Gå til innhold

Mutter/skrue hvor stramt?- nedre bærearm E39

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg fikk feil på EU-kontroll på bærearmer nede foran. Inne på karosseriet var det litt lediggang. Jeg byttet disse armene ifjor vinter, så burde ikke vært noe galt her nå. Jeg kjøpte et par nye bærearmer med nye foringer, og skulle montere på. Oppdaget at det ikke var foringen som ga "play", men at mutteren på begge sider ikke var stram nok.

Hvor mye skal disse egentlig strammes når bilen står på hjulene selv osv? Nye etterkontroll i morgen!

Marius

Skrevet
Ingen?

Hvilke stag er det som har mutter på begge sider? når du sier stag tenker jeg på Casterstag eller bærearm, eller mener du der hvor bolten til foringen går gjennom inne ved karosseriet?

De skal skrues til mens hjulene står på bakken, usikker på Nm, da jeg er utdannet bilmekaniker så har jeg det litt mer i fingrene og bruker sjelden momentnøkkel om det ikke er ting som man bør bruke det på sånn som topp osv...

Skrevet

Bærearm. Der bolten går gjennom på karosseriet. Litt redd for å dra til for hardt, men det mistenker jeg at er litt av grunnen til problemet i utgangspunktet her!

Skrevet

Da er mest sannsynligvis foringen som har ryki fra armen. Mange som bommer der. Husk å avlaste neste gang du bytter armer.

De skal dras til med 44nm

Skrevet

Bærearm innerst er 110Nm . Skal dras til med hjul på bakken, eller heise spindel til du får samme avstand ifra senter av nav til skjerm som du har når den står på bakken. Veldig viktig at denne dras til med riktig avstand, ellers så ryker foringa de etter kort tid.

Skrevet

Ja. Jeg strammet og fikset alt idag så bilen skulle bli EU-godkjent. Fylte full tank og dro på verkstedet.

Kom frem dit. Da renner det en stri strøm av bensin ut fra under bilen. Det slutter ikke. Så den ble stående på verkstedet.

Skrevet

Det er noe drit når man regner med at alt er i orden. Morro med "gamle" biler. :) . Synd med eu da, men greit at det skjedde nå og ikke når du reiser på langtur..

Skrevet

fant du ut hvor det kom fra? Mulig du har vært borti en bensinslange eller lignende som røk til når du skrudde?

Isåfall vil det være en veldig enkel fix. :D

Skrevet

Dette etter at noen idioter smadret bakdør-vinduet på Jaguaren på onsdag.

Så jeg er på vei på hyttetur i svigermors dødskjipe new beetle cab med en sur kjæreste og en bilsyk hund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...