at Norge må gi etter her, hvertfall delvis, men det vil jo ha ca. null betydning for folk flest.

Nå må du betale full engangsavgift om du blir tatt i en utenlandsregistrert bil, etter evt endringer må du ikke betale/betale en betraktelig mindre sum såfremt du kan dokumentere at du bare låner den for en begrenset periode.

Det er vel de færreste som kommer til å få for vane og låne seg en svenskregget bil, registrere innførselen hos tollen, for så å levere den tilbake en uke eller to senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...