Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! kunne tenkt meg en motorvask på BMWen. Så lurte på om det var noe spesielt jeg må være obs på? Dette dreier seg om 2002 modell. Ser at det ligger mye elektrisk der også. Tar imot all tips! :)

Skrevet

Hei

Vask motoren når det er helt kald...

Dekk gjerne til generatoren.

Spyl ikke direkte på elektriske bokser.

Benytt en avfettningsmiddel som er vannoppløselig, gjerne noe som heter motorvask.

Har du bensinmotor så må du påse at det ikke kommer vann i eller rundt tennpluggene.

Dersom motoren er svært skitten med masse fastgrodd / fastbrent olje, bruk gjerne børste og gjør dette minimum to ganger (vask + spyl + vask + spyl).

Tidligere laget jeg vaskemidlet selv ved å blande witesprit og høytrykkssåpe (40 % - 40 %) med litt vann (20 %), men denne blandingen kan være litt sterk. Anbefaler kanskje å kjøpe noe ferdig.

Så til om du skal bruke høytrykksspyler eller ikke, jeg er av den oppfattning at man aldri skal bruke høytrykksspyler i motorrommet, det er svært lett å presse inn vann der hvor det ikke skal være vann. Jeg bruker bare hageslange med fin dusj.

Slik er min metode...

Skrevet
Hei

Vask motoren når det er helt kald...

Dekk gjerne til generatoren.

Spyl ikke direkte på elektriske bokser.

Benytt en avfettningsmiddel som er vannoppløselig, gjerne noe som heter motorvask.

Har du bensinmotor så må du påse at det ikke kommer vann i eller rundt tennpluggene.

Dersom motoren er svært skitten med masse fastgrodd / fastbrent olje, bruk gjerne børste og gjør dette minimum to ganger (vask + spyl + vask + spyl).

Tidligere laget jeg vaskemidlet selv ved å blande witesprit og høytrykkssåpe (40 % - 40 %) med litt vann (20 %), men denne blandingen kan være litt sterk. Anbefaler kanskje å kjøpe noe ferdig.

Så til om du skal bruke høytrykksspyler eller ikke, jeg er av den oppfattning at man aldri skal bruke høytrykksspyler i motorrommet, det er svært lett å presse inn vann der hvor det ikke skal være vann. Jeg bruker bare hageslange med fin dusj.

Slik er min metode...

Takk for godt svar til meg! Var en liten tur innom Detailers Club, de anbefalte Prickbort. kjøpte nettopp 15L av, så da får jeg prøve det!

Dynamo, trengs det å dekkes til?

Skrevet

ha litt avstand og ikkje spyl rett på tinga du ikkje vil skal få for mykje vatn, då går da fint, gjort ditta fleire gonga på min 520d, motoren er like fin den dag idag, og eg har ikkje dekt til noke, gjeld å tenke litt kor en retta spruten mot så går da bra ;)

Skrevet
Takk for godt svar til meg! Var en liten tur innom Detailers Club, de anbefalte Prickbort. kjøpte nettopp 15L av, så da får jeg prøve det!

Dynamo, trengs det å dekkes til?

Jeg bruker å legge ei fille over dynamoen / generatoren.

Jeg bruker selv "Prickbort", meget bra produkt.

Lykke til.

Skrevet

Svært god metode over her. Einaste eg kan legge til er at det kan vere lurt å starte motoren og la den gå på tomgang til den blir litt varm når du er heilt ferdig med vasking og tørking. Då får du tørka ting du ikkje ser eller kjem til.

Skrevet
Svært god metode over her. Einaste eg kan legge til er at det kan vere lurt å starte motoren og la den gå på tomgang til den blir litt varm når du er heilt ferdig med vasking og tørking. Då får du tørka ting du ikkje ser eller kjem til.

Ja, fikk også beskjed at la den gå på tomgang et kvarters tid, så en kjørte tur så vannet fordamper bort. ;)

Skrevet

I følge TIS skal man kjøre bilen helt varm, deretter la den kjøle seg ned i ca 30 min. Forså å starte vask. Deretter skal man starte den og la vannet fordampe fra motoren.

Man skal også huske å dekke til dynamo feks.

Det skal dog sies at jeg stort sett gjør som John Kr gjør da.

Skrevet

Det som er utfordringer med å ha "noe varm" motor er at såpeblandingen du bruker tørker før du rekker å spyle den av, dette medfører misfaring av spesielt aluminium, derfor bruker jeg å si at vask ALDRI en varm motor. Blank fin aluminium blir raskt sort, det er ikke pent...

Jeg er også noe skeptisk til å starte motoren rett etter vask, jeg vil anbefale å la motoren stå i noen minutter til det meste ev vannet har rent av, dvs 10-20 minutter.

Følger man disse rådene så skal du nok se det går bra... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...