Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk bytta veivhusventilasjonen for en stund siden, og det var en helvetes jobb. Første gangen jeg skrudde sammen ble det ikke helt tett en gang. Merka egentlig ikke så mye forskjell. Forbruket gikk litt ned.

qqd7q63rp5pdfrr2uh4m.jpg

Men da jeg nå var på ferie i Europa røyk selvfølgelig demperne foran. Måtte inn på verksted i Berlin. De fiksa skaden, men kunne i sammen slengen opplyse om at jeg hadde en lekkasje fra bunnpanna og fra vakuumpumpa. Å bytte bunnpanne pakning på e90 er noe ekstremt herk, så det går jeg aldri i verden i gang med selv.

Angående vakuumpumpa skal ikke den være så vanskelig å bytte. Sitter bak på motoren, så det kan være litt trangt der. Noen som har byttet denne selv? Symptomer på at den lekker kan nettopp være at bilen går litt ujevnt på tomgang og ofte varierer mellom 500 og 700 omdreininger.

Ser på nettet at noen har prøvd å fikse en gammel vakuumpumpe, vet ikke om jeg satser på det, men en ny er jo latterlig dyr, over 3000 kroner.

Alt i alt er det mest sjokkerende at merkeverkstedet jeg bruker her i Norge ikke evner å se om bilen lekker olje. Har nevnt at jeg synes den bruker litt olje, og man burde vel da ta en kjapp kontroll under bilen for å se om den lekker? De har jo flere ganger byttet olje på den.

Takke meg til tyske verksteder. Til informasjon skal Billia ha 17 300 kroner for å fikse begge lekkasjene. Furubakken skal ha 11 500 inkl. bmwccn rabatt (som er 10% på delene og egentlig ikke er så mye), mens Autohaus Ehrl i Berlin skal ha 7300 kroner. Synd jeg ikke hadde tid til å vente i Berlin på at de skulle få fiksa det.

• 2 months later...
Skrevet

Tar opp igjen tråden angående min E90, som nå har starta å bruke veldig mye olje igjen. Typisk en halv liter på 2 uker. Noen som har prøvd seg på bytte av bunnpannepakning på e90 eller? Hørt dette er en VELDIG drittjobb.

Skrevet

kjedelig..

aldri studert hvordan det er å bytte bunnpanne pakning på e90'n men er somregel drittjobb på de fleste biler.

lekker den?  :blink:

Skrevet

den bruker i hvertfall olje, og mye oljesøl under motoren i følge de som har heist opp bilen og sett. Skulle gjerne likt å få heist den opp selv og sett, men ikke tilgang til det her i Stjørdal.

• 2 months later...
Skrevet

Tar opp tråden igjen, ikke kvitt problemet mitt. Fikk heist opp bilen igjen, en del søl fra Girkassa. Simeringer ble byttet og olja ble sjekket. Feil hos verksted som skifta girolje sist, så de tok regningen for det. Greit nok.

Ellers var det ikke så mye søl, svetta litt fra bunnpanna, men ikke noe å bry seg om. Motoren ble flusha og olje ble skifta.

Nå har bilen gått 1500 km og oljen har minska. Har ikke peilepinne på bilen, men ifølge den elektroniske måleren har den sunket en strek.

Noen som har noe ide om hva feilen kan være? Blir for ille å fylle en liter per 3 til 5000 km.

Neste er vel eventuelt å ta en kompresjonstest?

Skrevet

Husker jeg spurte bavaria om oljeforbruk, er ganske mye som er godtatt værtfall. Alt for mye i forhold til hva de fleste tenker.

Tror jeg fylte en liter pr 5000km, husker egentlig ikke helt. Snart halvt år siden jeg kvitta meg med bilen nå.

Skrevet

Det å kvitte seg med bilen vurderer jeg også sterkt nå. Spørs bare veldig hva jeg i det hele tatt kan få for den. Trenger privat bil i litt under et år inntil jeg får firmabil.

Tror jeg ligger på over en liter per 5000 km slik som det er nå. Lå på ca en liter per 15 til 20 000 km før, noe som er helt greit.

Skrevet

Min E91 (318i m/N46B20A) er ujevn på tomgang og fusker når jeg drar på oppover på lavere turtall (under 2k). Har byttet alle coilene og pluggene uten noen forbedring. Har kjørt med den i 14 dager med luftmassemåleren utkoplet slik at den skal bruke gasspjeldet i stedet for valvetronicen. Ingen forbedring. Min bruker ikke olje eller har noe særlig høyere bensinforbruk.

Men fuskingen er der. Belaster jeg den litt ekstra på lavt turtall ved kald motor kommer motorlampen opp ganske kjapt. Blinker noen sekunder for så å forsvinne. Men er jeg litt lett på gassen går det greit.

Konklusjonen jeg har fått er slitasje. Jeg har null kjennskap til motorer så jeg husker jo ikke hva det var. Men mener det er slitasje på kamaksel...

Jeg hadde den inn på verksted for de ønsket først å prøve å justere løftet på ventilene til maks siden det var vist på diagnosen at på sylinder 2 og 3 ikke var  helt som det skulle. De åpnet ikke helt opp eller hva det var. Så dette ble gjort uten hell. Ikke ta meg helt bokstavlig på denne kolonnen. Jeg skriver bare det jeg mener jeg husker han sa til meg :P

Dette er visst veldig kjent på disse motorene. Så jeg må belage meg på en reparasjon på 30-35k for å bli kvitt problemet.... Har tenkt på byttemotor men de ligger for høyt i pris ser jeg til at det skal lønne seg... Så vi får se til våren om bilen lever gjennom vinteren :P

Skrevet

Ja det er nok noe å tenke på det. Er jo halve prisen kun for jobben. Reisen og oppholdet kan jo gjøres rimelig med telt :P (Det skjer IKKE)

Kunne jo kanskje i samme slengen fått meg en "320i" siden det er samme motoren :P

Skrevet

Ja, får gratis ferie da :) Men var ute å kjørte en runde med en mekaniker nå. Det lukter jo ikke brent olje i det hele tatt fra eksosen, og den er verken blå eller hvit. Så kan egentlig bilen brenne olje da?

Skrevet

Jeg hadde også noe av det samme problemet på min E90.. først og fremst så fikk jeg beskjed fra Bavaria at coilene må byttes P.G.A svakhet - dette ble byttet

- Tomgang på kald motor: rundt 1300 omdreinger

- Røkking (spessielt i 3-4 gir rundt 2000 omdreinger)

måtte bytte olje sånn i gj snitt 2500-3000km... (Ingen lekkasje eller svetting)

etter jeg hadde kjørt ca 70 km etter jeg fylte på 1 liter olje  fikk jeg ei ny melding at jeg måtte etterfylle 1L olje og i tilegg fikk jeg ABS lampa da mistenkte jeg Motorstyrenheten med engang

Bavaria sendte inn rapport til BMW etter flere 10 talls av timer i feilsøking - til slutt så fant dem ut at jeg måtte bytte:

- EGR ventil P.G.A røkkinga

- Oljetrykksensor

- Motorstyrenhet

og 2 kabelmatter til motoren som dem på Bavaria hadde aldrig vært borti i før :P

Er glad at jeg måtte betale 0,- kr for alt dette :D nå er det 1 år siden alt dette ble byttet og jeg har ikke fått en eneste feil på over 1 år :)

Skrevet

såpass ja. Har ikke så høyt forbruk av olje enda, men mye røyk på tomgang og veg gasspådrag. Coilene har jeg byttet. Disse var det en produksjonsfeil på, så greit nok.

Ellers har jeg jo bytta veivhusventilasjon, og motoren er helt tett. Svetter litt fra bunnpanna, men dette er så lite at det umulig kan være årsaken til oljeforbruket.

Skrevet

Bunnpannepakning er relativt enkel og bytte såfremt man har utstyret til det.

Vakumpumpe i bakkant av motor lekker nesten alltid olje, men fungerer likevel som den skal.

Dersom denne skulle være ute av funksjon vil du få en veldig hard bremsepedal.

Den beste måten du kan finne ut av oljeforbruket på er å vaske motoren godt over og under forså å bruke den en stund.

Dersom det da ikke er noen drastisk synlig utvendig lekkasje så forbrenner den olje.

BMW godkjenner i overkant høyt oljeforbruk (0,7L pr 1000km), men dette er jo selvfølgelig for å komme unna et og annet motorbytte.

Prøv å fyll til maks på pinnen og mål antall km frem til den er på minimum. Da har den brukt ca 1L olje. Så kan du måle forbruket ut ifra det.

Skrevet

Bunnpannepakning er relativt enkel og bytte såfremt man har utstyret til det.

Vakumpumpe i bakkant av motor lekker nesten alltid olje, men fungerer likevel som den skal.

Dersom denne skulle være ute av funksjon vil du få en veldig hard bremsepedal.

Den beste måten du kan finne ut av oljeforbruket på er å vaske motoren godt over og under forså å bruke den en stund.

Dersom det da ikke er noen drastisk synlig utvendig lekkasje så forbrenner den olje.

BMW godkjenner i overkant høyt oljeforbruk (0,7L pr 1000km), men dette er jo selvfølgelig for å komme unna et og annet motorbytte.

Prøv å fyll til maks på pinnen og mål antall km frem til den er på minimum. Da har den brukt ca 1L olje. Så kan du måle forbruket ut ifra det.

Har bytta vakumpumpa, og hele motoren er vaska og kjørt en del km uten tegn til lekkasje. bare fra bunnpannepakningen, men det er så lite at det ikke kan være årsaken til forbruket. Lukter ikke brent olje fra eksosen, og den har fin farge på eksosen. Jeg har brukt ca 2 dl på 1500 km, så er lenge igjen til kravet bmw setter. Bilen har jo ikke noe garanti igjen, så må fikse alt selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...