Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Her kan det diskuteres, spørsmål kan stilles, komme med anbefalinger av produkter og teknikker. Og selvfølgelig postes show-off bilder for de som ønsker det:)

 

 

 

 

Kjøpte inn litt bilvasksnaks i dag:

MAC PrickBort (avfettning)
Iron X (fjerning av asfalt og piggdekk rester og rustprikker etter vinteren)
Chemical guys citruswash+gloss (Bilshampo med gloss)
P21S (Syrefri felgrens)
WazzelDazzel (Fiberhanske til bruk istedet for svamp)
Miracledryer Tørkehåndkle

Sammen med skum fra den lokale selvvask "sjappa" :)

Påfører prickbort på tørr bil og P21S på tørre felger, å lar det virke i noen minutter. Sprayer på skum å lar det virke litt og spyler av.

Sprayer på iron x, lar det virke å spyler av. Også er det tid for såpevann og håndvask med wazzeldazzel.

Tørker til slutt med miricaldryer :)

Bruker dog ikke prickbort og iron x om det ikke trengs.

bzipnjxo8ef6e9c3i3hd.jpg


Hvordan gjør du det? Også med tanke på polish, rubbing og wax? Jeg er temmelig grønn nemlig.

Endret av Tare Jansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes veldig mye forskjellige produkter på markedet, men i utgangspunktet starter du bra! :) Vil anbefale deg å kjøpe inn bøtte med gritguard, gjerne to om du er kresen.

Til rubbing/polering vil jeg anbefale deg å kjøpe en medium clay og claylube som du bruker etter vask og før rubbing(evt polering), det er for å fjerne urenheter som sitter igjen som ikke forsvinner i vasken.. Til f.eks rubbing kan jeg anbefale: Scholl produkt, har god erfaring innen disse produktene og waffel pads, lite varmgang og lite kjørespor. Samme oppsett med polish men med mykere pad.

Voks finnes det også mye forskjellig, flytende eller hard..

Les gjerne mange fine guider på www.detailersclub.no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtte med dirtguard har jeg ;) med lokk så jeg kan ta med varmt vann hjemmefra. Får prøve meg på noe rubbing etterhvert vel, for må våtslipe litt klarlakk som har rent på bilen min. Å da må det vel rubbes og poleres etterpå slik jeg har forstått det?

IronX var iallfall helt rått, brukte det på bilen til dama i dag. Hvit volvo som ikke har vært skikkelig vasket på 3 år :P Ble helt glatt og fin i lakken, så nesten polert ut med bruk av alt det overnevnte :)

http://www.detailersclub.no har jeg sett litt på, det er jo et hav av produkter der ute. Greit å starte et sted, så får vi ser hvor mye penger en blåser av på bilpleie etterhvert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våtsliping av lakk skal du være forsiktig med om du ikke vet hvor tykk klarlakken er, så ta den biten med omhu! Jeg bruker en VELDIG grov rubbing kalt Scholl S0, flytende slipepapir, bokstavelig talt. Men brukes kun på dypere striper som en finere rubbing ikke tar.

Iron-X er et meget godt produkt, men bruk det ikke som avfetting. Som avfetting kan jeg anbefale prickbort som du allerede har og surfex-HD, men som tidligere nevnt så er det et hav av produkter! Når du ser Iron-X produktet får en rødfarge etter påspraying så ser du hvor det virker. Iron-X er i grove trekk for å fjerne partikler etter f.eks piggdekk støv som ikke går av i vanlig vask, med denne og i en kombinasjon av clay er du ganske sikker på at alle partikler er fjernet før rubbing/polering, da slike partikler ikke er særlig gunstig å ha med rundt på bilen når du rubber eller polerer som kan i verste fall lage swirls eller dypere striper i lakken og fører til dobbelt arbeid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der hadde du fått deg en god samling:) Er moro å stelle med bilen når man har skikkelig utstyr.

Men bare vær obs på at Iron-x fjerner også polishen hvis du har noe så bør bare brukes før du skal polere den.

Bruker en del av de samme produktene du har der og sist jeg shina bilen ble det brukt Scholl S17 og Autoglym HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våtslipingen tenke jeg å prøve meg på der det er tydelig at klarlakken har rent for å få det gjevt igjen. Vi får se hvordan det går :P

Den volvoen jeg prøvde ironx på i går har aldri vært polet heller, så nå er kanskje et godt tidspungt? Finnes ikke riper eller synlig steinsprut i lakken på den, så trenger kanskje ikke noe rub først da?

Ellers så er jeg litt usikker på wax, har forstått det slik at det brukes etter polish for litt ekstra shine? Jeg liker shine :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv Jif i skumkanon (jeg kjøpte 15 liter..), men de som har testet den sier den funker fint i bøtte også, og da tynnere blandet ut enn det står på kanna.

Iron-X er et litt dyrt produkt, men helt fantastisk på sitt bruksområde! Pga prisen, og siden vi ikke eier noen hvite biler, bruker jeg Iron-X bare to ganger i året, vårshine og høstshine. Før maskinpolering er det viktig at lakken er reinest mulig, så da bruker jeg selvfølgelig også lakkleire/clay og noe passende smøremiddel (den til Meguiar's fungerer utmerket sammen med vann, spar Quick Detaileren til noe annet)

Åssen poleringsmiddel du går for er avhengig av åssen maskin du har, eller om du har maskin. For hånd er det utrulig anstrengende å faktisk fjerne riper fra lakken, da er diverse midler med fyllere eneste fornuftige alternativ fremfor langvarig sykmelding med betennelse i skuldre (Autoglym SRP/UDP og Meguiars 123-serie er to lett tilgjengelige varianter, men kast flaske 3).

Har du en oscillerende maskin (dual action, DA) kan Meguiar's Ultimate Compound ordne opp i mye, kjøp Sonax-puter (Clas Ohlson har vel disse) så er du raskt igang med poleringen. Eller du kan kjøpe et av proffmerkene som Scholl Concepts, Swissvax, 3M som har både poleringsmiddel og puter. Putene til Scholl sitter dessverre ikke så godt på en oscillerende maskin (enten flyr de av i fart eller så slites de rett og slett mye raskere i stykker av bevegelsen), så da er Uber eller Hex-Logic bedre. Roterende maskin er litt skumlere til og begynne med, lett å ødelegge lakk pga høy fart og varme, men det meste av risikoen minimeres med maskeringsteip. Poleringsmiddel tenkt brukt for hånd eller spesifikt til DA-maskin (Autoglym produktene, 123-serien og Ultimate compound) er ikke egnet til roterende maskin! Fart og varme vil bare lage ugagn.

Så etter at lakken er polert og har blitt blank, er det på tide å beskytte resultatet mot elementene. I tillegg til at det er lettere å vaske bilen når den er beskyttet. Der kan man velge enten en voks (inneholder carnauba-voks i ulike prosentdeler alt etter pris og produsent) eller en syntetisk forsegling. Det er ikke så mye å hente på å bruke begge deler (i såfall som en huskeregel, man forsegler lakken, og legger voks på forseglingen) og noen produkter er litt midt i mellom skottene. De fleste vokser er i krukker mens de fleste forseglinger er flytende. Autoglym HD Wax har utrolig god holdbarhet, Swissvax Shield og Meguiar's #16 det samme (tre personlige voks-favoritter altså), og i tillegg ser de bra ut ved at regndråper perler seg og vann bare renner unna (vannskrekk!). Mange forseglinger er mer fiklete, med krav til både temperatur, herdetid etter påføring, men Collinite er et merke endel på DCN.no bruker og liker (husker ikke spesifikt produktnavn) som er relativ enkel men den lukter friskt av løsemidler visstnok. (Chemical Guys Jetseal 109 skryter av bare 20 min herdetid, men dessverre har den temmelig elendig holdbarhet)

Sommervask for min del er først å dynke tørr bil med Surfex HD blandet minst 1:15 og kanskje mildere, felgrens, deretter skumme med Jif, skylle av, vaske for hånd med grituardbøtte, dagens såpe og svamp. Tørke utvendig med to myke gode mikrofiberhåndkle, døråpningene tas med et eget litt mindre håndkle.

Jepp, svamp. Har testa både zymöl og Bilnerdens spesialsvamp og savner ikke vaskehanske. (Flisleggersvamp har samme egenskaper, store åpne porer). Svampen bare skylles godt etter bruk og legges til tørk.

skrivi på Asus-padda mi i Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv Jif i skumkanon (jeg kjøpte 15 liter..), men de som har testet den sier den funker fint i bøtte også, og da tynnere blandet ut enn det står på kanna......

.....

Jepp, svamp. Har testa både zymöl og Bilnerdens spesialsvamp og savner ikke vaskehanske. (Flisleggersvamp har samme egenskaper, store åpne porer). Svampen bare skylles godt etter bruk og legges til tørk.

skrivi på Asus-padda mi i Tapatalk HD

Skal definitivt snappe noe tips herfra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til de som skal begynne med våtsliping så kjøp et panser på et høggeri som er i grei stand, det er det sikreste før du begynner og hive deg ut på din egen lakk ;)

Min oppskrift på vaksing av bil :

1 :Setter bilen i skyggen og Høytrykkspyler bilen godt uten såpe, inni hjulbuer og kriker og kroker, åpne dørene og spyler dørterskelen, samme med motorrom, men kun metallet og ikke motoren, samme med bagasjerom

2 : Spruter prickbort inni dører, under panser, bagasje, spyler dette av etter 2 min virketid ca. hvis jeg ikke får vekk all møkk og smuss ved første vask, spruter jeg på en runde til og bruker egen vaskehanske KUN til avfetting og gnikker skikkelig i kroker og kriker.

3 : Når jeg er ferdig med prosessen innvendig i dører osv. går jeg på felgene, dette er fordi det uansett spruter møkk og dritt fra felgene på lakken når jeg vasker felgene, derfor går jeg på felgene først. Påfører prickbort og bruker en felgkost fra swissvax og går igjennom en og en felg grundig så ikke avfettinga tørker.

4 : Vasker godt av felgene, hvis det fortsatt er mye dritt igjen lar jeg prickborten sitte og virke 2-3 min og går grundig over engang til med felgkosten og spyler av, gjentar prosessen på alle 4 felgene.

5 : Går jeg grundig til verks under list på bilen rundt om, er det noen små asfaltflekker o.l over list, går jeg på i små felt med avfetting, påfører også dette under list og lar dette sitte i 2-3 min og spyler av igjen

6 : Så spruter jeg på nytt med ironx og lar dette sitte i 2 min, dette løser og små metallpartikler så ikke la denne tørke ut. Spyler av dette og inspiserer nøye.

7 : Så er det på tide med swissvax clay som jeg bruker under list for og fjerne de siste små flekkene med møkk

som ikke ble borte av Ironx og prickbort, bruker gul clay som er meget hissig.

8 : spyler deretter av clayen og hele bilen, nå er det på tide med såpevask over hele bilen.

9 : Bruker foamcanon med chemical guys citrus wash and gloss, lar shampoen sitte i 2-3 min og spyler deretter av bilen. Åpner bensinlokket også før jeg påfører shampo.

10 : Legger på et nytt lag med chemical guys shampo og går over med vaskehanske, del gjerne bilen opp i flere felt slik at det blir lettere og jobbe inn såpa i lakken og spyl av det feltet som du har svampa og gjenta prosessen på nytt. Jeg begynner først og vaske godt inni bensinpåfyllinga før jeg går i gang med svamping.

11 : Når jeg blir fornøyd med vasken tørker jeg av bilen godt med pusseskinn, inni dører har jeg eget pusseskinn.

12 : Når bilen er tørket går jeg på med 3M teip for og dekke ulakkerte detaljer, som f.eks listeverk, speil osv.

13 : Begynner med Swissvax scratch remover med 3M pad (Grønn type ) og polerer små felt om gangen.

14 : Så går jeg på med Gul 3M perfect it III som er en meget fin rubbing ( Gul pad )

15 : Swissvax cleaner fluid ( Blå 3M pad )

16 : Siste step bruker jeg lakkforsegling, her bruker jeg litt forskjellig f.eks 3M, autosmart, eller den velkjente swissvax shield.

Før jeg går på bilen utvendig med polering bruker jeg 3M perfect it III inni dører osv.

Jeg påfører KUN med maskin utenom lakkfoseglinga som jeg påfører for hånd.

Et tips også er og bruke rainx på ruter utvendig da dette gjør at regndråper preller av ruta de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...