Gå til innhold

Livstidsolje på automatkasse?


håkon_w
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen det gjelder er en e34 525tdsa

Temaet har garrantert vrt oppe før, men jeg spør alikevel: Jeg hører mye rart om ikke bytte\bytte atf olje i automatgirkassen. Det kan vel ikke stemme at den aldri skal byttes? olje slites jo på samme måte som alt annet, og mister sine egenskaper.

Er det ikke satt inn som et servicepunkt å bytte atf olje på autokassene til BMW uten peilepinne? og hvilken km er intervallene? noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje som aldri skal byttes er bare pisspreik. Girkassen på foreldrene mine sin XC70 sprengte fordi olja aldri blei bytta. Selv om faren min maste på verkstedet der servicene blei tatt hver eneste gang den fikk service. Til slutt takka somsagt kassen for seg og han far fikk ny kasse gratis. Etter det begynte verkstedet å bytte olja på kassene sine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel ingen intervall fra Bmw sitt ståsted, de har vel motvillig sagt 150.000-200.000km nå i de senere år, uansett de som driver profesjonelt med automatkasser sier vel stort sett ca 60.000km intervaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifteintervallene på automatolje bør/skal være mellom 3-5 år og eller 60-80 000km. Begrepet "Livstidsolje" brukte man i starten av en knallhard servicekonkuranse, dette begrepet ble avviklet etter en del automat havarier. Alle bilmerker er berørt av dette, noen mer og noen i mindre grad.

Jeg tar kostnadene med å bytte etter 3-5 år, jeg kjører under gjennomsnittet i antall km, bryr meg lite om hva verkstedet sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også stusset over dette da det også blir avleiringer og andre ulumskheter i (særlig en autokasse fremfor en manuell, og oljen blir også dårligere etter en tid, ikkeno varer evig osv..

Men på den konkrete bilen det er snakk om, Hvordan gjør jeg det og åssen olje skal det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkassa på 740'n min røyk, fikk aldri en eksakt grunn til hva som forårsaket dette men STM ( Skandinavia største på dette feltet sa dette kunne komme av olja som har mistet "alt" av sine funksjoner iløpet av årene og kilometerne. )

Jeg skal hvertfall bytte olje hos STM hver 50 tusen km for å være på den sikre siden, de få tusenlappene man må ut med kontra overhaling av kassa betaler jeg med glede!

Har i senere tid sittet på med en kompis som hadde en Mercedes og oljebytte på den kassa var dag og natt forskjell på myk gangen i giringa. Så et oljebytte skader ikke kassa di. ( faktisk lest om folk som har sagt det motsatte men.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg har hørt er at om man ikke har byttet olje på en bil som har gått 200 000km + burde man ikke bytte på heller. flere som har opplevd havari på kasse like etter bytte når de har ventet så lenge, fordi gamle avleiringer osv løsner og ødelegger kassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått beskrivelse fra store leverandører av kasse.

Skift filter, bruk opp igjen gammel olje. Kjøre 500-1000 km.

Skifte olje, kjøres gjennom alle gir, pluss noen mil.

Skifte olje og filter.

Dette var slik en burde gjøre på en slik 200+ kasse, som ikke hadde vært skiftet på.

sent by me, with Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Bytte olje på automatkassa på e39 530da når den var gått ca.180.000 km. Merket at kassa slo ved giring både manuell,auto og i sport. Skiftet både olje og filter. Fikk en nydelig silkemyk giring etter dette. Ikke opplevd noe som helst problem i etterkant! Kassa ble flush`et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...