Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Begynner virkelig å ta form denne bilen nå :)

Hvordan går kompressorbygget?

 

Takk. Gått fint foreløpig :)

Sender deg oppdateringer på snap.

må si du har en avslappet stil under montering av kompressor! haha :P

fått montert den ferdig eller?

  

Haha. Ryggen var skutt den dagen, så jeg fant meg en stol og svarte på noen PMer. Hadde et par sånne pauser.

Det aller meste er demontert/montert sånn det skal, må bare rense ferdig innsugsporter, klaske på pressen, reimene, kabler, fylle servoolje, lufte kjølevæsken etc.

Vakker bil! Stå på videre.

Takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var pressen på plass! Fy faen. Trenger ikke si mer :)

Det meste gikk ganske greit. Kom noen regnbyger her og der, så brukte 3-4 dager på alt. Gikk også mye tid på et par hodepiner, som f.eks. at jeg glemte å markere et par sensorer med hva de hørte til. Fant heldigvis ut av det. Tips til andre: MARKER ALT! Hehe

I tillegg på testtur nr.2 spratt tempnålen bort på rødt, men uten at det lyste. Fikk litt panikk, så stoppet på første og beste sted. Fikk assistanse av svigermor (vannflasker og skrujern), luftet en gang til, men fortsatt rød nål. Ventet noen timer, gikk hjem og spiste middag. Når jeg kom tilbake, var den fortsatt rød. Tok med meg laptopen og kjørte diagnose. Da fikk jeg bekreftet at bilen ikke koker (pheow), men at tempsensor kuker.

Nevnte sensor slet jeg som F. med å få på, både i går og i dag. Enten fikk jeg den ikke helt på, så den har sprettet ut, eller så fikk kabler en knekk av all knotingen. Det får jeg se nærmere på i morgen. Ellers går den jevnt og fint ved kjøring, men tomgang er fortsatt litt røff, som før montering av pressen. Men jeg så inni Idle Control Valve, at det var møkkete og oppskrapt, så er vel denne som er synderen :P

Her er noen bilder av dagens arbeid:

post-49688-0-24083600-1405728119_thumb.j

post-49688-0-46231100-1405728154_thumb.j

Måtte ha en batterilader til mapping:

post-49688-0-48914600-1405728197_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter litt i tenkeboksen, for tiden. 

 

Det er så mange irriterende skavanker rundt bilen, at det blir skikkelig dyrt uansett hva jeg gjør. 

Det er steinsprut og små hakk i lakken på panser, forskjermer og fanger. Under forfanger og sideskjørt er det litt skraper.

Bakfanger har en del riper i hjørnet, samt en sammenstøtsskade midt på. Vet ikke hva som har skjedd, men plasten er litt kornete og de har lagt farge over, uten å behandle skaden under. Sidespeil har nå mindre lakk enn de har lakk, forfanger mangler omlag 20 % av klarlakken sin. 

Listen under bakluke har en flekk med overflaterust, og ene hjulbuen bak har en del rustbobler og bør byttes. 

I tillegg er det 4-5 småbulker fordelt på hver side av bilen, etter at folk har smelt dørene sine i bilen vår. 

 

Det er så omfattende og fordelt på hele bilen, at micropaint og flikking er risky og dyrt. Det er masse som må matche og holde høy finish. Micropaint er heller ikke det beste mtp detailing og at skjøter blir synlig igjen. Da kommer vi inn på at det er så mye flikking, at man like greit kan ta hellakkering. Dritet er at jeg synes dette var svindyrt for 10 år siden, og prisene har ikke blitt bedre med tiden. Nå koster det lett nesten halvparten av det bilen er verdt, og bilen er 12 år gammel. 

 

Så det jeg sitter og lurer på, er utvendig helfoliering, da i så lik farge som mulig. Da kan jeg ta grunnarbeidet selv (tidligere utdannet i lakk og karosseri/oppretting)

Jeg er ikke proff på lakkering, så det har en tendens til å bli litt tørr klarlakk. Her er jo folie veldig tilgivende, kontra baselakk, som fremhever (den gjerne ruglete) strukturen på underlaget. I tillegg koster det fort under 1/3 av hellakkering. 

 

Jeg har funnet en folie som jeg synes lignet mest mulig om natt, og i direkte sollys, men i vanlig overskyet vær og skygger, holder den en nyanse eller to lysere enn lakken vi har nå. Det gjør egentlig ingenting, siden vi liker den best i solen. Topasblau en veldig spesiell farge, med mye fargespill og vi digger den, begge to. Litt trist å skilles med den, men økonomien sier noe annet. Det er uaktuelt å lakkere bilen (under bordet) i et skur eller en låve. Har bekjente som kan ta slikt for alt fra 13k til 20k og med varierende talent, men det blir alltid en liten renning, et par støvkorn og til og med, kanskje vanndråper på taket (en kompis sin fikk det.) Han er fornøyd med resultatet (så veldig bra ut ellers), men så har han en betydelig billigere 320dat. Jeg er ganske sikker på at proff foliering vil gi det beste resultatet, med best finish ift. økonomien vår. Også greit at folie takler riper og steinsprut bedre, siden det er en daily driver og vi reiser mye på tur med den. Kommer alltid borti med klær eller poser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm... Correct me if im wrong, men vil ikke rustboblene (etterhvert) bli enda tydeligere om man har foliert over? Kan hende jeg tar feil nå, men er kanskje lurt å fjerne rusten før foliering :P.

Det med riper og mindre lakk osv vil ikke synes :P. Vet om en kompis av en kompis som plastidippet Civicen (tror det var Civic? :P) sin som i utgangspunktet hadde massevis av små riper, ingenting er synlig nå (vet at plastidip er noe annet, men som foliering er plastidip et "lag" over lakken :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, var det jeg mente med at jeg skal gjøre grunnarbeidet selv :P

Bytter hjulbuen, sliper ned rustflekken bak osv.

Men vet ikke helt hvordan det blir med folie over steinsprut. Det er jo en del av dem som har fått all lakken slått ut.

 

Det er forresten denne fargen det evt. blir:

 

post-49688-0-06414500-1406262406_thumb.j

 

post-49688-0-43539000-1406262421_thumb.j

 

post-49688-0-90999200-1406262436_thumb.j

 

post-49688-0-40155600-1406262447_thumb.j

 

post-49688-0-22770500-1406262455_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, fåes den fargen i folie?! Gleder meg til å se sluttresultatet! :D

 

Har lyst på hel foliering selv. Akkurat nå har jeg orientblau fargen. 

 

post-68842-0-37692600-1406264364_thumb.j

Dette er favoritt kombinasjonen min. Har sinnssykt lyst på denne kombinasjonen av felg og eksteriør farge. :o Hva med å lakkere de nye felgene dine i gull med krom kant rundt? 

 

Edit: Så forresten at du drev med bilpleie på side 3. Kan anbefale et RÅTT produkt:

post-68842-0-77528800-1406264451_thumb.j

P21s er uten tvil det beste felgrens produktet jeg har prøvd. Har brukt masse piss gjennom åra, blant annet "best i test" vinneren "Sonax felgrens" (vant best i test for et par år tilbake - idiotisk at dem fortsatt reklamerer varen deres som "Best i test" på etiketten når den er udugelig sammenlignet med p21s :P).

Synes p21s har fungert best. Trenger bare å spraye én gang, vaske med HT, og da er felgen skinnende ren (bruker Autobahn voksen fra Swissvax, så da blir vasken noe enklere :P). Sist jeg vasket felgene var for 3 uker siden, og per dags dato er de fortsatt blanke og fine, selv om jeg har brukt bilen HVER ENESTE DAG! Er kjempe imponert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg ang valget du tar :) Men vær obs på at skikkelig foliering med kvittering fort kan bli 30k med folie. Går du for "enkel" sort/hvit så er det ca 20-25. Om det er jeg som har vært uheldig med priser eller hva det vet jeg faktisk ikke. Min onkel driver Informativ ute i Arna (tidligere Åsane) og det var her jeg fikk prisene. Fikk vite at den billigste folien de hadde kostet de ca 10k for en liten personbil, så om du kan få tak i selv er det nok hakket billigere.

 

Forresten.. Kan du komme ut i Åsane en tur med bilen din så jeg kan få leke litt med INPA på din? Må kontrollsjekke noen verdier mot min nemlig og jeg finner ingenting på nettet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørsmålet her er hvor lenge du skal ha bilen, har du funne drømmebilen å denne skal du beholde i 5-10 år? eller mere kanskje? forarbeid som nedpussing fikser du kanskje sjøl å da blir ikkje lakkeringen så galen pris på. 

 

Spar opp å hellakker, da veit du kor strøken bilen er å det er en god følelse! visst du i tillegg har en bruksbil, kan jo du bruke denne som sommer/helgecruiser. da holder den seg strøken i laaang tid også :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville definitivt gått for hellakkering over foliering om du tenker på helhet og stand...

folien vil ikke dekke over steinsprut flekker som mangler klarlakk osv, da den er ekstremt tynn, så her bør du gjøre en god jobb med dette uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg ang valget du tar :) Men vær obs på at skikkelig foliering med kvittering fort kan bli 30k med folie. Går du for "enkel" sort/hvit så er det ca 20-25. Om det er jeg som har vært uheldig med priser eller hva det vet jeg faktisk ikke. Min onkel driver Informativ ute i Arna (tidligere Åsane) og det var her jeg fikk prisene. Fikk vite at den billigste folien de hadde kostet de ca 10k for en liten personbil, så om du kan få tak i selv er det nok hakket billigere.

 

Forresten.. Kan du komme ut i Åsane en tur med bilen din så jeg kan få leke litt med INPA på din? Må kontrollsjekke noen verdier mot min nemlig og jeg finner ingenting på nettet :P

Ja, de sa jeg måtte forvente mellom 20-30k eksludert mva. Kommer litt an på hva de må demontere og hvor komplisert det er. Da ble det plutselig en del dyrere enn jeg trodde, så begynner å heller mer mot lakk igjen. Ikke lett dette her. 

 

spørsmålet her er hvor lenge du skal ha bilen, har du funne drømmebilen å denne skal du beholde i 5-10 år? eller mere kanskje? forarbeid som nedpussing fikser du kanskje sjøl å da blir ikkje lakkeringen så galen pris på. 

 

Spar opp å hellakker, da veit du kor strøken bilen er å det er en god følelse! visst du i tillegg har en bruksbil, kan jo du bruke denne som sommer/helgecruiser. da holder den seg strøken i laaang tid også :)

 

Planen var å beholde denne lenge, men vi vet jo aldri hva som skjer. Vi har lyst å ha den så lenge som mulig, og tenkte å finne en nyere bil om et par år, slik at denne blir en finværscruiser. Nå blir den jo bare brukt i sommerhalvåret. Men vet ikke om vi skal ha ny 2-serie, 4-serie eller 3-serie. Blir sikkert 428i, tenker jeg. 

 

Ville definitivt gått for hellakkering over foliering om du tenker på helhet og stand...

folien vil ikke dekke over steinsprut flekker som mangler klarlakk osv, da den er ekstremt tynn, så her bør du gjøre en god jobb med dette uansett :)

Var redd for det, ja! Men det er antydninger til rust i noen av steinsprutene, både på panser og forskjermer, så tror jeg bytter de panelene ut. 

Som jeg svarte Julian over her, blir folie nok over 10k av det jeg trodde. Jeg vet ikke om jeg skal få den lakkert av bekjente lakkerere, så få lakkert opp igjen det panelet som får en skavanke (hvis det blir et korn eller en renning), eller om jeg skal kjøpe nye forskjermer, panser og speil og få de enkeltdelene (lovlig) lakkert, sammen med forfanger. Så ta micropaint på småbulkene og stripene på bakfanger.

 

Snipp

 

Ja, det er fin farge. Gull på felger er ikke helt min smak :P 

Takker for tips om felgrens. Selv har jeg flere lag med SV autobahn, som fikk ligge på i flere dager. Trenger egentlig bare spyle av dem, så blir de blank og fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en god lakkerer i oslo som lakker proft i lakkhall (muztang289 på forumet).

Du kan høre med han hva han skal ha? han som plastidippet bilen min, og frontfangeren til e36'n, han har lakket flere andre biler også, så han har nok av eksempler :)

Vil tippe vi snakker rundt 20 000,- da, for en god hellakkering :)

 

eksempel på en bil han tok fargebytte på, OVER EN HELG!!!

 

1412417_10153968472645106_1961728874_o.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...