Gå til innhold

bytte kjølevæske e39


tenic
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger en liten veiledning på bytte av kjølevæske på min bmw e39 1998 mod ai.

Hvordan tappe og fylle på ny kjølevæske på enklest mulig måte? Kan eg flushe med reint vann uten og demontere for mye siden jeg ikke har tilgang på grop?

Og luftingen som sitter på motoren må den også skruest ut?

Kan jeg så enkelt bare åpne tappeskruen på radiator og tappe ut, kansje flushe noe ? og etterpå fylle på ny væske og lufte ?

Hva gjør dere på en enkel måte for å ihvertfall bytte ut d meste av kjølevæsken? Har dere en enkel prosedyre?

Jeg har funnet gode prosedyrer på lufting av kjølevæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å åpne lufting og påfyllingslokket, skru ut tappeskruen på radiator, og så renner det en liten stund før det omtrent stopper helt opp.

Så holder jeg en blåsespiss mellom tommel og pekefinger, sikter ned i påfyllingshullet og tetter litt med resten av hånden. Så blåser jeg litt og litt, veldig forsiktig. Lar det renne oppi en bøtte med målestreker, og så fyller jeg samme mengde på igjen. Pluss litt ekstra som tilsvarer sølt mengde. Ser det an på peilepinnen hvis jeg kjører hjem fra verkstedet og peiler vannet, dagen etter, med kald motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å åpne lufting og påfyllingslokket, skru ut tappeskruen på radiator, og så renner det en liten stund før det omtrent stopper helt opp.

Så holder jeg en blåsespiss mellom tommel og pekefinger, sikter ned i påfyllingshullet og tetter litt med resten av hånden. Så blåser jeg litt og litt, veldig forsiktig. Lar det renne oppi en bøtte med målestreker, og så fyller jeg samme mengde på igjen. Pluss litt ekstra som tilsvarer sølt mengde. Ser det an på peilepinnen hvis jeg kjører hjem fra verkstedet og peiler vannet, dagen etter, med kald motor.

Supert,hvor mye kjølevæske sånn ca får du ut på denne metoden ?

Vil den også tappe kjølevæske som går inn på motoren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ca alt :) Det høres ut som når man er ferdig å pisse, men presser ut noen stråler til her og der. Bare fortsett, så blir det tomt! Husker ikke hvor mange liter, men det blir noen liter.

Når det ikke kommer mer, måler du mengden og blander ny væske i samme mengde. Så er det som sagt bare å se det an med peiling og etterfylling.

Du bør ha en del ekstra til luftingen. Når motoren er kald igjen etter lufting, peiler du og fyller på igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...