John Kr Skrevet April 26, 2013 Share Skrevet April 26, 2013 http://www.an.no/bil/article6624810.ece http://www.tv2.no/underholdning/broom/d ... 30052.html Er BMW best -- Ja jeg mener det ut fra mitt ståsted. Disse bilartiklene, undersøkelsene og testene er etter min oppfattning useriøse og er farget av hvor nært bilmerket du er. Det er rett og slett vanskelig å diskutere bil. Kunnskapen til disse bilsjornalistene kan vi også sikkert diskutere til vi blir blå. Av alle disse bilmerkene som er på markedet i dag så er det bare noen få bilmerker som har "sjel", deriblant BMW. Kjøper du deg f.eks Toyota så kjøper du bilen for å komme deg fra A til B, med en BMW så nyter du turen. Men, det er hyggelig at man finner ut at BMW er en bra bil, det har jeg faktisk vist lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet April 26, 2013 Share Skrevet April 26, 2013 Hvordan definerer du "sjel"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RF91 Skrevet April 26, 2013 Share Skrevet April 26, 2013 Hvordan definerer du "sjel"? Ta deg en tur i mora mi sin Toyota Auris hybrid så finner du hvertfall ut hvilken bil som IKKE har sjel Makan til søplebil skal man leite lenge etter. Virker som alt er spart på. Kun brukt billige materialer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet April 26, 2013 Share Skrevet April 26, 2013 Hvordan definerer du "sjel"? Ta deg en tur i mora mi sin Toyota Auris hybrid så finner du hvertfall ut hvilken bil som IKKE har sjel Makan til søplebil skal man leite lenge etter. Virker som alt er spart på. Kun brukt billige materialer. Etter min mening har ikke nyere biler sjel. Ikke BMWer heller. Det er derfor det er interessant å vite hva folk definerer "sjel" som. Materialkvalitet? Byggekvalitet? Egenskaper? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlfIngeKåre Skrevet April 26, 2013 Share Skrevet April 26, 2013 Mercedes-Benz Lager ikke biler, men livsstil og kjøreglede kombinert med komfort få andre bilmerker kan hamle opp med. Med dagens lønnsvekst og lønninger er dette en heller lavt priset bil til å være Mercedes. Min bil, E300 Turbodiesel stasjonsvogn fra 1993-94 kostet fra 850.000 kr og oppover som ny bil fra norsk importør. Med 4Matic kostet den over 1.200.000,- Sammenlignet ned datidens lønninger var dette en dyr bil, mens Mercedes-Benz i dag blir tvunget til å selge billigbiler grunnet norske gniere som sutrer over alt mulig tross lønnsvekst som snart har nådd et kritisk punkt. Har man ikke penger, driter man vel i å kjøpe bilene? Det finnes jo tross alt et bruktmarked for biler! Og er det et bilmerke som holder seg høyt i pris og varer lengre enn de fleste når alle bilene med feil er luket bort etter 10-20 år, er det jo nettopp Mercedes-Benz. Det er jo derfor jeg har den typen 124-serie fra midten av 1990-tallet. Da laget man jo biler, ikke rullende kinosal med tullete utstyr folk flest fint klarer seg uten. Det er jo takket være maset om DVD, navigasjon, klimaanlegg, airbag i hytt og pine etc etc og litt til som gjør at kvaliteten på dagens biler er helt bånn sammenlignet med biler laget før 1996, for produsentene bruker mer penger på fjaset folk SKAL HA og dette går utover selve bilen som konstruksjon. Det er ikke hjuloppheng på en moderne bil, men noen strikkepinner på kryss og tvers. Komfort? Glem det! Med 20 tommers blinghjul i tillegg får man kun hopp og sprett........ Må jo huske på at nordmenn er gniere også når det gjelder veinettet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet April 26, 2013 Forfatter Share Skrevet April 26, 2013 Hvordan definerer du "sjel"? , kanskje skrevet for å provosere litt da... Det jeg egentlig mener ar at man kjøper ikke en bil som koster 0,7 - 1,2 mil for å komme seg på butikken, kjøper du slike biler så er du litt mer interessert. Ta f.eks et søk på diverse forum på de bilmerker som er på markedet så finner du fort ut at der hvor det er aktivitet er somregel bilmerker som inngår i en hoppy. Tar du f.eks en Toyota Carina som er 10-20 år gammel så er det lite glede med bilturen. Jeg har tilgang til en gammel Mercedes 300 E-klasse som jeg bruker på jobb, den har nå gått 500 000km, den er feilfri, den har høyere komfår denne bilen en noen av de nye Japanske bilene, denne bilen har "sjel". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Connie Cumstains Skrevet April 26, 2013 Share Skrevet April 26, 2013 Disse bilartiklene, undersøkelsene og testene er etter min oppfattning useriøse og er farget av hvor nært bilmerket du er. Det er rett og slett vanskelig å diskutere bil. Kunnskapen til disse bilsjornalistene kan vi også sikkert diskutere til vi blir blå. Av alle disse bilmerkene som er på markedet i dag så er det bare noen få bilmerker som har "sjel", deriblant BMW. Kjøper du deg f.eks Toyota så kjøper du bilen for å komme deg fra A til B, med en BMW så nyter du turen. Men, det er hyggelig at man finner ut at BMW er en bra bil, det har jeg faktisk vist lenge. Det jeg egentlig mener ar at man kjøper ikke en bil som koster 0,7 - 1,2 mil for å komme seg på butikken, kjøper du slike biler så er du litt mer interessert. Ta f.eks et søk på diverse forum på de bilmerker som er på markedet så finner du fort ut at der hvor det er aktivitet er somregel bilmerker som inngår i en hoppy. Tar du f.eks en Toyota Carina som er 10-20 år gammel så er det lite glede med bilturen. Jeg har tilgang til en gammel Mercedes 300 E-klasse som jeg bruker på jobb, den har nå gått 500 000km, den er feilfri, den har høyere komfår denne bilen en noen av de nye Japanske bilene, denne bilen har "sjel". vet ikke hva jeg skal si... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leadfoot Skrevet April 26, 2013 Share Skrevet April 26, 2013 Etter min mening har ikke nyere biler sjel. Ikke BMWer heller. Det er derfor det er interessant å vite hva folk definerer "sjel" som. Materialkvalitet? Byggekvalitet? Egenskaper? Enig, nye biler har ikke "sjel". Sjel kommer først når bilen har en historie. Den har gjerne også noen småfeil her og der, noen særegenheter som bare eier vet om. Den er aldri perfekt, men kan alltid forbedres. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet April 26, 2013 Share Skrevet April 26, 2013 Hvordan definerer du "sjel"? Ta deg en tur i mora mi sin Toyota Auris hybrid så finner du hvertfall ut hvilken bil som IKKE har sjel Makan til søplebil skal man leite lenge etter. Virker som alt er spart på. Kun brukt billige materialer. Etter min mening har ikke nyere biler sjel. Ikke BMWer heller. Det er derfor det er interessant å vite hva folk definerer "sjel" som. Materialkvalitet? Byggekvalitet? Egenskaper? +1 er mange gamle biler som har sjel, deribland mange forder, bmwr, opel og div spør du meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 26, 2013 Share Skrevet April 26, 2013 Mange gamle biler har utvilsomt "sjel" (et merkelig begrep iom. at sjel normalt knyttes til et levende vesen), men slik tenkte man ikke om disse bilmodellene da de var nye. Ergo kan det godt være at dagens bilmodeller en vakker dag får sjel. Det avgjørende er selvfølgelig i hvilken kontekst vi oppfatter den enkelte bilmodellen. E30 har sjel... E36 er ikke helt der ennå, men det er ikke lenge til. E34 har sjel... E39 er ikke helt der ennå, men det er ikke lenge til. For andre er hverken E36 eller E39 gamle nok eller teknisk enkle nok til å ha sjel. De mener at E30 og E28 er de nyeste modellene man kan snakke om som har sjel. Jeg synes imidlertid at min E46 har sjel. Jeg føler på en måte at jeg kjenner bilen etter snart 10 år og 330000 Km. Selve konstruksjonen E46 nærmer seg hurtig 20 år er derfor etterhvert langt fra helt ny lenger. E46 er snart voksen og har en fullt utviklet selvstendig sjel... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ellingsen B. Skrevet April 26, 2013 Share Skrevet April 26, 2013 E36 har ikke sjel enda, men e46 har? Jeg syns e36 m3 er bil med sjel og bilen med mest sjel er e34 M5. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet April 26, 2013 Share Skrevet April 26, 2013 Etter min mening har ikke nyere biler sjel. Ikke BMWer heller. Det er derfor det er interessant å vite hva folk definerer "sjel" som. Materialkvalitet? Byggekvalitet? Egenskaper? Enig, nye biler har ikke "sjel". Sjel kommer først når bilen har en historie. Den har gjerne også noen småfeil her og der, noen særegenheter som bare eier vet om. Den er aldri perfekt, men kan alltid forbedres. Personlig finner jeg ingen sjel i en 1, 3 eller 5 serie (unntak M-bilene), heller ikke i X serien,, syns bare det er helt vanlige biler som er litt triveligere å kjøre enn konkurrentene. 6 serien og 7 serien både nye og gamle og Z serien samt gamle E9 (selvsagt) syns jeg har en sjel, Ikke meningen å provosere noen, det er bare min personlige mening. Når jeg sier en bil har sjel mener jeg at det er en bil man lett får et spesielt og personlig forhold til, så personlig at det er like trist å selge den som å gi bort en hund du er fryktelig glad i. Derfor har jeg fremdeles min Z3 etter nesten 9 år. (Hundene har jeg også, hehe) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 26, 2013 Share Skrevet April 26, 2013 BMW har alltid gjort det sterk når det kommer til kundetilfredshet, dette er nok mye grunnet at bilene er godt bygget, har trivelige kjøreegenskaper og går for å være driftsikkre. Man vet hva man får når man kjøper en ny BMW, ikke alltid man gjør det med en Ford eller Skoda. Man kan nok mene at nye BMW også har sjel, men det er kun i forhold til andre tilsvarende merker som kan oppfattes som kjedelig og dølle i forhold. Primært sett så er det kun eldre biler som kan ha sjel synes jeg, og det behøver nødvendigvis ikke være noen spesielle biler som M biler eller Porscher. Jeg synes min E34 har sjel, der den står med sine originale 15" BBS og oransje blinklys. Den er fantastisk god å kjøre og har den gode tunge kvalitetsfølelsen en tysk sedan fra denne perioden skal ha, vellyden fra motoren sammen med kjørekomforten gjør at du føler man kjører en dyr og eksklusiv bil Man lager ikke biler i dag slik man gjorde for over 20 år siden dessverre og det er årsaken til at mange vil ha vanskelig for å se sjela i en ny bil i dag. Men jeg er ikke i tvil om at en F30 335I eller en original og strøken F10 525d vil ha sjel når den er 25 år gammel Men om de vil holde seg like bra teknisk og mekanisk som f eks en E34 gjør i dag vil jeg heller avvente og se Jeg er stadig imponert over den høye materialkvaliteten og hvor teknisk god min E34 er selv etter snart 20 år på veiene, dette er virkelig velbygde biler. Lukke lyden i døra er som den skulle vært ny, interiøret bærer så si ingen preg etter 20 års bruk og motoren går like rent som en ny bil. Det er hvor mye bra bil man får for lite penger som imponerer meg, jeg er litt usikker på om vi vil oppfatte dagens nye biler på samme måte om 20 år.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 26, 2013 Share Skrevet April 26, 2013 Når jeg sier en bil har sjel mener jeg at det er en bil man lett får et spesielt og personlig forhold til, så personlig at det er like trist å selge den som å gi bort en hund du er fryktelig glad i. Denne beskrivelsen er jeg helt enig i... en veldig god måte å si det på... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Teien Skrevet April 26, 2013 Share Skrevet April 26, 2013 z3 har sjel har hatt min z3 siden 06 smiler vær gang man skall ut å kjøre, får mensker runt å smile og får mange spørsmål runt denne rare morsome bilen!!!!!!!!! nå jeg komer kjørende komer foresten en repotasje i ff klubbbladet til bmw klubben når det komer ut snart ,jeg hvil gå for en rekesekser er mer kjøre glede i litt mer motor en en firer på 116 hk ,har vært litte feil på den kund service deller olje osv .skrifta dempre og fjærer i fjor går bare å venter på mer varme og open køring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå