Gå til innhold

Mutter/skrue hvor stramt?- nedre bærearm E39

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg fikk feil på EU-kontroll på bærearmer nede foran. Inne på karosseriet var det litt lediggang. Jeg byttet disse armene ifjor vinter, så burde ikke vært noe galt her nå. Jeg kjøpte et par nye bærearmer med nye foringer, og skulle montere på. Oppdaget at det ikke var foringen som ga "play", men at mutteren på begge sider ikke var stram nok.

Hvor mye skal disse egentlig strammes når bilen står på hjulene selv osv? Nye etterkontroll i morgen!

Marius

Skrevet
Ingen?

Hvilke stag er det som har mutter på begge sider? når du sier stag tenker jeg på Casterstag eller bærearm, eller mener du der hvor bolten til foringen går gjennom inne ved karosseriet?

De skal skrues til mens hjulene står på bakken, usikker på Nm, da jeg er utdannet bilmekaniker så har jeg det litt mer i fingrene og bruker sjelden momentnøkkel om det ikke er ting som man bør bruke det på sånn som topp osv...

Skrevet

Bærearm. Der bolten går gjennom på karosseriet. Litt redd for å dra til for hardt, men det mistenker jeg at er litt av grunnen til problemet i utgangspunktet her!

Skrevet

Da er mest sannsynligvis foringen som har ryki fra armen. Mange som bommer der. Husk å avlaste neste gang du bytter armer.

De skal dras til med 44nm

Skrevet

Bærearm innerst er 110Nm . Skal dras til med hjul på bakken, eller heise spindel til du får samme avstand ifra senter av nav til skjerm som du har når den står på bakken. Veldig viktig at denne dras til med riktig avstand, ellers så ryker foringa de etter kort tid.

Skrevet

Ja. Jeg strammet og fikset alt idag så bilen skulle bli EU-godkjent. Fylte full tank og dro på verkstedet.

Kom frem dit. Da renner det en stri strøm av bensin ut fra under bilen. Det slutter ikke. Så den ble stående på verkstedet.

Skrevet