Gå til innhold

525tds Startvansker og ryker ved pådrag


osteper
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 525tds e39 1998 mod.

Feil 1: Når jeg kjøpte den i fjor vinter var den somregel lett å starte, om det var kaldt ute gløda jeg 2 ganger og den starta med en gang.

Men nå, midt på sommeren, må jeg gløde den 2 ganger. Om jeg ikke gjør dette "hoster" den seg igang, med litt grårøyk. Gåene glødeplugger?

Feil 2: Når motoren er varm og jeg ikke trenger å gløde starter den med en gang. Men når motoren har stått litt, 30 min kanskje og den har begynt å kjøle seg ned, er den plutselig vrien å starte igjen. Akkurat som om motoren burde hatt gløding, men er for varm til å gløde. Ender med at jeg må kinne veldig lenge, før den plutselig starter med en liten grå røyksky bak. Ødelagt termostat ettellerannet sted?

Feil 3: Ved fullt gasspådrag etter rundt 2000rpm kommer det endel svartrøk. Hva kan dette komme av? Feilstilt dieselpumpe? Kanskje det er det som skaper alle problemene?

Takk på forhånd for svar! :)

Edit: Fødepumpa i tanken er forresten akkurat bytta, så det er ikke den som tuller ihvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang svartrøyk når du får ladetrykk er jo typisk feil om du har en trykkslange mellom turbo å innsug som lekker litt (evnt cooler)

hvis du kjører med alt skrudd av å tar ned ruta,å ser det kommersvart røyk så prøv å hør om det kommer en litt rar susing fra motoren

å såklart hvis den lekker mye så kan det være derfor den er litt leistarta også,da får den jo litt rare verdier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang svartrøyk når du får ladetrykk er jo typisk feil om du har en trykkslange mellom turbo å innsug som lekker litt (evnt cooler)

hvis du kjører med alt skrudd av å tar ned ruta,å ser det kommersvart røyk så prøv å hør om det kommer en litt rar susing fra motoren

å såklart hvis den lekker mye så kan det være derfor den er litt leistarta også,da får den jo litt rare verdier

Prøvde det nå, kommer jo en slags ladelyd, høres ut som det er normalt etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt riktig det,det er ladelyd, nemlig ladetrykk som går ut i fri luft, å derfor det ryker så svart ta den å,den får jo diesel som om den skulle fått et gitt ladetrykk,men si hvis halve ladetrykket går i friluft da så, da blir det en del diesel tilovers

men du bør merke forkjell på draget i bilen din,en bil som lekker ladeluft pleier å gå en del dårligere en hva den vanligvis gjør,men såklart har dette skjedd gradvis på en periode på 1 år da er jo ikke sikkert det er så lett for deg som bruker bilen vær dag å merke foskjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt riktig det,det er ladelyd, nemlig ladetrykk som går ut i fri luft, å derfor det ryker så svart ta den å,den får jo diesel som om den skulle fått et gitt ladetrykk,men si hvis halve ladetrykket går i friluft da så, da blir det en del diesel tilovers

men du bør merke forkjell på draget i bilen din,en bil som lekker ladeluft pleier å gå en del dårligere en hva den vanligvis gjør,men såklart har dette skjedd gradvis på en periode på 1 år da er jo ikke sikkert det er så lett for deg som bruker bilen vær dag å merke foskjell

Nei er akkurat det, er så vanskelig å si da jeg ikke har hatt bilen så lenge! Men jeg har faktisk hatt det litt i bakhodet at bilen muligens har begynt å dra litt dårligere, uten å si noe sikkert.

Finnes det en bedre måte å sjekke 100% om det lekker? Rart at den starter så tungt da, turbotrykket har vel ingenting å si når man starter bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en bedre måte å sjekke 100% om det lekker? Rart at den starter så tungt da, turbotrykket har vel ingenting å si når man starter bilen?

ikke rat om den er litt rar og starte ,har du en litt skikkelig lekasje så får motoren feil verdier både med å uten ladetrykk.(uten at jeg skal garantere at det er det som er feilen din)

letteste måten å høre etter lekasjer er om du har en litt kyndig kompis som kan stå i motorrummet og høre

stå stille,motoren skal gå såklart, hvis du har jævlig bra brekk kan du dra på dette ,å prøve å slure igang,så du får belasta motor skikkelig,å da vil han i motorummet høre det jævlig godt,samme gjelder automat,men der er det litt lettere, da er det bare å sette den i D eller 1 eller hva fanken man ønsker ,så hold bra hardt på bremsepedalen å gi gass.

ps hvis du har manuell,så er det greit å være litt forsiktig,for dissa motora er veldig sterke,så hvis du bremser hardt med en manuel å skal slure/belaste motor er det fort gjort og slure noe veldig på clutchen,hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bytta alle disse slangene mellom Turbo/Intercooler og innsug, totalt 4 stk. Dette er da på en 530Dat med m57 motor. Uansett så har disse slangene sprukket ved høy belastning. Begge gangene dette skjedde merket jeg at bilen ble latere og hørte at det kom en blåselyd fra motorom når jeg ga pedal. Men du merker det muligens ikke hvis det kommer gradvis men hos meg så skjedde det med "et smell" begge gangene. Disse slangene koster endel, ihverfall til M57 så du bør finne lekkasjen før du handler inn nye. På min bil ligger de på 600-800,- pr stk på GS og Bavaria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...