Tyggern Skrevet Desember 13, 2013 Share Skrevet Desember 13, 2013 Min fremgangsmåte for å vaske bilen sommer OG vinterstid: 1. Sprayer på felgrens (P21s) 2. Sprayer på Prickbort fra vinduer og nedover. Gir felgene også en dæsj selv om felgrensen ligger på fremdeles. (Bruker prickbort sjeldent om vår/sommer) 3. Sprayer på øyemålsblandet Surfex HD over hele bilen. 4. Skummer bilen med kanon inneholdt Bilthamber Autofoam. Lar så alt dette ligge på 4-5-6 minutter. 5. Spyler av bilen nedenfra og oppover. 6. Dytter på litt mer felgrens om nødvendig. 7. Håndvasker bilen med vaskevott og gritguardbøtte med lunket vann og Meguiars NXT (den lilla) såpe i. 8. Spyler godt av 9. Tørker av bilen med Miracle Dryer tørkehåndkle. Går over alle dørkarmer, panser bakluke, tanklokk etc.. Innimellom så tar jeg bare en kjapp vask. Da tar jeg stepene over men utelukker step 7 og 9. Tipp Topp tommel opp! En god oppskrift for "vedlikeholds" vask dette!, Det blir mye det samme jeg gjør men bytter på avfettinger og såper. Må jo bruke og prøve litt forskjellig vi som driver med dette ofte Kommer alltid noe nytt å prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haukefer Skrevet Desember 13, 2013 Share Skrevet Desember 13, 2013 Skum ja, får kjøpe meg en høytrykkspyler og skumkanon snart ja! Sent from my iPad using Tapatalk HD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern Skrevet Desember 13, 2013 Share Skrevet Desember 13, 2013 Hva er forskjellen mellom en DA maskin og roterende? Jeg har jo ikke noe slikt, men bruker ei plate med borelås som jeg fester på drillen min Funker knall spør du meg.. En DA (dual action) maskin er en maskin som jobber eksentrisk, det vil si at det kastet side-side som utfører arbeidet. En Roterende maskin er en maskin som kun roterer. En DA maskin vil utvikle mindre varme og det er også mindre fare for å brenne gjennom lakken, spessielt på kanter og på plast. Men vil trenge lenger tid til å korrigere/fjerne riper osv en f.eks roterende. Selv om dette nå begynner å bli tilnærmet lik evne til å korrigere (på de dyreste og beste DA maskinene, som Rupes bigfoot og Flex XC 3401 VRG) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Desember 13, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 13, 2013 aha, så hva synes du om min løsning med drill da? Får jo rotasjon den veien jeg vil, så fort jeg vil, det trykket jeg vil og kan bruke alt av padder. Samt at med batteri slipper jeg ledninger og styr Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern Skrevet Desember 13, 2013 Share Skrevet Desember 13, 2013 aha, så hva synes du om min løsning med drill da? Får jo rotasjon den veien jeg vil, så fort jeg vil, det trykket jeg vil og kan bruke alt av padder. Samt at med batteri slipper jeg ledninger og styr Kommer ann på turtall. Og du vil ikke klare det som er viktigst av alt og det er konstant turtall. Noe som er absolutt viktig for finnishen, og evnen til å korrigere jevn og forutsigbart. En god roterende maskin holder samme hastighet uansett om du kjører den i luften med lett press eller mye press. Om du har kontakt med hele paden eller deler av paden. Om du har brukt SRP på maskin(drill) er heller ikke det noe. God ide om ikke du holder ekstremt lav hastighet. For den er laget kun for håndbruk og liker ikke varme. Den inneholder heller ingen slipe midler, som fjerner riper. Den bare skuler de en stund med fillere og renser lakken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Desember 13, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 13, 2013 Får vel kjøpe en maskin etterhvert da Men at SRP kun skal brukes for hånd ser jeg mange mener på detailersclub også, men det er nok bare tøv! På AG sine sider står det at SRP også kan brukes med maskin! Jeg polerte over det som jeg fant av "riper" med drillen min og SRP et par ganger, så var de fylt og usynlige for det blotte øye. (vet godt at de kommer tilbake etterhvert men...) Møtte også på en tidligere kompis i dag, han har drevet med bilpleie i en årrekke! Han var helt enig i at resultatet var eget bra, hvor lenge det holder er jo en annen sak selvfølgelig. Men blir nok uansett en polish med fin slip til våren, evt i vinter engang om det som ligger på ikke holder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern Skrevet Desember 13, 2013 Share Skrevet Desember 13, 2013 Som jeg skrev bare på lave turtall. For den liker ikke varme. Og det står kan påføres med fin pad og maskin "aplied" den skal ikke jobbes med. Slik som en slipende polish (abrasive) Ikke noe god ide med 2000rpm og godt med press på SRP.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Desember 13, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 13, 2013 Da er vi enig da;) Har du en bra polish type abrasive som du kan anbefale? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern Skrevet Desember 15, 2013 Share Skrevet Desember 15, 2013 Da er vi enig da;) Har du en bra polish type abrasive som du kan anbefale? litt avhengig av hva type maskin du skal bruke / ha. Rupes sine polisher er laget for DA maskiner så det er et meget bra valg om en skal ha DA maskin. med tilhørende pads. F.eks denne http://concours.no/poleringlakkrens/73-zephir-gel-compound-grov-250ml.html Ellers så er scholl S3G (grov) polish og S30EC (fin) polish gode også da über pads som tidligere nevnt. Menzerna FG400/500 og Menzerna PF2500 / SF4000. gode alternativer. De skal kjøres med litt forskjellige teknikker. En DA maskin er nok mer allsidig en det er roterende er, siden uten rett teknikk og litt trening kan det være vanskelig å få bra finnish på diverse lakker. BMW sine lakker er som regel greie å ha med å gjøre, vert borte i noen X3 sort solide som ikke er like enkle å hamle opp med. Om en kjører med litt feil teknikk eller feil hastighet. ikke har rett kombo polish/pad kan det bli kjørespor og hollogrammer i lakken og det er ikke likefint når det er sol ute... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerfører Skrevet Desember 18, 2013 Share Skrevet Desember 18, 2013 Så tilbake til svaret på topicJeg leverer bilen 2ganger i året hos lokalt bilpleie.Der får jeg full vask, innvendig og utvendig , motorvask, felgvask, lakkrens og permashine for 3000,-De er fabelaktige og jeg kan ikke se at jeg betaler mye for jobben, hvis jeg regner kostnaden på alle produktene hvis jeg skulle kjøpt disse selv.Så ser bilen ut som ny selv etter 12år også da, både utvendig og innvendig Tare Jansen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Desember 18, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 18, 2013 Så tilbake til svaret på topic Jeg leverer bilen 2ganger i året hos lokalt bilpleie. Der får jeg full vask, innvendig og utvendig , motorvask, felgvask, lakkrens og permashine for 3000,- De er fabelaktige og jeg kan ikke se at jeg betaler mye for jobben, hvis jeg regner kostnaden på alle produktene hvis jeg skulle kjøpt disse selv. Så ser bilen ut som ny selv etter 12år også da, både utvendig og innvendig Det enkle er ofte det beste;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Desember 18, 2013 Share Skrevet Desember 18, 2013 Så tilbake til svaret på topic Jeg leverer bilen 2ganger i året hos lokalt bilpleie. Der får jeg full vask, innvendig og utvendig , motorvask, felgvask, lakkrens og permashine for 3000,- De er fabelaktige og jeg kan ikke se at jeg betaler mye for jobben, hvis jeg regner kostnaden på alle produktene hvis jeg skulle kjøpt disse selv. Så ser bilen ut som ny selv etter 12år også da, både utvendig og innvendig Greia er vell det at mange her inne ser på bil som mere enn ett fremkostmiddel, men mere som en hobby. Med andre ord er det bare glede for di fleste her inne å dille med sin egen bil, kunne foreksempel aldri tenkt meg å sette bort mine biler for noe som helst. Selv fikk jeg dette i posten for noen dager siden (kjøpt hos salget på SS) Chemical Guys Orange Degreaser 3.74L (2 stk) Chemical Guys Fabric Guard Tekstilforsegling.450ml Carpro Iron-X 1L Kwazar Mercury 360 Pro + Double-Action Spray Bottles 3-pakk 1L Skumkanon + såpe pakke Chemical Guys Green Clean 3.8L Chemical Guys Stain Extractor Flekkfjerner. 450 ml Chemical Guys Cotton-Mikrofiber thick kluter 3 pakk Scholl Rubbingpute Gul Str M 145mm Nifty Tekstilbørste Chemical Guys Silk Shine gummi/vinylfornyer 3.7L Scholl Concepts SPAM 500ml til neste bestilling blir det nok en boks med Swisswax Shield, men har noe fra CG jeg skal bruke opp først. R Andersen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Desember 20, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 20, 2013 Litt av ei handleliste Sheld virker som en utrolig god voks, etter flere mil på e6 med salt og møkk ser bilen vanligvis ikke ut. Men nå fester det seg minimalt med dritt. Er bare å spyle av så ser den nesten nyvaska ut igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Mars 15, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 15, 2014 Da var dritten vasket og tørket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZhilleN Skrevet Mars 17, 2014 Share Skrevet Mars 17, 2014 Vurderer og prøve litt glareprodukter, noen som har noe og anbefale fra de? Har ikke så mye erfaring fra dette produktet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå