Gå til innhold

Godlukt i bilen!!!!

BMWbørge
 Share

Anbefalte innlegg

Mulig det er misforståelser ute og går her. Trodde det var slik at A/C må være påslått for at olje og gass skal sirkulere, mens det bare fungerer som gammeldags system uten dette påslått?

På varme dager foretrekker jeg å slå hele anlegget av og bare kjøre med vinduene åpne. Omtrent all vinden passerer bak forsetene pga. de lange coupedørene.

Forkjølelse pga. klimaanlegg skyldes som oftest bakterier i anlegget. Kjører selv en rens en gang i blant, og har det aldri veldig kaldt i forhold til utetemperatur. Til å være småbarnsfar er jeg ikke ofte forkjølet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Såvidt jeg vet er det slik at selve kjøledelen må være aktivert (altså kompressoren går) for at olje og gass skal sirkulere i systemet. Jeg har ikke tatt spesielt hensyn til dette og mye tyder på at slitasje ved alminnelig bruk sliter mer på systemet enn når man bruker mitt "motsatt" konsept (iallefall hvis min egen bil kan stå som modell). Jeg må imidlertid legge til at det var først ved ca. 180000 Km jeg endret strategi vedr. hvordan jeg bruker AC-anlegget (ble lei tåfislukten og oppdaget at bilen bruker 10-15% mindre drivstoff uten AC-delen aktivert). Nå har bilen som kjent kjørt 340000 Km... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er det slik at selve kjøledelen må være aktivert (altså kompressoren går) for at olje og gass skal sirkulere i systemet. Jeg har ikke tatt spesielt hensyn til dette og mye tyder på at slitasje ved alminnelig bruk sliter mer på systemet enn når man bruker mitt "motsatt" konsept (iallefall hvis min egen bil kan stå som modell). Jeg må imidlertid legge til at det var først ved ca. 180000 Km jeg endret strategi vedr. hvordan jeg bruker AC-anlegget (ble lei tåfislukten og oppdaget at bilen bruker 10-15% mindre drivstoff uten AC-delen aktivert). Nå har bilen som kjent kjørt 340000 Km... :)

Jeg gjør det samme, bruker det når det faktisk er bruk for det, dvs når det er varmt eller en sjelden gang til hurtigfjerning av dugg, og det lukter ikke etter 175.000 km.

Jeg kjører det 5 minutter en gang iblant når utetemp er over 5 grader bare for å smøre det opp.

Jeg har aldri i noen bil kjørt med det på hele tiden, det er så meningsløst som det kan bli, det er bare sløsing. Det er som å skru på all varmen hjemme en sommerdag for så å ha alle vinduene oppe. Jeg skjønner ikke rådene som noen gir om at det alltid bør stå på, det viser bare hvor lite enkelte mekanikere og selgere har, for jeg vet at noen av dem har anbefalt at det bør stå på hele tiden til folk jeg kjenner. Hvorfor er det da en av og på knapp ? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Vel, biltema betaler for delen som ble ødelagt :-) og jeg har føyd meg inn i rekken til dere som IKKE har slikt i bilen! Skinn lukter forbannet godt dermed basta!

Ang ac som dere skriver om. Å slå den på ved behov er absolutt en fin måte å bruke den på! Sånn benyttes all ac rundt omkring. Ac kompressoren styres av sugetrykket i kjølesystemet (om vi ser bort fra termostat/spjeld etc) om trykket kommer under et visst nivå så kutter den, når trykket stiger kombinert med annen automatikk helt sikkert, så kommer den inn igjen. Når det er minusgrader ute så er trykket i kretsen såpass lavt til tider at den aldri starter. Vannet som felles ut i fordamperen/ kalde delen renner ut under bilen som dere sikkert har sett. På litt eldre biler kan nok lukt merkes når ac slås av fordi det har samlet seg skitt og støv opp gjennom årene som merkes godt når varm og litt fuktig luft dras over fordamperen. Jeg kjører lite med åpne vinduer for å begrense støv/skitt å komme inn i bilen. Disse rensegreiene som settes på gulvet i bilen i 15-20 min er visst knallbra på å rense fordamperen, bør prøves om man har lukt :-)

God høst!

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse rensegreiene som settes på gulvet i bilen i 15-20 min er visst knallbra på å rense fordamperen, bør prøves om man har lukt :-)

God høst!

Kan skrive under på at det funker, vi har sånt utstyr på jobb og vi får mange gode tilbakemeldinger på det. :)

Det finnes spraybokser å få kjøpt så man kan gjøre det selv, men den dampgreia er visstnok bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...