Der Barockengel Skrevet Juli 16, 2013 Share Skrevet Juli 16, 2013 Du tenker nå på overflaterusten på bremsekaliperne/understell? Gamle slanger som blir utsatt for sine første temperatur- og trykkforskjeller på noen år kan by på overraskelser. Antar du setter på andre dekk hvis du skal kjøre bilen et stykke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Insulaventus Skrevet Juli 16, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 16, 2013 Mange bilverksteder har Omega-tilsetninger stående. Tror bl.a Mekonomen har det også. Tenker på om det er mye slakk i foringer/ledd, stabil kjøletemp, om bilen trekker til siden/rister osv men forsto som du har sjekket dette og at bilen fungerer greit? Vil tro bremseklosser sitter fast og det er gravrust på skivene også? Jeg og selger ble overrasket over hvor god kjørekomforten var i og med at det virket som en bil som har vært i bruk daglig. Bremseklossene sitter ikke fast eller noe, høres jo når man bremser pga rust på bremseskive (bremsene funker fortsatt fint fordi). Radiator var halvfylt og oljen var en cm minimum under minimum på oljestaven, men tempene gikk ikke over halv-veis fordi, virker som den bare vil leve. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Insulaventus Skrevet Juli 16, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 16, 2013 Du tenker nå på overflaterusten på bremsekaliperne/understell? Gamle slanger som blir utsatt for sine første temperatur- og trykkforskjeller på noen år kan by på overraskelser. Antar du setter på andre dekk hvis du skal kjøre bilen et stykke? Når bilen hadde stått i 3,5 år så sto den på vinterdekk, sommerdekk som vist på bildene ble satt opp mot vinterdekkene, sommerdekk har stått inne i bod hele tiden. Sommerdekkene er bra så skal nok kjøre på de nedover Kanskje en av dere bor i nordland og skal sørover og vil bli med på en interresant roadtrip nedover? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Juli 16, 2013 Share Skrevet Juli 16, 2013 Er det bare jeg som ikke kan se bildene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivanrogov Skrevet Juli 16, 2013 Share Skrevet Juli 16, 2013 hahaha.. Om bilen er kjørbar, og du spekulerer på om det er verdt og kjøpe bilen når du kan levere den direkte på dynga og cashe inn 100% fortjeneste? Tikkelyd? Hvem faen bryr seg når bilen koster 1000kr? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Insulaventus Skrevet Juli 16, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 16, 2013 hahaha.. Om bilen er kjørbar, og du spekulerer på om det er verdt og kjøpe bilen når du kan levere den direkte på dynga og cashe inn 100% fortjeneste? Tikkelyd? Hvem faen bryr seg når bilen koster 1000kr? Hehe, jeg begynner og tenke mer og mer sånn jeg også, hvis jeg faktisk bestemmer meg for og vrake den når jeg er ferdig så har jeg ikke tapt noe spess heller Så det blir et lite eventyr Kommer nok til og lage en prosjekt-thread når jeg har fått begynt med og restaurere bilen. Skal nok investere en par hundre timer over det neste året, så vi får se hvordan den blir Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Anders Skrevet Juli 16, 2013 Share Skrevet Juli 16, 2013 Hvorfor låner du ikke bare penger av foreldrene dine om du har så dårlig råd? Jeg hadde glatt gitt sønnen min 1000 spenn om jeg hadde visst at han var bilinteressert og skal utdanne seg den veien. Masse lærdom å hente ut av ett sånt prosjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Insulaventus Skrevet Juli 16, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 16, 2013 Hvorfor låner du ikke bare penger av foreldrene dine om du har så dårlig råd?Jeg hadde glatt gitt sønnen min 1000 spenn om jeg hadde visst at han var bilinteressert og skal utdanne seg den veien. Masse lærdom å hente ut av ett sånt prosjekt. Enig. Jeg har nå kommet hjem og skal ta opp saken med bilen med foreldrene etter jobb i dag (har endelig fått meg sommerjobb) Har dere ville lest prosjekt-threaden om bilens transformasjon over det neste året? Har et DSLR kamera med meget av tibehør så jeg kan få lastet opp høykvalitets bilder og video (1080p). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Juli 17, 2013 Share Skrevet Juli 17, 2013 Lånte en gang 20K av foreldrene til å kjøpe en importert 328i av min onkel. Han hadde gått personlig konkurs og solgte den billig på engelske skilter. Begynte aldri å betale tilbake, for jeg hadde bare stipend. Haha. Etter halvannet år ble jeg påkjørt av en pensjonist og bilen ble kondemnert. Da fikk jeg igjen 12K på forsikring, og ga disse til foreldrene, pluss at min far fikk en celica jeg hadde stående. Så begynte jeg på mekanisk, og min mor sin 316 fikk rådebank. Fikk låne et lokale av min onkel. Det var stort, men manglet strøm. Så det var iskaldt og mørkt. Der sto jeg i 3 måneder og bygget om 328en i 316. Var planlagt å ta 2-3 uker, men tok grundig feil der. Haha. Første gang og greier. Det var mye rust i kanaler og på innfestninger til bakstilling osv. Begynte å balle på seg, og jeg hadde regnet med at det måtte holde med 2 delebiler, uten å kjøpe noe nytt. Ung og utviten. Haha. Mye gikk i stykker ved demontering, og noe gikk i stykker pga rust. Så fikk jeg beskjed om å komme meg ut fra verkstedet innen 2 uker, pga jeg skulle jo bare være der noen uker, egentlig, og han ville ikke betale leie for noe han ikke brukte lenger. Da hadde jeg ikke sted å stå, eller penger til å fullføre, så solgte bilen i deler. Det eneste som gjensto var bremserør og noen deler til å få montert bakstilling igjen. Samt litt uvesentlig småplukk. Hadde fått start og alt. Der sto jeg dag inn og dag ut, med en og annen kompis, i boblejakke med lommelykt, uten penger til mat og drikke, skjelven i hånden med dårlig utvalg av kaldt verktøy. Måtte til og med låne bil og penger til bensin for å komme meg dit. Og det noen et av de beste minnene jeg har. Det var da jeg innså at jeg elsket biler og det å skru (hvertfall på fritid), og det var det å kjøre 328en som fikk meg BMWfrelst. Poenget er: Ting tar mer tid enn du regner med. De minste og letteste tingene kan bli de jævligste tingene. Ting går skeis. Ting koster penger! Ellers kan jeg nevne at på mekanisk, og med prosjekt til fordypning: Kjøretøy, fikk vi et langtidsprosjekt over et halvt år. Jeg fikk ha mitt om BMW, samt en mekkelogg over ombyggingen min. Det gjorde ingenting at bilen ikke ble ferdig. Hadde bare litt info om BMWs historie, modellene, fabrikker og kontorer i begynnelsen av prosjektet, og resten var ren mekkelogg. Show and tell. Fikk 5er på det. Hadde fått 6er om jeg hadde husket sidetall og innholdsfortegnelse. SÅ HUSK DET Så kan jeg nevne at på både mekanisk/TIP og på lakk og karosseri, får du skru MYE på egne biler. Så lenge det er praktiske fag du holder på med når du skrur. Jeg tok støtt og stadig inn mine biler, for alle slags små og store reparasjoner. Noen ganger fikk de til og med stå på bukk over flere dager. Så kan du vaske dem der, og andre får gjerne lov til å hjelpe deg med mekkingen også. Til og med på lakklinjen sto jeg opptil 3 dager i uken og mekket på mine og kompiser sine biler. De andre pusset sparkel, mens jeg sto under bilen på bukken fra første time, og til over en time etter skoletid. Byttet alt fra eksosanlegg, sveisejobber, bremser, toppdekselpakning, servicer, lakkjobber, drivaksling, termostat og lufting etc. Læreren spurte alltid om det kom til å ta lang tid, og jeg sa alltid "Tssss. Neida, 3 kvarter". Så sto jeg hele dagen. Haha. Må jo gjøre ferdig det man starter. Men det er ikke tvil om at du lærer utrolig mye, og får gode minner du aldri glemmer, når du restaurerer og ombygger for første gang. Selv om det ikke blir ferdig 328en var også 4d og hvit. Og den hadde den jævligste stylingen. Men jeg hadde jo ikke råd til å bytte den, så jeg kjørte rundt og nøt motorlyden. Til slutt nappet jeg den av og kjørte uten. Fikk mange kommentarer, og bilen ble spottet og uthengt på gatebilforumet pga stylingen. Hehehe. Så stygg var den. Til og med lærerne sa "Åja.. Er det en 316 til 3 tusen?", og humret mellom seg selv. Dette var første gang jeg kjørte inn på mekanisk, for å montere senkesett. Så sa jeg: "Nei, det er en 328!" og flekket opp panseret. Da holdt de på å drite på seg. Jeg hadde raskere bil enn hele bunten, og vel så det. Haha. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thewiz Skrevet Juli 17, 2013 Share Skrevet Juli 17, 2013 Hva skal du gjøre når du får omregistreringsavgift i posten? :OO Hører rykter om at den er på hele 1500,- kroner ! Du må nesten bare selge deg selv på gata for å betale deg ut av dette rotet ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Insulaventus Skrevet Juli 17, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 17, 2013 Lånte en gang 20K av foreldrene til å kjøpe en importert 328i av min onkel. Han hadde gått personlig konkurs og solgte den billig på engelske skilter. Begynte aldri å betale tilbake, for jeg hadde bare stipend. Haha. Etter halvannet år ble jeg påkjørt av en pensjonist og bilen ble kondemnert. Da fikk jeg igjen 12K på forsikring, og ga disse til foreldrene, pluss at min far fikk en celica jeg hadde stående. Så begynte jeg på mekanisk, og min mor sin 316 fikk rådebank. Fikk låne et lokale av min onkel. Det var stort, men manglet strøm. Så det var iskaldt og mørkt. Der sto jeg i 3 måneder og bygget om 328en i 316. Var planlagt å ta 2-3 uker, men tok grundig feil der. Haha. Første gang og greier. Det var mye rust i kanaler og på innfestninger til bakstilling osv. Begynte å balle på seg, og jeg hadde regnet med at det måtte holde med 2 delebiler, uten å kjøpe noe nytt. Ung og utviten. Haha. Mye gikk i stykker ved demontering, og noe gikk i stykker pga rust. Så fikk jeg beskjed om å komme meg ut fra verkstedet innen 2 uker, pga jeg skulle jo bare være der noen uker, egentlig, og han ville ikke betale leie for noe han ikke brukte lenger. Da hadde jeg ikke sted å stå, eller penger til å fullføre, så solgte bilen i deler. Det eneste som gjensto var bremserør og noen deler til å få montert bakstilling igjen. Samt litt uvesentlig småplukk. Hadde fått start og alt. Der sto jeg dag inn og dag ut, med en og annen kompis, i boblejakke med lommelykt, uten penger til mat og drikke, skjelven i hånden med dårlig utvalg av kaldt verktøy. Måtte til og med låne bil og penger til bensin for å komme meg dit. Og det noen et av de beste minnene jeg har. Det var da jeg innså at jeg elsket biler og det å skru (hvertfall på fritid), og det var det å kjøre 328en som fikk meg BMWfrelst. Poenget er: Ting tar mer tid enn du regner med. De minste og letteste tingene kan bli de jævligste tingene. Ting går skeis. Ting koster penger! Ellers kan jeg nevne at på mekanisk, og med prosjekt til fordypning: Kjøretøy, fikk vi et langtidsprosjekt over et halvt år. Jeg fikk ha mitt om BMW, samt en mekkelogg over ombyggingen min. Det gjorde ingenting at bilen ikke ble ferdig. Hadde bare litt info om BMWs historie, modellene, fabrikker og kontorer i begynnelsen av prosjektet, og resten var ren mekkelogg. Show and tell. Fikk 5er på det. Hadde fått 6er om jeg hadde husket sidetall og innholdsfortegnelse. SÅ HUSK DET Så kan jeg nevne at på både mekanisk/TIP og på lakk og karosseri, får du skru MYE på egne biler. Så lenge det er praktiske fag du holder på med når du skrur. Jeg tok støtt og stadig inn mine biler, for alle slags små og store reparasjoner. Noen ganger fikk de til og med stå på bukk over flere dager. Så kan du vaske dem der, og andre får gjerne lov til å hjelpe deg med mekkingen også. Til og med på lakklinjen sto jeg opptil 3 dager i uken og mekket på mine og kompiser sine biler. De andre pusset sparkel, mens jeg sto under bilen på bukken fra første time, og til over en time etter skoletid. Byttet alt fra eksosanlegg, sveisejobber, bremser, toppdekselpakning, servicer, lakkjobber, drivaksling, termostat og lufting etc. Læreren spurte alltid om det kom til å ta lang tid, og jeg sa alltid "Tssss. Neida, 3 kvarter". Så sto jeg hele dagen. Haha. Må jo gjøre ferdig det man starter. Men det er ikke tvil om at du lærer utrolig mye, og får gode minner du aldri glemmer, når du restaurerer og ombygger for første gang. Selv om det ikke blir ferdig 328en var også 4d og hvit. Og den hadde den jævligste stylingen. Men jeg hadde jo ikke råd til å bytte den, så jeg kjørte rundt og nøt motorlyden. Til slutt nappet jeg den av og kjørte uten. Fikk mange kommentarer, og bilen ble spottet og uthengt på gatebilforumet pga stylingen. Hehehe. Så stygg var den. Til og med lærerne sa "Åja.. Er det en 316 til 3 tusen?", og humret mellom seg selv. Dette var første gang jeg kjørte inn på mekanisk, for å montere senkesett. Så sa jeg: "Nei, det er en 328!" og flekket opp panseret. Da holdt de på å drite på seg. Jeg hadde raskere bil enn hele bunten, og vel så det. Haha. Digger at du tok deg tid til og skrive dette! Takk for en artig historie og info om skole ang. bilen hvilken BMW har du nå? Hva skal du gjøre når du får omregistreringsavgift i posten? :OOHører rykter om at den er på hele 1500,- kroner ! Du må nesten bare selge deg selv på gata for å betale deg ut av dette rotet ! Haha! Liker at du spøker med at jeg er fattiglus UPDATE: Har pratet med foreldre om bilen og det ser ut til at vi kjører oppover og henter bilen med henger istedet for og kjøre den nedover på prøveskilt! Risikerer ikke å stoppe midt i ødemarka med bmwen i tilleg til at jeg sparer ca 4000,- på det, i og med at jeg må betale bensin, prøveskilt, billett for sjåføren min og meg selv! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Juli 17, 2013 Share Skrevet Juli 17, 2013 Høres ut som en god plan! Da får du den hel hjem også Hvis du ser under nicket mitt, så er det riktig oppført under "kjøretøy". Det er også en blå link til tråden på bilen i signaturen min, altså under alt pisset jeg skriver. Men restaureringstråder er alltid kjekt å ha. Da kan du titte på den underveis og i ettertid. Du kan få mer hjelp eller tips. Jeg skulle glatt gjort det, om jeg hadde bygget 328en om igjen. Jeg visste ikke at de f.eks. hadde samme forstilling, slik at jeg kunne slengt det komplett over og byttet bremser etc. i ettertid. Neida, jeg skrudde alt fra hverandre, ned til minste del og fikk en fin kabal å ordne opp i. Husk å være organisert, bilder kan bli manualer osv. Så kan også trådene bli motivasjon for andre. Men tror de fleste her inne setter pris på å få se en BMW få liv igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Insulaventus Skrevet Juli 17, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 17, 2013 Høres ut som en god plan! Da får du den hel hjem også Hvis du ser under nicket mitt, så er det riktig oppført under "kjøretøy". Det er også en blå link til tråden på bilen i signaturen min, altså under alt pisset jeg skriver. Enig, har vært spennende og kjørt den nedover da, men gidder og risikere og må bli plukket opp av falck bilen og kjørt til nærmeste by, hadde ikke hadd peiling på hva jeg skulle ha gjort hvis det hadde skjedd Men restaureringstråder er alltid kjekt å ha. Da kan du titte på den underveis og i ettertid. Du kan få mer hjelp eller tips. Jeg skulle glatt gjort det, om jeg hadde bygget 328en om igjen. Jeg visste ikke at de f.eks. hadde samme forstilling, slik at jeg kunne slengt det komplett over og byttet bremser etc. i ettertid. Neida, jeg skrudde alt fra hverandre, ned til minste del og fikk en fin kabal å ordne opp i. Husk å være organisert, bilder kan bli manualer osv. Så kan også trådene bli motivasjon for andre. Men tror de fleste her inne setter pris på å få se en BMW få liv igjen. Da skal jeg nok få fyrt opp en prosjekt-thread så fort jeg kommer hjem. Hvor holder du til? kanskje hvis det hender seg at du bor i området så kunne du kanskje tatt deg en tur og så kunne vi tatt en kikk på den sammen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Juli 17, 2013 Share Skrevet Juli 17, 2013 Bor midt mellom Haakonsvern marinebase og Bjorøytunnelen. Men jeg kjører overalt hele uken. Sotra, Osveien, Knarvik, Frekhaug, Modalen osv. Så liker jeg å ta road trip på Askøy. Da er det en times tid med landeveier, 70-80 soner og mye fint å se. På slutten (Herdla) er det en liten kai det står folk og fisker. Fra den er det bombastisk utsikt i solskinn, så må få tatt meg en bildeshoot der en gang. Må bare rygge fiskerne ut i vannet først. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Insulaventus Skrevet Juli 17, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 17, 2013 Bor midt mellom Haakonsvern marinebase og Bjorøytunnelen. Men jeg kjører overalt hele uken. Sotra, Osveien, Knarvik, Frekhaug, Modalen osv. Så liker jeg å ta road trip på Askøy. Da er det en times tid med landeveier, 70-80 soner og mye fint å se. Nå er det bare jeg som er fjern, du skjønner, jeg la ikke merke til at det sto at du bodde i Bergen under navnet ditt.. jeg bor altså en time nord for Trondheim, så det blir uaktuelt På slutten (Herdla) er det en liten kai det står folk og fisker. Fra den er det bombastisk utsikt i solskinn, så må få tatt meg en bildeshoot der en gang. Må bare rygge fiskerne ut i vannet først. Du er så heldig som kan cruise i blåbæret! Hadde gjort mye for og tatt en roadtrip i noe sånt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå