persa1993 Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Hallo, har noen spørsmål angende tuning av en 318is m42 Har tenkt å bytte til en kvassere kam, tips til va som er greit å bruke? Har også planer om å koble data sprut bytte til større dyser evt annet innsug. All hjelp mottaes med stor takk Ps. Gjør dette slik for å unngå bt Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRF Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Så du bytter det originale "datasprutet" med et billig ettermarkedssprut som bt aldri i verden godtar om de ser det? osv osv Link to comment Share on other sites More sharing options...
persa1993 Posted August 1, 2013 Author Share Posted August 1, 2013 Vet ikke hvilken sprut jeg skall velge enda, men spruten er jo lett å gjemme, må jo legges opp bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRF Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Tror du må lese innlegget mitt en gang til, og så igjen vurdere hvorfor du trenger et billig sprut som ikke kan måle seg med det originale uansett? Link to comment Share on other sites More sharing options...
persa1993 Posted August 1, 2013 Author Share Posted August 1, 2013 Når man bytter deler i motor så fungere ikke orginal spruten optimalt+ man kan hente noen hk og nm ekstra. Med org spruten taper du mer effekt på å skifte deler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRF Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachim sørlie Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Hvor mye effekt økning ser du for deg siden du må ha annet innsug og dyser? Link to comment Share on other sites More sharing options...
CrZyWiz Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
persa1993 Posted August 1, 2013 Author Share Posted August 1, 2013 Så mye som det går, men jeg spør bare å dere spør meg om hvorfor jaja lite svar og få da Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRF Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Det er åpenbart at du ikke har veldig god greie på motorstyring. Så for å spare deg for pengene det koster med et datasprut gav jeg (og Joachim) deg et spørsmål med "hint" for å sette i gang tankevirksomheten din. Dette var du ikke interessert i, og da kan du heller ikke forvente å få noe bedre "svar". Tenk deg om, hva ønsker du å oppnå med motoren din? Og hva trengs for å oppnå dette. Jeg kan love deg at "datasprut" ikke er nødvendig. Dog vil det være lurt å mappe "datasprutet" som allerede står i bilen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
persa1993 Posted August 1, 2013 Author Share Posted August 1, 2013 Les innlegget mitt på nytt ser du at spurt dyser og innsug bare er en tanke planen først er planing og andre kammer. Ikke vær så ovenpå å tro jeg er utenforstående, jobber på bilverksted som kan mest innen for bilelektronikk. Begynner å tro at det er lite hjelp å få her Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRF Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 1. Øk VE, på det turtallet du ønsker (dermed valg av kammer, porting) 2. Juster AFR og tenning til dette. Jeg trenger ikke å lese innlegget ditt på nytt. Jeg er ikke ovenpå, men oppgitt av at du er medlem nummer 1000? som starter en slik tråd, uten å ha lest seg opp i det hele tatt, og forventer at man skal svare på noe det ikke går an å svare på. Tok meg derfor tid til å gjøre et forsøk på å sette i gang din egen tankeprosess (mye bedre enn at jeg forteller deg hva du skal gjøre, det vil du naturligvis ikke høre på allikevel). De spydige kommentarene dine mot bimmers.no og dets medlemmer kan du dog spare deg for. Dersom du vil bruke penger på et unødvendig datasprut, så gjør det. Dersom du vil sette i for store dyser, så gjør det. Bilen blir sikkert kjempe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TurboLag Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 MTP diskusjonen rundt datasprut er jeg litt enig med TRF her. Om du ikke har planer om å endre noe fysisk oppsett rundt motor annet enn nye kammer, så er kanskje original ECU et lite hakk bedre. Om du derimot bytter oppsett helt (1 coil pr syl, ITB, fjerne luftmengdemåler/massemåler osv) er jeg enig i at en tredjeparts ecu gir bedre resultater. Har selv GOD erfaring med å sette MS2 (koster ikke allverdens, og det FUNKER om man kan litt elektronikk) på M20 hvor jeg henta merkbart mer effekt enn med original ecu med chip tilpassa ny kam. Skal du ha nok ut av trimminga til at jeg ville sett det som no poeng, så bør du gå for full eksos, høyere kompresjon (dvs stempler og lengre råder, for bedre rådeforhold og mindre poke), kammer og diffuserplenum med ITB. Et sånt oppsett vil kreve datasprut. Har noen andre greier jeg også ville gjort om jeg skulle tatt sugisen helt ut, men da går man langt ut over det som BT vil kunne overse som "originalt". Link to comment Share on other sites More sharing options...
persa1993 Posted August 1, 2013 Author Share Posted August 1, 2013 MTP diskusjonen rundt datasprut er jeg litt enig med TRF her. Om du ikke har planer om å endre noe fysisk oppsett rundt motor annet enn nye kammer, så er kanskje original ECU et lite hakk bedre. Om du derimot bytter oppsett helt (1 coil pr syl, ITB, fjerne luftmengdemåler/massemåler osv) er jeg enig i at en tredjeparts ecu gir bedre resultater. Har selv GOD erfaring med å sette MS2 (koster ikke allverdens, og det FUNKER om man kan litt elektronikk) på M20 hvor jeg henta merkbart mer effekt enn med original ecu med chip tilpassa ny kam. Skal du ha nok ut av trimminga til at jeg ville sett det som no poeng, så bør du gå for full eksos, høyere kompresjon (dvs stempler og lengre råder, for bedre rådeforhold og mindre poke), kammer og diffuserplenum med ITB. Et sånt oppsett vil kreve datasprut. Har noen andre greier jeg også ville gjort om jeg skulle tatt sugisen helt ut, men da går man langt ut over det som BT vil kunne overse som "originalt". Takk for svare noe jeg faktisk håpet på Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachim sørlie Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Du la først frem at du skulle bytte en kam, sette i større dyser, og et nytt innsug og datasprut. Jeg personlig skjønner ikke hva du skal med både innsug og dyser hvis det er kun dette du skal, som du skrev. Ja, kanskje du kan klare og få ut "5"hk mer med et datasprut, hvis du er god på det! Men resten vil jeg ha en forklaring på hva du skal med og baktanken med det nei, jeg er ikke frekk mot deg nå! Jeg bare lurer.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now