Gå til innhold

Lærlinglønn - delelager

tambur4
 Share

Anbefalte innlegg

Hun står fritt til å forhandle seg til egen lønn, eller følge en tariffavtale utarbeidet av en fagforening.

Som telemontørlærling en gang i tiden fikk jeg lønn etter tariff utarbeidet av opplæringskontoret(Nelfo) sammen med en fagforening(EL&IT). Min lønn ble fastsatt på arbeidsavtalen.

Dersom hun tilhører et opplæringskontor er det gjerne slik at man skriver en lærlingkontrakt med opplæringskontoret sammen med bedriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg ble det skilt på lærlingkontrakt og arbeidsavtale, min lærlingkontrakt var mellom opplæringskontor, utdanningsetaten og bedriften(dette for å sikre riktig opplæring og oppfølging mot fagprøve). Når det var i boks fikk jeg ansettelsesavtale/arbeidsavtale med bedriften(mellom bedriften og meg) hvor lønn ble fastsatt. Ettersom det kun var mulighet for å følge tariff i bedriften jeg jobbet i ble det det for min del. Jeg forhandlet meg fram til høyeste lønnstrinn så fort jeg hadde fått fagbrevet(var selv ikke med i noen fagforening).

Tariffen startet den gang på 54,04kr pr. time. Dette ble justert opp hvert halvår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å forhandle frem en bedre lønn enn tariff, de fleste bedrifter er villige til dette utenom noen som er veldig sære. Jeg selv jobber som yrkessjåfør hvor tariff 1året ligger på 62,3kr/timen. Har siden dag en hatt 120kr/timen og går opp til ordinær sjåførlønn til høsten igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har riktignok ikke vært lærling på delelager, men når jeg var lærling startet jeg med ca. 40% lønn.etter ca. 3mnd gikk jeg til sjefen å sa at dette ikke fungerte da lunchen min til tider tilsvarte 2 timers arbeid.. :P Dette hadde han full forståelse for å vi forhandlet oss frem til 80% lønn. :)

Så lenge datteren din gjør en god jobb,så er som regel firmaene åpne for forhandlinger for å beholde henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...