Gå til innhold

Trenger råd mht kjøp av E46 330i i Tyskland

desdain
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann,

har funnet denne 2003 E46 330i (http://home.mobile.de/M-YUSUFI-AUTOMOBILE#des_173860137), men det er en del ting some skurrer. Service historikken mangler fra de siste 6 årene (ca. 80k km) og selger har ikke noe mer offisiell informasjon, bortsett fra at bilen er i "kanon bra stand". Denne type bil er jo ikke lagd for gubbe kjøring, og er bekymret for at det kan ha vært litt for mange "launches" og annen hard kjøring med vekselsvis bykjøring og autobahn. Selger sa at km.std er "urørt" og at jeg kunne få sjekket dette hos BMW, men det er jo relativt lett å justere dette med dagens utsyr uten at det kan oppdages.

Selger har ikke det beste ryktet på seg. Fant spesielt et tysk forum der de ikke hadde spesielt mye pent å si om dette firmaet. (http://www.motor-talk.de/forum/a6-4f-mi ... 29537.html). Snakka med en tysk kompis og han sa at jeg burde være ekstremt forsiktig med noen av disse tyrkiske forhandlerene.

Problemet mitt er at denne bilen er absolutt perfekt mht til utstyr og utseende, og er drømmebilen min. Prisen er egentlig råbillig (det er 3k euro og oppover til de neste med lignende utstyr og spesifikasjoner), noe som igjen sier meg at ikke alt er som det burde være.

Hva mener dere om denne situasjonen? Følg hjernen og slå fra meg denne bilen, eller følg hjertet og ta en sjangs på at det ikke er så galt? Hva er det verste som kan skje? Skulle det vise seg å være en total "lemon", så kan jeg faktisk få mye av investeringa mi igjen ved å selge den som deler :-)

Takker for alle råd og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde igrunn vært unødvendig å si at du burde holde deg lang unna med tanke på alle de advarslene du har fått.

Bilen har forøvrig ikke M-tech-ratt, så enten er dette byttet eller så er M-pakken ettermontert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo grunn til at bilen er billig. Skikkelig tysk bakgårdssjappe. Skjønner ikke at folk vurderer å kjøpe fra slike butikker hvor sannsyligheten for at km er trikset og bilen har hatt skade (uten historikk) er meget stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde igrunn vært unødvendig å si at du burde holde deg lang unna med tanke på alle de advarslene du har fått.

Bilen har forøvrig ikke M-tech-ratt, så enten er dette byttet eller så er M-pakken ettermontert.

Jeg tror det kun var det rattet man fikk på SMG utgavene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo godt være mulig, men ettersom M-tech-rattet er nært beslektet med M3-rattet (som man fikk med SMG), høres det litt rart ut også.

Tror jeg må til bunns i det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

har funnet denne 2003 E46 330i (http://home.mobile.de/M-YUSUFI-AUTOMOBILE#des_173860137), men det er en del ting some skurrer. Service historikken mangler fra de siste 6 årene (ca. 80k km) og selger har ikke noe mer offisiell informasjon, bortsett fra at bilen er i "kanon bra stand". Denne type bil er jo ikke lagd for gubbe kjøring, og er bekymret for at det kan ha vært litt for mange "launches" og annen hard kjøring med vekselsvis bykjøring og autobahn. Selger sa at km.std er "urørt" og at jeg kunne få sjekket dette hos BMW, men det er jo relativt lett å justere dette med dagens utsyr uten at det kan oppdages.

Selger har ikke det beste ryktet på seg. Fant spesielt et tysk forum der de ikke hadde spesielt mye pent å si om dette firmaet. (http://www.motor-talk.de/forum/a6-4f-mi ... 29537.html). Snakka med en tysk kompis og han sa at jeg burde være ekstremt forsiktig med noen av disse tyrkiske forhandlerene.

Problemet mitt er at denne bilen er absolutt perfekt mht til utstyr og utseende, og er drømmebilen min. Prisen er egentlig råbillig (det er 3k euro og oppover til de neste med lignende utstyr og spesifikasjoner), noe som igjen sier meg at ikke alt er som det burde være.

Hva mener dere om denne situasjonen? Følg hjernen og slå fra meg denne bilen, eller følg hjertet og ta en sjangs på at det ikke er så galt? Hva er det verste som kan skje? Skulle det vise seg å være en total "lemon", så kan jeg faktisk få mye av investeringa mi igjen ved å selge den som deler :-)

Les det du selv skriver; der står det: HOLD DEG UNNA , Men kanskje du er av den veldig naive typen som tråkker ut i dritten selv om du ser dritten ligge rett foran deg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Les det du selv skriver; der står det: HOLD DEG UNNA , Men kanskje du er av den veldig naive typen som tråkker ut i dritten selv om du ser dritten ligge rett foran deg ?

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for ærlige svar, men det var vel egentlig aldri noen tvil.

Er det så at Hamburg er et sted man generelt ikke burde kjøpe brukt bil? Har fått flere indikasjoner på det.

Hamburg er en stor by så det er da flere "bakgårdssjapper".. Dette gjelder vel også Berlin og München. Det er i alle disse byene mange seriøse aktører også selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan selv ikke fordra slike sjapper, men har faktisk kjøpt bil fra et slikt sted selv en gang. Riktignok ikke så suspekt, men altså tyrkere og mindre lokaler i tyskland.

Det man må være obs er om man er teknisk kompetent til å kunne vurdere tilstanden på bilen når det mangler dokumentasjon om vedlikehold? Servicehefte har faktisk ikke den verdien folk tror det har, men det er et nyttig verktøy om man ikke er istand til å saumfare bilen selv.

Videre er min erfaring at alt mulig man trodde folk ikke greide å ødelegge, er ødelagt på biler EID av tyrkere. Dog sjelden noe alvorlig som skade med strukturell skade, fordi dette er de ikke kompetente til hverken å gjøre noe med eller skjule.

Bottom line, du kan få en kjempe bil fra ei slik sjappe også, men du bør ha veldig god greier på hva du driver med for å kunne vurdere om det er et godt kjøp eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...