Gå til innhold

El bil med generator?


hermanoo90
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Det finnes sikkert mange grunner til det, men jeg lurer fremdeles på;

Hvorfor produseres ikke en El-bil med generator?

Energi fra roterende hjul driver en generator, som da omdanner den energien til elektrisitet og sender den til batteriet, som da sender strøm til El motoren. Da slipper man å lade.

Man burde ha en liten bensin motor for de kaldeste dagene/nødtilfeller, men utenom det så burde man da ha alt komplett, og en el-bil som ikke behøver lading.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kostnader det går på...rett og slett... friksjon/motstand... det kommer nok om noen år...el-biler er fremdeles i startfasen...Om man har en bensinmotor itillegg som skal gi startstrøm så er bilen plutselig en hybrid..og da får man ingen goder av staten... Men..hvem vet hvor fremtiden bringer oss...Ideen er tross alt ikke dum... man kan i teorien kjøre ubegrenset uten å noensinne lade bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt evighetsmaskin, og de er vel ikke oppfunnet enda.

Ser for meg at det kunne fungert en stund, men så blir det mindre og mindre strøm på batteriet og går til slutt tomt.

Da må de oppfinne en el.motor som drives av mye mindre strøm, evt. en lettdreven spole som kan produsere mye mer strøm.

Men regenerering er en veldig spennende tanke, som jeg tror vi får se gjennombrudd på i fremtiden.

Har både tenkt på og prøvd meg på evighetsmaskinen, med både elektrisitet og vannkraft og mye fungerer til en viss grad, men det fungerer alltid svakere og svakere til det til slutt stopper. Men brenselcelle og solcelleteknologi er en fin begynnelse. Hvis vi klarer å utnytte solen for fult, kan det skje mye spennende. Det er jo en så godt som "evig" energikilde. Biler som går på vann/regn eller oksygen ville jeg sett på som nærmeste fremtid, så haster det plutselig ikke like mye med gjennombrudd på regenerering og evighetsmaskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En el-motor bruker mer energi enn den selv klarer å produsere og kan derfor ikke produsere energi nok til seg selv. Videre vil en generator føre til økt rullemotstand slik at el-motoren måtte ha brukt mer energi til å drive bilen fremover enn den hadde gjort uten generator, så egentlig hadde det nok bare gått opp i opp. Men så vidt jeg har skjønt finnes det allerede el-biler med "generatorer", de aktiveres når sjåføren trår på bremsen og hjelper da til med å lade batteriene samtidig som det kreves mindre bremsekraft for å stoppe bilen. Og når vi er inne på dette med el-biler som lader seg selv kan jeg jo nevne Opel Ampera f.eks, som bruker en liten bensinmotor til å lade batteriene sine med mens den er i bruk. Bensinmotoren har ingen forbindelse med hjulene på bilen og er kun ment å lade batteriene mens hjulene drives av el-motoren alene, dette gjør at den kan kjøre vesentlig lengre enn tradisjonelle el-biler samtidig som den bruker lite bensin.

Rett meg gjerne om jeg har skrevet noe feil, dette er ikke et tema jeg har satt meg så veldig godt inn i.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var generator på alle nye elbiler jeg. Vet hvertfall Nissan Leaf (er vel norges mest solgte elbil) genererer energi til batteriene ved nedbremsing, og ved kjøring i nedoverbakke (så lenge du ikke rører gasspedalen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var generator på alle nye elbiler jeg. Vet hvertfall Nissan Leaf (er vel norges mest solgte elbil) genererer energi til batteriene ved nedbremsing, og ved kjøring i nedoverbakke (så lenge du ikke rører gasspedalen).

Ja, det er vanlig i alle moderne el-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var generator på alle nye elbiler jeg. Vet hvertfall Nissan Leaf (er vel norges mest solgte elbil) genererer energi til batteriene ved nedbremsing, og ved kjøring i nedoverbakke (så lenge du ikke rører gasspedalen).

En elektrisk motor er jo i prinsippet også en generator/dynamo og visa versa... så det du sier er helt korrekt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En el-motor bruker mer energi enn den selv klarer å produsere og kan derfor ikke produsere energi nok til seg selv. Videre vil en generator føre til økt rullemotstand slik at el-motoren måtte ha brukt mer energi til å drive bilen fremover enn den hadde gjort uten generator, så egentlig hadde det nok bare gått opp i opp. Men så vidt jeg har skjønt finnes det allerede el-biler med "generatorer", de aktiveres når sjåføren trår på bremsen og hjelper da til med å lade batteriene samtidig som det kreves mindre bremsekraft for å stoppe bilen. Og når vi er inne på dette med el-biler som lader seg selv kan jeg jo nevne Opel Ampera f.eks, som bruker en liten bensinmotor til å lade batteriene sine med mens den er i bruk. Bensinmotoren har ingen forbindelse med hjulene på bilen og er kun ment å lade batteriene mens hjulene drives av el-motoren alene, dette gjør at den kan kjøre vesentlig lengre enn tradisjonelle el-biler samtidig som den bruker lite bensin.

Rett meg gjerne om jeg har skrevet noe feil, dette er ikke et tema jeg har satt meg så veldig godt inn i.. :)

Opel Ampera høres ganske fornuftig ut, har du tall på den på range kontra leaf f eks.

Men blir en hybrid den da? Da skal jo staten ha ''litt'' i lomma :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vel kun med tap å gjøre, den dagen man klarer å lage en motor uten tap så klarer man teoretisk også å kunne produsere 1 - 1. Altså da produsere like mye ut som det kreves inn for å drive. Da vil jo dette være mulig.

Men det er det jo ikke per dags dato, siden det alltid vil være tap i en generator ( magnetisk tap, lager, varme osv osv )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vel kun med tap å gjøre, den dagen man klarer å lage en motor uten tap så klarer man teoretisk også å kunne produsere 1 - 1. Altså da produsere like mye ut som det kreves inn for å drive. Da vil jo dette være mulig.

Men det er det jo ikke per dags dato, siden det alltid vil være tap i en generator ( magnetisk tap, lager, varme osv osv )

Nei, det er og blir umulig.

Selv om det var null tap av energi ville den bare produsere det samme som den selv bruker, og dermed kunne den ikke brukes til å drive noe. Det ville altså bli en helt ubrukelig evighetsmaskin som kun kun kan drive seg selv, helt uten mulighet til videreutvikling fordi all energi må komme fra et sted, altså vil man ha energi ut må man putte samme mengde inn (i praksis litt mer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vel kun med tap å gjøre, den dagen man klarer å lage en motor uten tap så klarer man teoretisk også å kunne produsere 1 - 1. Altså da produsere like mye ut som det kreves inn for å drive. Da vil jo dette være mulig.

Men det er det jo ikke per dags dato, siden det alltid vil være tap i en generator ( magnetisk tap, lager, varme osv osv )

Nei, det er og blir umulig.

Selv om det var null tap av energi ville den bare produsere det samme som den selv bruker, og dermed kunne den ikke brukes til å drive noe. Det ville altså bli en helt ubrukelig evighetsmaskin som kun kun kan drive seg selv, helt uten mulighet til videreutvikling fordi all energi må komme fra et sted, altså vil man ha energi ut må man putte samme mengde inn (i praksis litt mer).

Ja, det har du helt rett i, jeg skriver teoretisk - verden har overrasket før :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...