kriss66 Skrevet April 12, 2013 Skrevet April 12, 2013 Hei! kunne tenkt meg en motorvask på BMWen. Så lurte på om det var noe spesielt jeg må være obs på? Dette dreier seg om 2002 modell. Ser at det ligger mye elektrisk der også. Tar imot all tips!
John Kr Skrevet April 13, 2013 Skrevet April 13, 2013 Hei Vask motoren når det er helt kald... Dekk gjerne til generatoren. Spyl ikke direkte på elektriske bokser. Benytt en avfettningsmiddel som er vannoppløselig, gjerne noe som heter motorvask. Har du bensinmotor så må du påse at det ikke kommer vann i eller rundt tennpluggene. Dersom motoren er svært skitten med masse fastgrodd / fastbrent olje, bruk gjerne børste og gjør dette minimum to ganger (vask + spyl + vask + spyl). Tidligere laget jeg vaskemidlet selv ved å blande witesprit og høytrykkssåpe (40 % - 40 %) med litt vann (20 %), men denne blandingen kan være litt sterk. Anbefaler kanskje å kjøpe noe ferdig. Så til om du skal bruke høytrykksspyler eller ikke, jeg er av den oppfattning at man aldri skal bruke høytrykksspyler i motorrommet, det er svært lett å presse inn vann der hvor det ikke skal være vann. Jeg bruker bare hageslange med fin dusj. Slik er min metode...
kriss66 Skrevet April 13, 2013 Forfatter Skrevet April 13, 2013 HeiVask motoren når det er helt kald... Dekk gjerne til generatoren. Spyl ikke direkte på elektriske bokser. Benytt en avfettningsmiddel som er vannoppløselig, gjerne noe som heter motorvask. Har du bensinmotor så må du påse at det ikke kommer vann i eller rundt tennpluggene. Dersom motoren er svært skitten med masse fastgrodd / fastbrent olje, bruk gjerne børste og gjør dette minimum to ganger (vask + spyl + vask + spyl). Tidligere laget jeg vaskemidlet selv ved å blande witesprit og høytrykkssåpe (40 % - 40 %) med litt vann (20 %), men denne blandingen kan være litt sterk. Anbefaler kanskje å kjøpe noe ferdig. Så til om du skal bruke høytrykksspyler eller ikke, jeg er av den oppfattning at man aldri skal bruke høytrykksspyler i motorrommet, det er svært lett å presse inn vann der hvor det ikke skal være vann. Jeg bruker bare hageslange med fin dusj. Slik er min metode... Takk for godt svar til meg! Var en liten tur innom Detailers Club, de anbefalte Prickbort. kjøpte nettopp 15L av, så da får jeg prøve det! Dynamo, trengs det å dekkes til?
BMWE39turbo Skrevet April 13, 2013 Skrevet April 13, 2013 ha litt avstand og ikkje spyl rett på tinga du ikkje vil skal få for mykje vatn, då går da fint, gjort ditta fleire gonga på min 520d, motoren er like fin den dag idag, og eg har ikkje dekt til noke, gjeld å tenke litt kor en retta spruten mot så går da bra
John Kr Skrevet April 13, 2013 Skrevet April 13, 2013 Takk for godt svar til meg! Var en liten tur innom Detailers Club, de anbefalte Prickbort. kjøpte nettopp 15L av, så da får jeg prøve det! Dynamo, trengs det å dekkes til? Jeg bruker å legge ei fille over dynamoen / generatoren. Jeg bruker selv "Prickbort", meget bra produkt. Lykke til.
kriss66 Skrevet April 13, 2013 Forfatter Skrevet April 13, 2013 Ahh, da skal jeg ta å gjøre dette ganske snart! får håpe det ikke skjer noe
Mr.Goodisland Skrevet April 13, 2013 Skrevet April 13, 2013 Svært god metode over her. Einaste eg kan legge til er at det kan vere lurt å starte motoren og la den gå på tomgang til den blir litt varm når du er heilt ferdig med vasking og tørking. Då får du tørka ting du ikkje ser eller kjem til.
kriss66 Skrevet April 13, 2013 Forfatter Skrevet April 13, 2013 Svært god metode over her. Einaste eg kan legge til er at det kan vere lurt å starte motoren og la den gå på tomgang til den blir litt varm når du er heilt ferdig med vasking og tørking. Då får du tørka ting du ikkje ser eller kjem til. Ja, fikk også beskjed at la den gå på tomgang et kvarters tid, så en kjørte tur så vannet fordamper bort.
Otis Skrevet April 16, 2013 Skrevet April 16, 2013 I følge TIS skal man kjøre bilen helt varm, deretter la den kjøle seg ned i ca 30 min. Forså å starte vask. Deretter skal man starte den og la vannet fordampe fra motoren. Man skal også huske å dekke til dynamo feks. Det skal dog sies at jeg stort sett gjør som John Kr gjør da.
John Kr Skrevet April 16, 2013 Skrevet April 16, 2013 Det som er utfordringer med å ha "noe varm" motor er at såpeblandingen du bruker tørker før du rekker å spyle den av, dette medfører misfaring av spesielt aluminium, derfor bruker jeg å si at vask ALDRI en varm motor. Blank fin aluminium blir raskt sort, det er ikke pent... Jeg er også noe skeptisk til å starte motoren rett etter vask, jeg vil anbefale å la motoren stå i noen minutter til det meste ev vannet har rent av, dvs 10-20 minutter. Følger man disse rådene så skal du nok se det går bra...
Alpejohn Skrevet April 16, 2013 Skrevet April 16, 2013 Jeg brukte Bilt Hamber Auto foam med skumkanon, funket kanon! Ble reint som fææn
John Kr Skrevet April 16, 2013 Skrevet April 16, 2013 Jeg bruker regelmessig både Prickbort og Bilt Hamber, vil bare bekrefte at det er meget bra produkter og det er gøy å holde på.
kriss66 Skrevet April 16, 2013 Forfatter Skrevet April 16, 2013 Tusen takk for all innspill Skal se når det begynner å bli litt bedre vær, men dynamo skal dekkes til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå