Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer det. Er en to sylindret motor som blir brukt til å lade batteriene fremfor å bruke de på hjula. Slik vil du få litt mer rekkevidde. Smart, men trist at vi ikke får denne modellen her i Norge hvis det er sant. Er sikker på at noen kommer til å importere en slik en i fremtiden  ;)

I en norsk i3 test jeg leste mener jeg bestemt det sto at om man skulle ta inn modellen med forbrenningsmotor så blir prisen nesten det dobbelte pga avgifter. Altså rundt regnet 500k. Så jeg tviler sterkt på at man får se noe til den langs norske veier, i så fall en ihugga entusiast med ræven full av penger :)

Skrevet

Feil Wicky,  På 5 år bruker jeg 235.800 kr mindre på drivstoff, bompenger, forsikring og vegavgift (20.000 km/år) enn jeg gjør på Leafen.

Verdifallet på min tidligere 523i vil være 40-50.000 kr.

Det betyr at verdien på Leaf må være så lav at jeg må betale for¨å bli kvitt den etter 5 år for å gå i minus .

Jeg har ikke tatt med renter her, men heller ikke dyre reperasjoner som dukker opp på en gammel BMW i løpet av 5 år, de går nok nesten opp i opp tenker jeg .

Kjører jeg Leaf det 6 året også sparer jeg inn kr 47.600 bare på det sjette året.

Jeg kan faktisk regne og vet utmerket godt hva jeg gjør, økonomi er heldigvis ikke min svakeste side. (selv om jeg liker å bruke opp pengene på kjøretøy) :smile:

Hvis du kan regne så vet du sikkert dette fra før ;)

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10134263

Skrevet

Hvis du kan regne så vet du sikkert dette fra før ;)

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10134263

Hmm, overrasket over at de beregner "service og vedlikehold" til å være en god slump dyrere for elbilen. Jeg hadde trodd det var motsatt. Forbrenningsmotor vs. elektromotor, ganske opplagt hvem som kommer billigst ut av service og vedlikehold der. Batteripakkene ser ut til å skulle holde minst 160.000km, men noe avhengi av type. Ellers er det vel ikke de store forskjellene mellom de to?!

Skrevet

Vedr. de relativt høye service og vedlikeholdskostnadene på Leaf tror jeg at dette skyldes at forhandlerne opererer med faste priser (fixed pricing) på servicen. De tjener lite på selve salget av nye biler og må derfor dekke inn kostnadene på salg av brukte biler, service, deler og ettermarkedet. Det finnes ingen tekniske årsaker til at Leaf skulle ha høyere servicekostnader enn f.eks en Golf på nær at Volkswagen AG er kjempestore og dermed kan fordele kostnadene på flere biler.

Skrevet

Ja Dieselvegard, det vet jeg fra før, men det er ikke mitt regnestykke.

Jeg regner ut fra bilen som jeg ville kjørt om jeg ikke hadde kjøpt Nissan Leaf, det er det som er det riktige i mitt tilfelle, ikke hvilken bil jeg KUNNE kjøpt i STEDET for Leaf.

Jeg har gjort mitt regnestykke ut fra at jeg beholdt min 523 i 5 år til.

Om jeg ikke hadde beholdt den så lenge  hadde jeg kjøpt meg en E60 523i/525i/530ii, noe som hadde gjort elbil kjøpet enda mer gunstig.

Man må gjøre regnestykket ut fra hvilken bil man selv hadde kjørt, ikke hvilken bil det passer avisene å sammenligne med ;-)

Skrevet

Vedr. de relativt høye service og vedlikeholdskostnadene på Leaf tror jeg at dette skyldes at forhandlerne opererer med faste priser (fixed pricing) på servicen. De tjener lite på selve salget av nye biler og må derfor dekke inn kostnadene på salg av brukte biler, service, deler og ettermarkedet. Det finnes ingen tekniske årsaker til at Leaf skulle ha høyere servicekostnader enn f.eks en Golf på nær at Volkswagen AG er kjempestore og dermed kan fordele kostnadene på flere biler.

Hva er servicekostnadene på Golf?

Da jeg kjøpte min Leaf sa selgeren at de hadde kjøpt inn spesialutstyr for 1,5 mill eller 2,5 mill, husker ikke helt, dette er utstyr til bl.a batteridiagnoser og den slags. I tillegg måtte mekanikerne på kurs pga den høye strømstyrken det er kanskje det de vil tjene inn ?

Ellers består servicen av atbl.a bremsene blir smurt og movet opp fordi de blir nesten ikke brukt i en el-bil.

Servicen på Leaf er ca 3500-4500,- pr. år, det varierer fra forhandler til forhandler, det er selvsagt mer enn dyrt nok, men det er jo billigere enn å ha service på en BMW hos Bavaria?

De skal vel ha 2500-3000 bare for oljeskift?

Skrevet

Jeg referer til en diskusjon i forumet til Norsk Elbilforening der det går frem at forhandleren Birger N Haug (Oslo) i 2012 gjennomsnitlig skulle ha ca. 4800 kroner i årlige servicekostnader for en Leaf (eller ca. 13600 kroner over tre år). Tilsvarende servicekostnader for en Golf var ca. 2800 kroner (eller 8600 kroner over tre år). Med andre ord har Leaf´en i dette eksempelet rundt 40% høyere servicekostnader enn den teknisk mer avanserte Golfen. Dette kan ikke forsvares rent teknisk iom. at motoren i Leaf´en har én (1) bevegelig del. Derfor tror jeg at servicekostnaden er basert på en konstruert pris (les: fixed pricing) og ikke reelle kostnader.

http://elbilforum.no/forum/index.php

Skrevet

For 1-års service på en I-Miev skal merkeforhandler ha 3500kr.

Dette fordi batteriet skal kjøres tomt og så blir ladet opp på en spesiell måte for å kontrollere at alt er bra.

Det tar 24 timer så bilen blir stående i 2 dager.

Skrevet

13600KR for å serve en Leaf i 3 år?

Tilsvarende sum kan jo serve en F20 i 10år / 150.000km :)

(Uten at det nødvendigvis hjelper på totalbudsjettet.. hehe)

10år / 100.000km på i3 koster 10.679kr

5år / 60.000km 4.723kr...  

Skrevet

Apropos hyggelige pendlerkostnader. Til jobben for en tier med Volkswagen e-up!... :)

http://www.dinside.no/925914/til-jobb-for-en-tier

Men det med 10 kr på 15 mil stemmer ikke. Ser de har hatt et forbruk på 1,87 KW/mi. Kostnaden skal være ca 22 kr.

De må heller ikke glemme å ta med alt som hører med i strømprisen.

Jeg har forøvrig kjørt min Leaf 1400 km nå med et gjennomsnittsforbruk på 1,67 kw/mil. Enkelte turer ligger på 1,5 og litt under også hvis det er tørt på veien, det har en god del å si på rullemotstand. Kostnat 1400 km ca 195 kr :-)

13600KR for å serve en Leaf i 3 år?

Tilsvarende sum kan jo serve en F20 i 10år / 150.000km :)

(Uten at det nødvendigvis hjelper på totalbudsjettet.. hehe)

10år / 100.000km på i3 koster 10.679kr

5år / 60.000km 4.723kr...  

Hvor mange år har du da mellom oljeskiftene.

1360,- / år for service på F20?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...