Jump to content

Turbohavari? e39 525d


Snowgoon
 Share

Recommended Posts

Var i dag på vei hjem med bilen og plutselig så hører jeg en hylende lyd fra motorrommet som økte med turtallet på bilen. Var heldigvis 2 minutter hjemmefra da dette oppstod så kjørte hjem og parkerte bilen. Rett før jeg hadde kommet hjem begynte det å ryke ekstremt mye hvitt bakfra. Fikk skrud av motoren så den har ikke gått på oljen, og blit tørr. Regner med at dette skyldes tett veivhusventilasjon, men er det noe håp for turboen min? kan tenke meg at turboene til disse bilen er ganske dyre, så håper at jeg slipper å bytte denne. Skal sette bilen inn på verksted med engang jeg får lønn.

Link to comment
Share on other sites

Hvit røyk tyder jo på vannforbruk.

Men ta av slangen på turbo og se inn, samt ta av veivhusventilasjonfilter og sjekk.

Det tar jo bare 20 min.

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg se etter slakk i turboen da? Det er vell ikke mere komplisert enn at hvis den er løs så er det bare å kaste og kjøpe ny? Veivhusventilasjonen er jeg helt sikker på at har sett sine bedre dager, samt egr. Typisk at det skulle skje i går og jeg fikk egr bypass og litt andre ting levert med Ups i dag.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret, vil tro at hvis det kun er minimalt med slakk så har den kanskje en sjangse til overleve ved å bli overhalt, men skulle det værre mye slakk så må jeg bare kjøpe ny. Noe annet jeg burde sjekke samtidig?

Link to comment
Share on other sites

Ikke kast den hvertfall, den må leveres inn når du kjøper ny. :)

Må du ha ny, så hør med GIK turbo eller turbopower, de har greie priser på turbo til min bil vertfall. Rundt 11000,- for en helt ny.

Rundt 8-9000 for en fabrikkoverhalt (Det er kun garret fabrikken som har orginaldeler, så du får ikke overhalt turbo fra andre en deres fabrikk med orginale deler! Da er det kina kopi deler) :)

Link to comment
Share on other sites

Da skal jeg ikke kaste den hvertfall :) er kanskje like greit å bare kjøpe en ny, når det er såppas liten prisforskjell. Blir å feilsøke litt med en kompis til helgen å se hva vi finner ut av. Vil man kunne få noe svar ved å kjøre en diagnose?

Link to comment
Share on other sites

Var utefor samme greiene med samme type bil. Høg uling fra turbo, varte faktisk ei stund (les 2-3 veke) med den ulinga til plutselig den ikkje lada lengre og lagde veeeldig fæle lyder! Ofte er det pga dårlig service på veivhusen på dei motorane :/

Link to comment
Share on other sites

Var litt annerledes her, men samme greia. Hos meg begynte det bare helt plutselig og alt har virket som det skulle. Gikk kanskje 1-2 min fra lyden kom til jeg røykla hele veien bak meg. Hele bilen er generelt dårlig vedlikeholdt de siste årene av den tidligere eieren, så hadde planer om å sette den inn på service til lønna denne mnd, men nå blir servicen et par hakk mer kostbar. Det løste seg hos deg med turbobytte? Var det noe annet som sluttet å virke når turboen gikk?

Link to comment
Share on other sites

Kjenner til problemet Snowgoon.

Skjedde akkurat det samme hos meg for 3 uker siden. Måtte kjøpe ny Garrett-turbo som nå er ferdig montert. Kostbar affære, men slik er det bare......

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...