Bjornhbjelland Skrevet Juli 2, 2013 Share Skrevet Juli 2, 2013 Hallo. Kort å greit: Bilen er en 1999 dobbel vanon 528IA. Blåste kun lunkent/varmt når eg tok den på 16 grader og hadde A/C på, så hadde den inne på A/C service. Fikk beskjed der at A/C pumpa/kompressor/clutch ikke slo inn og tok ikkje imot gass. Fekk ikkje veta mer der og har prøvd å søkt litt rundt om noken har hatt samme problem med finner ikkje lignende. Eg høre at A/C pumpe clutchen ikkje slår inn når eg trykker den på og ser det på turtallet også. Det eg lurer på er: Er det noken tips og triks for å finne ut ka som er gale enten om det er elektrisk eller selve A/C kompressoren? Noken kjente feil eg er oversitt? Skal komme tilbake med ein diagnose, kanskje noken kjenner igjen vist da er feil. Alle tilbakemeldinga er satt pirs på! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 3, 2013 Share Skrevet Juli 3, 2013 Det er en ganske avansert feilsøkingstråd her inne allerede. Men du må ihvertfall sjekke at det blir sendt 12 volt til AC kompressor for styring av clutchen i første omgang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scoot Skrevet Juli 3, 2013 Share Skrevet Juli 3, 2013 Har akkuratt samme problem, jeg har egentlig gitt litt opp. Men har fått med meg at det er en lavtrykksventil som slår ut og kutter ut pumpa når det blir for lite gass på systemet, hvordan man overstyrer denne så systemet åpner har jeg ikke funnet ut. Teoretisk skal den åpne seg selv når man dytter inn mer gass, men hos meg ( oss? ) er det noe som sørger for at dette ikke fungerer. Ser mange snakker om diverse temperatursensorer som kan fucke opp systemet, men jeg vet ikke om noen av mine som ikke fungerer. Hvordan oppfører den elektriske kjøleviften på bilen din seg? Starter den og går for fullt så fort du slår på AC? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 3, 2013 Share Skrevet Juli 3, 2013 For dere som har trøbbel med det elektriske, så kan dere laste ned denne her; https://docs.google.com/file/d/0B-5KtFt ... sp=sharing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mysemannen Skrevet Juli 3, 2013 Share Skrevet Juli 3, 2013 Det går en plugg inn på AC kompressoren, setter du 12v på dette stikket finner du ut om pumpa slår inn eller ikke, evt er det bare å høre etter et klikk når du skrur på ACen, få en kompis til å henge over når du skrur på feks. Ut over det har jeg hørt at pluggen til aux vifta i front pleier korrodere, slik at vifta ikke svarer, som igjen hindrer ac å starte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjornhbjelland Skrevet Juli 4, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 4, 2013 Det er en ganske avansert feilsøkingstråd her inne allerede.Men du må ihvertfall sjekke at det blir sendt 12 volt til AC kompressor for styring av clutchen i første omgang. Link? Skal det ver 12V konstant når A/C er trykt på i kupe? Har akkuratt samme problem, jeg har egentlig gitt litt opp.Men har fått med meg at det er en lavtrykksventil som slår ut og kutter ut pumpa når det blir for lite gass på systemet, hvordan man overstyrer denne så systemet åpner har jeg ikke funnet ut. Teoretisk skal den åpne seg selv når man dytter inn mer gass, men hos meg ( oss? ) er det noe som sørger for at dette ikke fungerer. Ser mange snakker om diverse temperatursensorer som kan fucke opp systemet, men jeg vet ikke om noen av mine som ikke fungerer. Hvordan oppfører den elektriske kjøleviften på bilen din seg? Starter den og går for fullt så fort du slår på AC? Elektriske kjølevifta heilt fremst i motorrommet? Er ingenting spesielt som skjer der. Ingenting så skjer når eg trykker på AC. For dere som har trøbbel med det elektriske, så kan dere laste ned denne her;https://docs.google.com/file/d/0B-5KtFt ... sp=sharing Da var ein hinsides stor fil eg ikkje kunne åpna. .mdx format. Ka er da? Det går en plugg inn på AC kompressoren, setter du 12v på dette stikket finner du ut om pumpa slår inn eller ikke, evt er det bare å høre etter et klikk når du skrur på ACen, få en kompis til å henge over når du skrur på feks. Ut over det har jeg hørt at pluggen til aux vifta i front pleier korrodere, slik at vifta ikke svarer, som igjen hindrer ac å starte. Skal pumpa har 12v konstant når AC er satt på i kupe? Eller bare en impuls spenning? Hvor sitter AUX vifte stikket? Skal se om eg får tatt ein diagnose i dag, sjå om da kommer noken feil meldinga. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjornhbjelland Skrevet Juli 4, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 4, 2013 Tok nett diagnose og fikk opp følgende: A/C -> 06/42 - Latent heat storage system Temperature sensor 0F/42 - Relay Auxiliary fan 18/41 - Park heating Locking valve, Latent heat storage system Cut off valve 29/42 - Additional heater Hadde litt andre feil på Digital motor electronics også. 2 errors og 8 i shadow minne. Utdrag fra logg: DME -> E0/B8 - Jump time, ox.sensor after cat.conv., bank 2 7B/B2 - Activation, map cooling Shadow-memory: E0/B8 - Jump time, ox.sensor after cat.conv., bank 2 7B/B2 - Activation, map cooling 32/14 - Activation, solenoid valve, fuel-circuit changeover 85/08 - Signal, CAN ASC 3 23/12 - Activation, relay, secondary-air pump 3E/12 - Activation, solenoid valve, secondary air 7E/12 - Activation, solenoid valve, tank-leak diagnosis pump 7F/02 - Activation, solenoid valve, suction-jet pump Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 4, 2013 Share Skrevet Juli 4, 2013 Relay aux fan kan absolutt være problemet. Du hadde mange andre feil, som jeg ikke er sikker på, forutenom cat. bank 2 da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjornhbjelland Skrevet Juli 4, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 4, 2013 Relay aux fan kan absolutt være problemet.Du hadde mange andre feil, som jeg ikke er sikker på, forutenom cat. bank 2 da. Dei andre feilene ser ikkje så veldig masse til, og bilen oppfører seg ikkje rart som følger av dei andre feilene, så trur ikkje eg prioriterer disse med da samma. Største interessen er å få gang på AC skikkelig. Tror du Relay aux fan kan ha noke med det å gjer? Men relay AUX fan, kor finne eg detta og ka er da? Forklare kjapt å gale? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 5, 2013 Share Skrevet Juli 5, 2013 Mener at relay AUX fan ligger fremme ilag med aux fan, det er den som skal kjøle ned AC ved for høy temperatur, om realy aux ikke virker så starter ikke aux fan og da starter ikke AC. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjornhbjelland Skrevet Juli 6, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 6, 2013 Okei, da nærmer me oss ein løsning. Skal google litt og sjå om noken DIY's eller andre som har byttet denne. Mener det er noke slik at det kan ha noke med ein motstand å gjer, og på E39 før 98 kunne du bare bytte denne motstanden med et rep-kit med etter 98 så måtte hele vifte opplegget byttes. Må lese litt! Takk for god hjelp Otis! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 6, 2013 Share Skrevet Juli 6, 2013 Det er som sagt en kar her inne på forumet som har hatt et helsikes problem med AC, men han fant løsningen til slutt. Der var det mye gode tips. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scoot Skrevet Juli 7, 2013 Share Skrevet Juli 7, 2013 Jeg har plutselig fått liv i mitt AC-anlegg, men det virker bare fra tid til annen. Har fungert relativt bra i dag, med unntak av en gang da det plutselig hoppet ut igjen. Jeg mistenker også at dette er en form for motstand/relee eller en vifte. Hold oss gjerne oppdatert hvis du finner feilen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjornhbjelland Skrevet Juli 8, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 8, 2013 Det er som sagt en kar her inne på forumet som har hatt et helsikes problem med AC, men han fant løsningen til slutt. Der var det mye gode tips. Ja, har prøvd å søka litt men... Jeg har plutselig fått liv i mitt AC-anlegg, men det virker bare fra tid til annen. Har fungert relativt bra i dag, med unntak av en gang da det plutselig hoppet ut igjen. Jeg mistenker også at dette er en form for motstand/relee eller en vifte. Hold oss gjerne oppdatert hvis du finner feilen! Pussige greier. Er jo enda mer frustrerende for deg kan eg tenke, for din virker jo til tider og utider. Min er jo av heila tida og blåser lunk... Eg har ikkje fått tid til å kikka skikkelig på da enda. Men skal slå meg laus ein av fri dagane og kikka på litt uttak etter eiringer og måle i litt stikk. Men sikter meg litt innpå at det er releet i kjøleviften til AC'en som har tatt kveld. Så blir nok å bestille en slik i nærmeste framtid og bytte. Har du som sagt bil før 09/98 så går det an å bytte kun motstand/rele trur eg, for den er utenfor viften. Etter dette er det innebygd og hele kjøleviften må byttes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
helgeb Skrevet Juli 9, 2013 Share Skrevet Juli 9, 2013 sjekk kontakten bak grillen som går ned til vifta, ofte er den tynne ledningen irret av rett før kontakten, da går ikke vifta og kompressoren blir heller ikke aktivert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå