brevik89 Skrevet April 14, 2013 Skrevet April 14, 2013 kjøpte meg en 2001 model 525d for ca 3 uker siden, nå i helgen havarerte turboen.. kjørte ca 600 meter med en voldsomt til røykdannelse bak meg, kan noe andre ting med motoren også ha sjedd? evt motorhavari? bilen starter veldig lett nå også, men danner meget mye røkt bak seg.. kjøpte bilen privat også, så lurer på om kan kræve gammel eier for noe? ny turbo koster over 18 000 på gs, noen som veit av noe andre alternativ? om d går ant og overhale turbo eller noen sider der turboen selges endel billigere enn på gs? er veldig takknemlig for svar, hilsen en fortvilet eier av nykjøpt e39:)
MariusW Skrevet April 14, 2013 Skrevet April 14, 2013 Vet man får tak i overhalte turboer til rundt 5000 på diverse nettsider i England. Når det kommer til erstatning fra forrige eier bør du først og fremst kontakte han og spørre pent. Men ja, det er noen lover på din side men reglene er langt ifra skrevet i stein.. Mange gråsoner og forskjellige måter å tolke loven på. Ring Forbrukerrådet og spør.
brevik89 Skrevet April 14, 2013 Forfatter Skrevet April 14, 2013 okei:) har prøvd og kontakte gammel eier nå, men ikke lyktes med og komme igjennom enda, skal sjekke opp litt rundt det me turbo, men en overhalt turbo kan holde lenge den?
Alpejohn Skrevet April 14, 2013 Skrevet April 14, 2013 At turboen ryker er ikke noe forrge eier kan vite noe om, den kan ryke i dag, i morgen om 1 år.. Ingen som kan forutsi slikt. For alt han vet kan du ha griskjørt no jævli også siden du kjøpte den.
brevik89 Skrevet April 14, 2013 Forfatter Skrevet April 14, 2013 jaa, er ikke noe forvarsel på om turbo skal ryke eller ikke nei.. men bilen har ikke vært noen brukt nå før jeg kjøpte den så første langtur nå i denne helga så ryker turboen, så er litt surt ja.. men heldigvis har jeg nafmedlemskap så de kom og hentet oss da vi sto me turbohavari i sverie:)
Alpejohn Skrevet April 14, 2013 Skrevet April 14, 2013 Ja, det er skikkelig kjipt. Ville sjekka veivhusfilteret også, vis det er tett så kan det trykke ut mye olje. Ta av slangen på turboen og sjekk om der er slakke, er du skikkelig heldig kan det kanskje ordne seg med å bytte veivhusfilter vis det er tett. Må du ha ny turbo, så sjekk litt rundt om, det er definitivt penger og spare på det.
brevik89 Skrevet April 14, 2013 Forfatter Skrevet April 14, 2013 okeei, skal si det til dem på verksted, naf frakter den til gs i trondheim i løpe av morgen dagen vil jeg tro så da kan de ta seg av det, er ikke noe spesielt mekaniker selv, men tenkte og prøve og bytte ut pixlene i dash selv på den da men ska undersøke ang dette med turbo før d evt blir kjøpt noe ja
TRF Skrevet April 14, 2013 Skrevet April 14, 2013 IKKE kjøp overhalt turbo. Det finnes ikke originale deler å få fra garrett til disse, så derfor består disse ofte av en delvis original turbo, bygd opp med kina hjul. Dog, å kjøre 600m med en total havarert turbo synes jeg var modig..
brevik89 Skrevet April 14, 2013 Forfatter Skrevet April 14, 2013 er vel sikkert best og kjøpe ny turbo, men om d finnes noe litt rimeligere men med samme kvalitet som orginal så blir d vel sikkert det
stianpedersen Skrevet April 14, 2013 Skrevet April 14, 2013 Jeg har en 2001 modell 525d, og sist sommer fikk jeg en sprek i innsuget! Og da røykla bilen voldsomt! Sjekk dette først er mye billiere en turbohavari
brevik89 Skrevet April 14, 2013 Forfatter Skrevet April 14, 2013 okei, skal sjekke dette, men mista også all trekk kraft da, så den gikk liksom en del dåligere:)
stianpedersen Skrevet April 14, 2013 Skrevet April 14, 2013 Jaa min og mistet kraftig motorkraft når dette sjedde. Er det svart røyk ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå