Jump to content

Tuning av 318is uten turbo


persa1993
 Share

Recommended Posts

Hallo, har noen spørsmål angende tuning av en 318is m42

Har tenkt å bytte til en kvassere kam, tips til va som er greit å bruke?

Har også planer om å koble data sprut bytte til større dyser evt annet innsug.

All hjelp mottaes med stor takk :)

Ps. Gjør dette slik for å unngå bt :)

Link to comment
Share on other sites

Det er åpenbart at du ikke har veldig god greie på motorstyring. Så for å spare deg for pengene det koster med et datasprut gav jeg (og Joachim) deg et spørsmål med "hint" for å sette i gang tankevirksomheten din. Dette var du ikke interessert i, og da kan du heller ikke forvente å få noe bedre "svar". Tenk deg om, hva ønsker du å oppnå med motoren din? Og hva trengs for å oppnå dette. Jeg kan love deg at "datasprut" ikke er nødvendig. Dog vil det være lurt å mappe "datasprutet" som allerede står i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Les innlegget mitt på nytt ser du at spurt dyser og innsug bare er en tanke planen først er planing og andre kammer. Ikke vær så ovenpå å tro jeg er utenforstående, jobber på bilverksted som kan mest innen for bilelektronikk. Begynner å tro at det er lite hjelp å få her

Link to comment
Share on other sites

1. Øk VE, på det turtallet du ønsker (dermed valg av kammer, porting)

2. Juster AFR og tenning til dette.

Jeg trenger ikke å lese innlegget ditt på nytt. Jeg er ikke ovenpå, men oppgitt av at du er medlem nummer 1000? som starter en slik tråd, uten å ha lest seg opp i det hele tatt, og forventer at man skal svare på noe det ikke går an å svare på. Tok meg derfor tid til å gjøre et forsøk på å sette i gang din egen tankeprosess (mye bedre enn at jeg forteller deg hva du skal gjøre, det vil du naturligvis ikke høre på allikevel).

De spydige kommentarene dine mot bimmers.no og dets medlemmer kan du dog spare deg for.

Dersom du vil bruke penger på et unødvendig datasprut, så gjør det. Dersom du vil sette i for store dyser, så gjør det. Bilen blir sikkert kjempe.

Link to comment
Share on other sites

MTP diskusjonen rundt datasprut er jeg litt enig med TRF her. Om du ikke har planer om å endre noe fysisk oppsett rundt motor annet enn nye kammer, så er kanskje original ECU et lite hakk bedre. Om du derimot bytter oppsett helt (1 coil pr syl, ITB, fjerne luftmengdemåler/massemåler osv) er jeg enig i at en tredjeparts ecu gir bedre resultater. Har selv GOD erfaring med å sette MS2 (koster ikke allverdens, og det FUNKER om man kan litt elektronikk) på M20 hvor jeg henta merkbart mer effekt enn med original ecu med chip tilpassa ny kam.

Skal du ha nok ut av trimminga til at jeg ville sett det som no poeng, så bør du gå for full eksos, høyere kompresjon (dvs stempler og lengre råder, for bedre rådeforhold og mindre poke), kammer og diffuserplenum med ITB. Et sånt oppsett vil kreve datasprut.

Har noen andre greier jeg også ville gjort om jeg skulle tatt sugisen helt ut, men da går man langt ut over det som BT vil kunne overse som "originalt".

Link to comment
Share on other sites

MTP diskusjonen rundt datasprut er jeg litt enig med TRF her. Om du ikke har planer om å endre noe fysisk oppsett rundt motor annet enn nye kammer, så er kanskje original ECU et lite hakk bedre. Om du derimot bytter oppsett helt (1 coil pr syl, ITB, fjerne luftmengdemåler/massemåler osv) er jeg enig i at en tredjeparts ecu gir bedre resultater. Har selv GOD erfaring med å sette MS2 (koster ikke allverdens, og det FUNKER om man kan litt elektronikk) på M20 hvor jeg henta merkbart mer effekt enn med original ecu med chip tilpassa ny kam.

Skal du ha nok ut av trimminga til at jeg ville sett det som no poeng, så bør du gå for full eksos, høyere kompresjon (dvs stempler og lengre råder, for bedre rådeforhold og mindre poke), kammer og diffuserplenum med ITB. Et sånt oppsett vil kreve datasprut.

Har noen andre greier jeg også ville gjort om jeg skulle tatt sugisen helt ut, men da går man langt ut over det som BT vil kunne overse som "originalt".

Takk for svare noe jeg faktisk håpet på :)

Link to comment
Share on other sites

Du la først frem at du skulle bytte en kam, sette i større dyser, og et nytt innsug og datasprut. Jeg personlig skjønner ikke hva du skal med både innsug og dyser hvis det er kun dette du skal, som du skrev. Ja, kanskje du kan klare og få ut "5"hk mer med et datasprut, hvis du er god på det! Men resten vil jeg ha en forklaring på hva du skal med og baktanken med det :) nei, jeg er ikke frekk mot deg nå! Jeg bare lurer..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...