Mexos Skrevet Oktober 3, 2013 Share Skrevet Oktober 3, 2013 Ja tror Stenshagen hadde rundt det samme tallet så er ganske mange! Men dette er kun uforpliktende venteliste så ingen har bundet seg til kjøp enda. Muligens BMW norge sine tall og ikke enkeltforhandlere da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simennzz Skrevet Oktober 3, 2013 Share Skrevet Oktober 3, 2013 Muligens BMW norge sine tall og ikke enkeltforhandlere da? Leste for 1 måned siden at over 700 var forhåndsbestilt, så er nok ikke BMW Norge sine tall, nei. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Oktober 4, 2013 Share Skrevet Oktober 4, 2013 Jeg forstår ikke hvorfor så mange er blitt fan av i3. MÅ man like den bare for at det er en BMW? Kjørelengden er latterlig. Tenk at dere på deres bensin eller dieselbil aldri skulle fylle mer drivstoff enn litt over det røde feltet i tillegg til at det tar 20 minutt å fylle på den lille skvetten. I tillegg til det igjen kunne du bare fylle på litt over midten på det røde feltet om vinteren.... Hvem f..n ville hatt en sånn bil? Om 3-5 år kan kanskje el-biler av den størrelsen kjøre 25-30 mil, da er ikke dagens i3 verd særlig mye når den står der med halvslitte batterier. Har man spart noe i drivstoff og bompenger da? Nei, det går i verditap. Kjøp heller en scooter om dere vil spare bompenger, det har jeg og kona gjort. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simennzz Skrevet Oktober 4, 2013 Share Skrevet Oktober 4, 2013 Jeg forstår ikke hvorfor så mange er blitt fan av i3. MÅ man like den bare for at det er en BMW? Kjørelengden er latterlig. Tenk at dere på deres bensin eller dieselbil aldri skulle fylle mer drivstoff enn litt over det røde feltet i tillegg til at det tar 20 minutt å fylle på den lille skvetten. I tillegg til det igjen kunne du bare fylle på litt over midten på det røde feltet om vinteren.... Hvem f..n ville hatt en sånn bil? Om 3-5 år kan kanskje el-biler av den størrelsen kjøre 25-30 mil, da er ikke dagens i3 verd særlig mye når den står der med halvslitte batterier. Har man spart noe i drivstoff og bompenger da? Nei, det går i verditap. Kjøp heller en scooter om dere vil spare bompenger, det har jeg og kona gjort. Jeg har 80 km til og fra jobb, og står noe i kø, så denne bilen passer mine behov perfekt. Kjørelengden er akkurat passe, jeg kommer ikke til å bruke den til lang turer, men til og fra jobb / til venner / ut på byen (parkere gratis), osv. El-bil er den perfekte bil til å ha som nummer 2, og det er derfor denne bilen er så populær, ikke bare fordi det er BMW. Den er også billig, og samme om det er verditap eller ikke, så kjøper man ikke denne bilen for å selge den om 3 år. Verditapet på F10'en min er nok et par ganger større på 5 år, enn hva den vil være på I3, pga den lave prisen. Den er også billig å drifte, har god kvalitet, og ser faktisk ganske bra ut (Jeg så denne bilen live på pulpit, og den er faktisk ganske kul i virkeligheten). Og hva så om elbiler av den størrelsen kan kjøre 25-30 mil om 3-5 år? BMW kunne kjøpt akkurat de samme batteriene som Tesla har (Tesla lager de ikke selv); men de lagde dette som en bybil / pendlebil, altså liten og lett istedenfor fulllastet med batteripakker. Og over 800 forhåndsbestilte, usett, sier jo at de har truffet blinken for utrolig mange folk. Og dette voldsomme verditapet alle snakker om, har jo ikke skjedd med noen elbiler foreløpig (Miev, Leaf, osv, selges med likt verditap som andre biler). Tviler på det er så mange som liker den BARE pga den er en BMW. Latterlige påstander. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Oktober 4, 2013 Share Skrevet Oktober 4, 2013 Jeg har 80 km til og fra jobb, og står noe i kø, så denne bilen passer mine behov perfekt. Kjørelengden er akkurat passe, jeg kommer ikke til å bruke den til lang turer, men til og fra jobb / til venner / ut på byen (parkere gratis), osv. El-bil er den perfekte bil til å ha som nummer 2, og det er derfor denne bilen er så populær, ikke bare fordi det er BMW. Den er også billig, og samme om det er verditap eller ikke, så kjøper man ikke denne bilen for å selge den om 3 år. Verditapet på F10'en min er nok et par ganger større på 5 år, enn hva den vil være på I3, pga den lave prisen. Den er også billig å drifte, har god kvalitet, og ser faktisk ganske bra ut (Jeg så denne bilen live på pulpit, og den er faktisk ganske kul i virkeligheten). Og hva så om elbiler av den størrelsen kan kjøre 25-30 mil om 3-5 år? BMW kunne kjøpt akkurat de samme batteriene som Tesla har (Tesla lager de ikke selv); men de lagde dette som en bybil / pendlebil, altså liten og lett istedenfor fulllastet med batteripakker. Og over 800 forhåndsbestilte, usett, sier jo at de har truffet blinken for utrolig mange folk. Og dette voldsomme verditapet alle snakker om, har jo ikke skjedd med noen elbiler foreløpig (Miev, Leaf, osv, selges med likt verditap som andre biler). Tviler på det er så mange som liker den BARE pga den er en BMW. Latterlige påstander. Hvordan i verden vet du at den har god kvalitet? Nei det er ikke latterlige påstander, ellers kunne man kanskje like godt kjøpt en Nissan Leafe om man bare skal kjøre i kø til jobb. Om skal kjøre 80 km og i mye kø mellom ladingene så husk å ha med varme klær om vinteren. Du sier at kjørelengden er akkurat passe, det sier vel litt om at det er riktig det jeg skrev i innlegget mitt. Du ville altså heller at den skal gå 15 mil enn 25 mil fordi 15 er akkurat passe`? Selv syns jeg det er i underkant med 10-12 liter bensin på tanken, selv på kortere turer, kunne jo finne på å ville ta en liten avstikker....... Jeg merker meg bare at pluselig er det mange som omfavner en elbil som de hadde hatet om den kom fra en annen fabrikant. Noen syns til og med den er pen..........hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simennzz Skrevet Oktober 4, 2013 Share Skrevet Oktober 4, 2013 Hvordan i verden vet du at den har god kvalitet? Nei det er ikke latterlige påstander, ellers kunne man kanskje like godt kjøpt en Nissan Leafe om man bare skal kjøre i kø til jobb. Jeg merker meg bare at pluselig er det mange som omfavner en elbil som de hadde hatet om den kom fra en annen fabrikant. Noen syns til og med den er pen..........hehe. Jeg har sittet i den, og inni bilen oser det kvalitet. Jeg syns den ikke er noe pen på bildene, men den ser faktisk ganske bra ut live, da den virker veldig futuristisk. Var negativ til bilen før jeg så den live. Det er mange som kjører en Nissan Leaf til jobb, så jeg forstår ikke helt poenget her? Har aldri prøvd en Leaf derimot, men har sittet på i en Tesla, som jeg også var skeptisk til, men som absolutt er en genial bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Oktober 4, 2013 Share Skrevet Oktober 4, 2013 Jeg vurderte Nissan Leafe selv for 3 mnd siden, men slo det fra meg etter å ha tenkt meg om og lest litt hva brukere skriver på nettet. Den er oppgitt til en kjørelengde på 19 mil, men i praksis 15 mil etter det jeg leste. Enkelte hevdet også at de bare klarte 9-10 mil om vinteren. Det syns jeg er alt for lite. Det er også alt for få ladestasjoner, i alle fall i mitt distrikt. Er det et par ladere på et kjøpesenter er det slett ikke sikkert at de er ledige, jeg kan jo tenke meg en kjerring som setter el-bilen på lading og går inn for å shoppe på senteret, det tar mer enn 20 min.... så ventetiden på lading skremmer meg også. Kona mi har 6-7 km til jobb, men i vårt tilfelle var dette for å spare bom og bensinpenger. Vi endte opp med å kjøpe en Vespa 50. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Oktober 4, 2013 Share Skrevet Oktober 4, 2013 Jeg har 16km til jobb...og all kjøring foregår på motorvei... Det er ALLTID kø både til og fra..Og jeg bruker som regel 45min hjem hver dag...Det er heldigvis buss/taxi felt begge veier på nesten hele strekningen...Er HER el-bilen kommer inn... Sparer bompenger og jeg kan kjøre bussfila forbi køen.. Jeg har lader på jobb og i fellesgarasjen hjemme... Så for min del så er det helt ok å kjøpe el-bil..MEN! Det er da snakk om en billig elbil til 20-30k da vi fremdeles skal beholde dieselbilene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simennzz Skrevet Oktober 7, 2013 Share Skrevet Oktober 7, 2013 Leveranse til forhandler:http://bmwi.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=897206 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Oktober 7, 2013 Share Skrevet Oktober 7, 2013 Hvorfor må de lage den så forbaska stygg bare for at det er en el-bil ? Hvorfor skal man se så sær ut når man kjører el-bil, tror de at potensielle kunder har så stort behov for å stikke frem "miljøtrynet" sitt over alt? Det er det vel bare Petter Stordalen som er opptatt av ? i3 er et kjøretøy som skriker EL-BIL på flere hundre meters avstand. Terningkast 2. All ære til Nissan som har levert en El-bil som ser ut som en helt vanlig bil. https://www.google.no/search?q=Nissan+leaf&hl=no&rlz=1T4AURU_noNO502NO502&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=a8NSUrPOGsL-4QSLzoDgAg&ved=0CFwQsAQ&biw=1366&bih=537&dpr=1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 7, 2013 Share Skrevet Oktober 7, 2013 Dashboardet er iallefall noe Citroën kunne ha funnet på for 40 år siden... Dekkdimensjonen er også rimelig spesiell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simennzz Skrevet Oktober 7, 2013 Share Skrevet Oktober 7, 2013 Plattformen som kom ut idag: - Videreføre avgiftsfordelene for nullutslippsbiler til 2017 og dagens unntak fra veibruksavgift for alternative drivstoff til 2020.Forstår ikke hvorfor de kaller det "nullutslippbiler", men interessant å se at fordelene varer til minst 2017, iforhold til en vurdering om å kjøpe el-bil eller ikke.Annet interessant "motornytt" (offtopic):- Foreta en helhetlig gjennomgang av kjøretøy- og drivstoffavgiftene for å stimulere til en mer moderne og miljøvennlig bilpark.- Ha som ambisjon at nye, trygge, fullverdige norske motorveier dimensjoneres til en maksimalfartsgrense på 130 km/t. - Redusere bompengeandelen i nye prosjekter. Reduksjonen omfatter i hovedsak ikke bypakker og fergeavløsningsprosjekter. - Begrense bruken av streknings-ATK, dvs fotobokser som fotograferer samtlige bilister og måler gjennomsnittsfart, og ikke innføre dette på nye strekninger før ordningen er evaluert. - Gjøre det mer attraktivt for store utenlandske entreprenører å legge inn anbud på norske samferdselsprosjekter.http://www.hoyre.no/filestore/Filer/Politikkdokumenter/plattform.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asv Skrevet Oktober 7, 2013 Share Skrevet Oktober 7, 2013 Dashboardet er iallefall noe Citroën kunne ha funnet på for 40 år siden... Dekkdimensjonen er også rimelig spesiell. Dekkdimensjonen er vel kanskje en tanke spesiell i dagens øyne, men den gir mening på alle måter. Det er ikke en autobahn cruiser, sportsbil eller stor luksus sedan som f.eks. Tesla Model S. Det er en bybil. Det man trenger av en bybil er rekkevidde, god manøvrering og komfortabel størelse mtp lukeparkering. Selv synes jeg rekkevidden på denne er skuffende, men det får bli en annen diskusjon. Når maksimal rekkevidde er en stor del av det man er ute etter, og behovet for brede dekk med kontaktflate nok til å holde bilen stabil i 250 ikke er nødvendig, så er smale dekk med lav rullemotstand genialt. For hva det er verdt så blir det jo også enklere å svinge, så litt energi spart der (var vel el-rattstamme, eller husker jeg feil?). Også til Kjell Z3: Hvorfor de lager den sånn at den ser ut som en el-bil? For det første så gjør det bilen billigere, noe som er en av hovedgrunnene til at folk kjøper el-biler i utgangspunktet. Hadde noen tatt en 1-serie med el-motor fremfor en med forbrenningsmotor til samme pris? Tror ikke det, med mindre du heter Petter Stordalen og har alt for mye penger... En annen grunn tror jeg er at BMW antagelig vil få et par tær innenfor markedet ganske kjapt. Lager du en bil som ser normal ut men har el-motor så får den lite oppmerksomhet med mindre du kan tilby gull for gråstein-penger. Her har Tesla skutt gullfuglen for lengst. Så da lager man en oppsiktsvekkende bil, putter inn så mange fancy ting man klarer til en fortsatt relativt fornuftig pris og satser på det beste. Da får man mediedekning, man får hypen som følger og man selger biler. Jeg tipper at om BMW sin inntjening er stor nok så vil vi se biler som grenser mer mot det normale i fremtiden. Bare i8 føler jeg er et steg i den retningen. Da tatt i forbehold at veldig mange litt ekstreme biler i dag begynner å bli svært så futuristiske. For min del ønsker jeg bilen velkommen og synes den er et friskt pust blant alskens stygge små el-biler og de fordømrade leaf'ene man ser over alt. Kan det være at det er en forbigående trend? Jeg vil si at det er det absolutt, men spørsmålet er heller hvor fort. Som et lite eksempel, så kan vi jo nevne Prius. Det er en stund siden nå at hybrider var tingen, og det var neimen ikke lenge det varte. Men men, det eneste vi kan gjøre nå er å vente på at staten skal innføre avgiftene. Det var vel et tak på 50k el-biler mener jeg å huske? Sikkert ikke alt for lenge unna det.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Oktober 7, 2013 Share Skrevet Oktober 7, 2013 Husk at ELbil kun er "fornuftig" i Norge...I andre land er ELbil en rikmannsleketøy..Eierne vil synes i trafikken og vise frem at de har betalt ekstra for en ELbil når de likegjerne kunne kjøpt 1serien.. Bilprodusenter lager ikke bildesign etter hva folk på bimmers liker...De lager det for de ute i den store verden som har penger til å kjøpe denne... Iløpet av neste 3år regner jeg med at det dukker opp 5stk i3 her på forumet...Ergo...De 5 er ikke viktige nok for BMW til å endre design.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 7, 2013 Share Skrevet Oktober 7, 2013 Jeg må si at jeg faktisk ble mye mer positiv til designet når jeg så den høyrestyrte i3´en på bildene. Designet er radikalt, men ikke mye mer radikalt enn f.eks en hel rekke av litt eldre Citroën modeller... i den aller beste betydning. Selvfølgelig forsøker BMW med designet å rope så høyt de kan at i3 er moderne, tilhører fremtiden og at fremtiden er annerledes enn idag (Model S er mer et understatement på den måten), men hvorfor ikke? Jeg tror at spesielt yngre, urbane og velutdannede mennesker liker dette konseptet fremfor mange av de signalene en 1-serie eller 3-serie utsender. Det skal bli spennende å se hvordan salgstallene for i3 utvikler seg. Adivass: Jeg er enig med deg, men 155/70-19 dekk/felger er stadig temmelig spesielt. Vår Up! (som også er en slags miljøbil) kan leveres med 185/50-16 dekk/felger, men det er liksom ikke like ekstremt. Vi valgte marginalt mer moderate 185/55-15 dekk/felger pga. komforten. Standard er 165/70-14 dekk/felger... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå