Daniel80 Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 http://www.ba.no/nyheter/article6633288.ece Fra 2.Mai blir det helt forbudt å røre mobiltelefonen under kjøring. Personlig synes jeg dette er en latterlig lov. Jeg bruker spotify som musikkspiller i bilen, og har fastmontert telefon så jeg kun bruker play knappen eller slider for neste sang. Lettere tilgjengelig og enklere enn den originale cd-spilleren i bilen. Jeg har også Tom Tom GPS app som jeg bruker flittig, og denne krever av og til at man trykker , f.eks når man vil mute lyden, skifte fra daglys til nattlys , og andre ting. Jeg er selvsagt for at man skal ha fokuset på veien når man kjører, og aldri skrive sms eller surfe mens man kjører, men synes ett totalforbud mot å røre telefonen blir for dumt.. Før noe slikt kommer burde ihvertfall integreringen med bilens eget system blitt myyyye bedre! (Jeg bruker Brodit mobilholder som plasserer telefonen forran navigasjon skjermen i E91`en min, så den er alltid lett synlig og lett betjenbar) Er det bare jeg som er imot dette forbudet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tobben! Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Mobilbruk er ikke forenlig med kjøring spør du meg. Ulykker skjer pga. folk holder på med andre ting enn å konsentrere seg om kjøringen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Du kan bruke tastaturet til å starte eller avslutte samtale, så totalforbud mot å berøre tastaturet er det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Det som er latterlig er jo at dette bare undergraver §3. Hva skjer nå med alt mulig anna dill som tar minst like mye oppmerksomhet, men som ikke har fått egen lov? Joda, det dekkes av §3 sies det.... akkurat som uvettig mobilbruk dekkes av denne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Goggjack Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Mobil og bilkjøring hører ikke sammen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel80 Skrevet April 30, 2013 Forfatter Share Skrevet April 30, 2013 Har nettopp blitt tipset om at det finnes måter å omgå forbudet på forresten. Det er f.eks fullt lovlig å bruke Ipod, da dette ikke er en telefon og derfor ikke går innunder regelen, så man kan bruke både spotify og Tom tom på den.. Kjempegreier. (teit) Lurer på når de skal heve veistandaren og sørge for skikkelige veier istedefor å prakke på folk all verdens forbud og pålegg. Jeg kommer til å juble den dagen de fikser en vei slik at den blir trygg framfor å sette ned fartsgrensen! Men det har ikke skjedd på 10 år.. :/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Goggjack Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Hvorfor i allverden skal du unngå denne loven ? Vis du må ringe eller sende sms når du kjører så stopp på en bussholdeplass eller noe. Tar deg 2 min , og du slipper eventuelle bøter og du blir mer fokusert på kjøringen Er ikke meningen å starte noen diskusjon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel80 Skrevet April 30, 2013 Forfatter Share Skrevet April 30, 2013 Hvorfor i allverden skal du unngå denne loven ? Vis du må ringe eller sende sms når du kjører så stopp på en bussholdeplass eller noe. Tar deg 2 min , og du slipper eventuelle bøter og du blir mer fokusert på kjøringen Er ikke meningen å starte noen diskusjon Poenget mitt var vel at forbudet gjør at alle som bruker spotify, tom tom , eller andre funksjoner nå skal bli straffet for dette.. Å sende sms mens man kjører er allerede dekket av §3 som går på oppmerksom og ansvarsfull oppførsel i trafikken, og den er vel grei. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evenol Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Hvordan skal dette bli håndhevet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Dette er bare en politisk korrekt korrigering i lovteksten. Ingen praktisk endring. Mobil og bilkjøring er sjelden noe god ide i lengden.. Personlig syns jeg det er mye mer skummelt å justere klimatronicen nede i benhøyde.. da får man hele blikket under synsfeltet. Og trange og treige taster og utydelig display gjør at man må justere i flere omganger.. Sunn fornuft er det eneste som gjelder.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Har nettopp blitt tipset om at det finnes måter å omgå forbudet på forresten. Det er f.eks fullt lovlig å bruke Ipod, da dette ikke er en telefon og derfor ikke går innunder regelen, så man kan bruke både spotify og Tom tom på den.. Kjempegreier. (teit)Lurer på når de skal heve veistandaren og sørge for skikkelige veier istedefor å prakke på folk all verdens forbud og pålegg. Jeg kommer til å juble den dagen de fikser en vei slik at den blir trygg framfor å sette ned fartsgrensen! Men det har ikke skjedd på 10 år.. :/ Tror du Norges er eneste land med mobilforbud? Da tar du feil. Det er jo utrolig slik regelverket var, ulovlig å ringe med lov å tekste, det burde jo vært omvendt. Personlig ser jeg ikke den store forskjellen på å holde mobilen i handa eller bruke handsfree, men så har heller ikke typiske "mobilulykker" som påkjørsel bakfra blitt noe mindre av etter at det ble påbudt med handsfree. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Det begynner å komme såpass mye bra teknologi i bilene nå som snakker med telefoner ol. så en kan bytte sang på cd-spiller eller multifunksjonsrattet. Om dette er mindre farlig enn å bla på telefonen kan en vurdere, men etter å ha blitt nedbomba av irriterende snapchat's fra kompiser som er ute og kjører bil så ser jeg ihvertfall noe positivt i dette lovforslaget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krika Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Syns forbudet er helt greit, trenger ikke sende sms når man kjører bil. Litt off-topic, men hvordan er reglene for å snakke i telefon hvis man har mobilen liggende i midtkonsollen e.l. og har på høyttaler? Blir jo som å snakke i handsfree. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haukefer Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Trodde virkelig ikke det var lov til å sitte på Facebook etc når man kjører bil.. Sent from my iPad using Tapatalk HD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leadfoot Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Jeg har liten tro på at denne lovendringen vil ha noen effekt. Forøvrig er det vel et greit forbud. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå