Gå til innhold

Roadtrip 2013 - 6500 km med E61 525d

bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Teaser-video:

http://vimeo.com/77476351

Nå er tiden inne for en ny roadtrip. Denne gangen går turen blant annet innom Amsterdam, Brussel, Nürburgring, Paris, Millau, Nice, Pisa, Roma, Venezia, Wien, Praha og Berlin.

Omtrentlig rute her: http://goo.gl/maps/vDRl2

Turen starter 9. august og avsluttes 25. august. Bilder blir postet underveis. Ferdigredigert video kommer etter at turen er avsluttet.

Nå begynner E61en å nærme seg 270k km. Men den føles fortsatt fast og fin. Jeg har ikke gjort så mye med den siden den ble kjøpt i 2011. I fjor da jeg var på roadtrip så fikk jeg ikke prøvd ut bimmeren ordentlig. Jeg hadde lenge merket at den gikk litt hikkete på ca. 2200 rpm på visse gasspådrag. Og i 200+ km/t kuttet turboen ut uten å gi beskjed om det. Hver gang det skjedde måtte jeg bare starte bilen på nytt for å få turboen i gang.

Men i år fikk jeg tatt en dieselrens på Snap Drive. Jeg vet ikke helt hva de hadde gjort, men hikkingen forsvant. Så jeg håper å få dratt bilen opp i ca. 240 km/t. Den har originalt 177 hk/400 Nm, men har blitt omprogrammert av Ultimo til 210 hk/480 Nm.
D70_4654_zpse124e4b8.jpg

Jeg kommer som vanlig til å poste bilder nesten hver dag under turen. Dette blir dessverre siste roadtripen med E61en. Etter turen kommer jeg til å selge den. Jeg har nemlig bestilt en rød Tesla Model S Performance. Levering i september/oktober.
TeslaModelS_zpsd6dd61d2.jpg

Jeg får følgende:
- Rød Multicoat lakk
- Panoramatak
- Spoiler i karbonfiber
- 19" felger
- Beige skinn
- Karbonfiber-look interiør
- 85 kWh batteri som i praksis skal holde i 400 km
- Tech-pakke
- Parkeringssensorer m/display på skjermene inne + lydsignaler
- Vinterpakke med oppvarmede bakseterader, varmede vindusviskere/dyser
- Lydstudipakke med 12 høyttalere, DAB+ og 580 W total effekt
- Aktiv luftfjæring som kan heves/senkes manuelt og som senkes automatisk ved høy hastighet
- Lyspakke med ekstra belysning i dørene foran/bak og i fotbrønnene bak
- Pakkehylle (i praksis hattehylle)
- Dobbeltlader

Dessverre, karer. Jeg gjør som Wicky og går over til The Dark Side :P
For de som er interessert så er videoen av min første prøvekjøring her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så artig at det kommer en ny reisetråd, er litt lenge siden nå :) Ser ut som en kjempe fin runde du har valgt ut, særlig Monaco og Roma er herlige steder å være med en helt spesiell atmosfære. Venezia er det stedet vi angret mest at vi ikke fikk med oss på vår tur, skal bli artig å se dine bilder derifra da byen definitivt kommer med på vår nest tur :)

Tesla S er en rå bil, men blir ikke rare roadtrippene med den da :wink:

Følger spent med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du vil få en veldig fin kjøretur her ja:)

Blir sikkert også meget spennende med Tesla. Virkelig en snasen bil! Kjør pent 8)

Takk :) Jeg gleder meg til turen :) Jeg skal kjøre pent på Autobahn :P

Så artig at det kommer en ny reisetråd, er litt lenge siden nå :) Ser ut som en kjempe fin runde du har valgt ut, særlig Monaco og Roma er herlige steder å være med en helt spesiell atmosfære. Venezia er det stedet vi angret mest at vi ikke fikk med oss på vår tur, skal bli artig å se dine bilder derifra da byen definitivt kommer med på vår nest tur :)

Tesla S er en rå bil, men blir ikke rare roadtrippene med den da :wink:

Følger spent med :)

Har du link til deres tur? Hvor gikk den? Jeg er åpne for tips og forslag. Vi har ikke fått tid til å gjøre nok research på hver by vi skal til.

Hvis Elon Musk holder det han lover så kan jeg forhåpentligvis ta en Europe roadtrip neste år med Teslaen på superchargernettverket til Tesla :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du link til deres tur? Hvor gikk den? Jeg er åpne for tips og forslag. Vi har ikke fått tid til å gjøre nok research på hver by vi skal til.

Hvis Elon Musk holder det han lover så kan jeg forhåpentligvis ta en Europe roadtrip neste år med Teslaen på superchargernettverket til Tesla :D

Var på tur i fjor :)

viewtopic.php?f=6&t=233966&hilit=Roadtripp

Hadde planer om en tur i år også med ble avlyst bare ett par måneder før avreise pga at fruen fikk ett "jobbtilbud man bare ikke kunne si nei til" :( Men jeg skal ut på bil tur igjen, det er iallfall helt sikkert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser frem til nok en god turrapport fra deg. :)

Håper også du titter innom her med reisebrev i fremtiden selv om du bytter merke. :D

Jeg kommer nok til å vise fram Teslaen og komme med reisebrev :)

Digg tur :) Mye av samme ruten vi skal ha jo. Jeg så gjennom alle bildene. Good stuff :D

Dette gleder jeg meg til å følge med på, roadtrip i Europa står virkelig høyt på ønskelisten!

God tur :D

Danke Schön! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roadtrip er knall! :D Skal selv en liten tur ned til Frankfurt i september for å se på bilmessa der...

Og spennende med Tesla, du får holde oss oppdatert!

Jeg er spent på OM det er noen haker med denne bilen, og isåfall hva...

Den er jo billigere fullutstyrt enn nye 3-serien jeg kjøpte tidligere i år, så mye bil for pengene er det jo mtp størrelse og utstyr.

Så lenge man klarer å forholde seg til at det ikke bare er å stikke innom Statoil om lampa begynner å lyse. Det hadde nok vært min utfordring, selvom rekkevidden skal være lang...

Erfaringsmessig, dog ikke på en helt sammenlignbar el-bil (Peugeot iOn) så halverte rekkevidden seg på vinteren, jobbet med Peugeot tidligere så har kjørt den endel.

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med her! Kanskje vi to skal ta en "the red tesla`s" roadtrip neste sommer! :P

Det hørtes ut som en fin plan! :D Jeg må ta en helgetur til Nürburgring med den i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går skulle vi tatt MS Superspeed 2 fra Larvik til Hirtshals kl 17:30. Vi dro hjemmefra 14:30 og jeg trodde vi hadde mer enn nok tid. Men da tok jeg nok skammelig feil. Turen fra Haugerud til Sandvika tok en time. Og det var flere steder med saktegående kø. Sakte men sikkert ble marginene spist opp. Og ved Tønsberg innså vi at vi ikke ville rekke ferga.

Så derfor snudde vi og tok ferga fra Horten til Moss i stedet. Og derfra kjørte vi langs svenskekysten, over Øresundbrua og via Storebælt. Jeg valgte denne og ikke ferga Rødbyhavn - Puttgarden fordi prisene er omtrent det samme, men at ferga tar 100 kr ellerno ekstra for passasjer mens bommen over Storebælt ikke gjør det. Ferga koster 500 kr ellerno + 100 for passasjer mens Storebælt koster 300 kr, men veien der er lengre.

Map1_zpsfcdfd542.png

Ferga fra Horten til Moss. Det var litt nedtur å ikke få sittet på Superspeed 2 :( De 900 kr jeg hadde booket ble også lost.

D70_6312_zps0ac42647.jpg

Men selv om vi tabbet oss ut med tiden så holdt vi humøret oppe.

D70_6316_zpsd2dfbbc7.jpg

Denne ble tatt på Horten-ferga. Ganske crappy gjennomsnittsfart og forbruk.

D70_6342_zps5fcaa9ab.jpg

Noen MC-dudes langs den svenske motorveien.

D70_6343_zpsc629dae0.jpg

Das Schnellfahrer dypt konsentrert.

D70_6345_zpsdf1a5d68.jpg

Dette var første gang dama hadde sett vindmøller.

D70_6348_zps421f9cb5.jpg

Vi kjørte til et sted i Danmark og campet for kvelden. Klokka var 23:30 og jeg var drittrøtt.

D70_6350_zps44c5726c.jpg

Vi hadde planlagt å sove i bilen første og siste natta av turen. Jeg sov ganske greit i bilen, men dama var ikke helt fornøyd. Setene kunne brettes ganske langt bak. Vi hadde kjøpt en billig plast/isopordeksel for å ha i frontruta. Den kostet $5 på ebay. I siderutene hang vi håndkler. Panoramataket satte jeg på vent mode for å gi litt luft inn. Jeg må si at E61 egner seg fint til å sove i bilen på roadtrip :)

D70_6351_zps3624646d.jpg

Klokka 6 om morgenen dagen etter.

D70_6353_zpsd3e0ffa7.jpg

Vi valgte å campe på en rasteplass med 24 timers bensinstasjon og plass for personbiler og campingvogn/vogntog. Disse er relativt trygge å sove på siden det er folk og forbipasserende der hele døgnet.

D70_6354_zpsb0583e19.jpg

Det ble noen bugs, ja.

D70_6355_zpsb375049f.jpg

Broen over Storebælt. Koster 270 danske om jeg ikke husker feil.

D70_6357_zps8e928d93.jpg

Jeg resatte computeren mens jeg var i Sverige i går for å få bort køkjøring fra statistikken. Men til tross for det så ble forbruket ganske høyt. Lagunaen jeg hadde før med 1,9 dCi brukte ca. 0,6-0,7 på lignende rute. Jaja, jeg skal selge bimmeren snart, så jeg gidder ikke å finne ut hva som er galt med den.

D70_6360_zps916c74ad.jpg

Det var ganske digg i Nederland med 20 grader og sol.

D70_6361_zps3216af65.jpg

Dama prøver å lukke bakluka. Den gikk som forventet ikke igjen.

D70_6362_zpsf0e25a70.jpg

Jeg tror hun er i ferd med å slå ned sminkespeilet.

D70_6363_zps6d248966.jpg

Jeg spottet denne i Tyskland. Er det en 7-serie?

D70_6367_zpsd78b3b28.jpg

Stopper for en snack.

D70_6370_zps99c9c957.jpg

Bildet ble ikke så romantisk som vi først trodde vi skulle få til.

D70_6379_zps5a24570d.jpg

Nürburgringklistremerket skal jeg fjerne etter turen.

D70_6382_zps841edf5e.jpg

Begynner å nærme oss Amsterdam.

D70_6386_zps949bfe9a.jpg

Vel inne på hotellet Hampton by Hilton like utenfor Amsterdam.

D70_6389_zps27776bd9.jpg

Bra standard på bad.

D70_6390_zps0d043c56.jpg

Hotell rundt Amsterdam var ganske dyrt. Jeg måtte ut med ca. 750 kr per natt. Til sammenligning ligger Paris og Brussel på ca. 400 bare.

D70_6391_zps4c58779d.jpg

Dama likte det store speilet da :)

D70_6392_zpsd81b95ee.jpg

Vi hadde grei utsikt mot et kontorbygg og T-bane/togstasjonen rett ved siden av.

D70_6393_zpsaf073cad.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul update! Og det romantiske bildet deres...haha må bare le :P

Og igår var det bare kaos å kjøre "rundt rush tider!" Kollisjon retning sandvika (ved stabekk) i begge retninger, samt ikke-gående tog = flere tok bilen, og kollisjoner overalt på ring 3 og e6 nordover gjorde at køene i oslo var ekstreme.. En av våre biler brukte 45min fra Rikshospitalet til Bryn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...