Gå til innhold

Tips til kjøp (e46/e39)


Simplify
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, er helt ny på forumet, har tittet innom her før men aldri hatt en bruker, ser ut som det er mange hyggelige mennesker med en felles interesse her! :) Jeg bare lurte på om dere kunne gi meg litt tips angående mitt nye bilkjøp, jeg er i prosessen med å selge min Golf IV Gti fordi jeg rett og slett savner BMW'en jeg hadde som førstegangsbil, det var en E36 316i med M-tech styling, selv om det var en liten motor i den var den fortsatt knalltøff, samt en knall bil å kjøre selv om det ikke gikk voldsomt.

Har nå bestemt meg for at det blir enten e46 eller e39, jeg er nok mest gira på en e46 da jeg føler at de er litt mer "sporty" og ikke en cruiser som jeg har inntrykket av at e39 er. Budsjettet mitt er max 110k, men kan gjerne kjøpe for mindre.

Jeg har sett en del på 320(2.2l),323,325 og 328, hvem av disse anbefales mest(forbruk/effekt/lyd osv)? Jeg har kommet fram til er egentlig alle 6'erne til BMW bra(har hørt noen skrekkhistorier om 320 på 170hk som bruker olje som bare fy, men det er jeg litt mer usikker på om egentlig stemmer), så lenge det er regelmessig foretatt oljeservice på de, men hovedspørsmålet mitt er egentlig, ødelegger jeg hele bilgleden ved å velge automat på denne type bil? Jeg har selvfølgelig mest lyst på manuell, men det er ikke så mange av dem ute virker det som, og de som er ute ligger til 30-40k over automatene med tilsvarende kjørelengde.

Får jeg et omtrent like bra drag med automat, og hvordan blir lyden av bilen? Hvordan er forbruket kontra manuell om man kjører likt? Er akselerasjonen mye treigere osv? :)

Hadde satt stor pris på om dere kunne komme med noen tips til meg angående det her, og gjerne nevn ting som jeg burde se etter på disse bilene (og andre nyttige ting).

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust... kan være et ganske stort problem på E46 (samt E39) idag. Det er derfor fornuftig å sjekke dette grundig ved alle synlige platefalser (panser, skjermer og dører). Generelt er de nyere modellene mindre plaget av rust enn de eldre modellen (naturlig nok). Dette betyr at du bør velge en faceliftmodell fom. 2001. Ergo snakker vi bl.a om den nevnte M54B22 motoren som kan bruke litt olje, men det er sjelden alvorlig. Motoren er trolig en av de aller mest harmoniske BMW har laget og kanskje spesielt i kombinasjon med en relativt lett bil som E46.

Jeg ville ha siktet meg inn på nettopp denne modellen... altså E46 320i med 170 HK. Når dette er sagt er ikke de andre motoralternativene dårlige. Jeg liker også 318i med N42B20 motoren på 143 HK og selvfølgelig alle de kraftigere bensinrekkesekserne. 320d med 150 HK ville jeg ikke ha kjøpt idag. Den er langt på vei teknisk utdatert (mangler partikkelfilter) og egner seg derfor best som billig pendleralternativ for folk som kjører langt i grisgrendte strøk. Med de større dieselmotorene går mye av vinningen opp i spinningen synes jeg. De koster mer enn de smaker både i innkjøp og i forbruk. Just my five cent... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel M54-rekken som har et oljeforbruk.

Min M54b30 bruker også olje. Er ikke farlig med litt svinn på disse. :)

Etter en tur Bergen-Sverige-Bergen, må jeg gjerne fylle 4-5dl olje.

Kjøper 10l olje til hvert oljeskift, og så etterfyller man med resterende, innimellom.

Bare peil oljen regelmessig (som egentlig alle bør), så går det helt fint.

Jeg mener jeg har etterfylt ca 4dl, 3 ganger siden Mars. Daglig kjøring. Kjørt den ca 6k km på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et kjapt lite svar på vis jeg kunne gått for en annen E39 enn det jeg gjorde, så hadde jeg valgt manuell og større motor. Ikke det at motoren i E39en min er liten eller går dårlig, den går bra, men jeg vil alltid ha mer, også er den litt tregere pga jeg har automat. Jeg angrer jo nå på at jeg kjøpte bil med automat, da jeg savner manuell, og har planer om og bytte ut bilen min med en BMW 5er som har manuell. Ligger en annen tråd om akkurat hvilken bil faktisk :)

En annen ting, er det vanlig at disse motorene bruker olje? Jeg må også fylle på min etter en god del kilometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen din bruker 1 dl olje per 200 km hvis det du sier der stemmer, det høres jo ut som at det er noe galt.. En bil skal jo ikke bruke så mye olje? GTI'en jeg har nå bruker ca 1 dl på 5000 km.

Men har du noe erfaring med automat? Antar at din 330 er automat, da alle jeg har sett på Finn er automat, utenom en. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, min er manuell! Hehe

De bruker litt olje, ja. Det er normalt.

Men jeg skal overhale vanos og bytter i den forbindelse toppdekselpakningen. Kan ikke se noen lekkasjer rundt motor. Rent og pent. Vet ikke om det lekker inn mot tennplugger eller om det er ventiltetningene osv. At M54 bruker olje er godt kjent, og det vil BMW også fortelle deg at er normalt. Men jeg er ikke sikker på hvor grensen går fra normalt til noe gale. Men det var noe jeg visste om før kjøp, så jeg er ikke bekymret :)

Edit: forrige E46 320d var automat. Er en grunn til at jeg har manuell nå. Hehehe. Synes den føltes eldgammel og girte sjeldent slik jeg ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M54 har vel "svakhet" med Bl.a. Toppdekselpakning som er litt sprø, spesielt mot plugghull, så er det veivhusventilasjonen, og pakningen til oljefilterhus mot blokk.

Andre ting kan være slitte stempelringer, lekk i bunn eller topp. Men eksosen er fin, gangen er fin, kjølevæsken er ren. Så jeg antar det er veivhusventilasjonen, ventiltetninger eller toppdekselpakning som gjør at M54 bruker litt olje.

Hvis det er toppdekselpakning eller veivhusventilasjonen som lekker, er det jo ikke særlig stress å utbedre dette. Er det ventiltetninger er jobben litt større og evnt dyrere, men er det sistnevnte, er det ikke skadelig om disse lekker. Det bare bruker olje, så peiler man regelmessig og etterfyller deretter, kan man kjøre som normalt, uten å være bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar, så da bruker altså 2.2 literen "mer" olje enn de andre motorene? Er det en grunn til det? Det høres jo ikke helt bra ut. Og har du noe å si om automat på disse bensinbilene? Ødelegger det moroa? :)

M54B22 motoren kan bruke litt olje, men med mindre det ikke er helt ekstremt ville jeg ikke ha vært bekymret. BMW har ganske store toleranser på dette området og 1-2 dl olje på 1000 Km kan under visse omstendigheter være helt normalt. Motoren kan bruke mer olje ved hard belastning (turtall, varmgang etc.), men såfremt oljeforbruket stabiliserer seg ved mer alminnelig kjøring bør man ikke være bekymret. Min tidligere M52B25 motor kunne bruke 2-3dl olje på 1000 Km (motoren hadde kjørt ca. 100000 Km), mens min nåværende M47D20 motor knapt bruker 1 dl olje på 2000 Km (motoren har kjørt 340000 Km). Begge deler er like normalt. Motorene er forskjellige og har ulike arbeidsvilkår.

Jeg ville ikke ha valgt automatgear i kombinasjon med f.eks M54B22 motoren. Det er grenser for hva 210 Nm ved 3500 rpm kan prestere sammen med et automatgear. Dog... smak & behag... folk er forskjellige... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel M54-rekken som har et oljeforbruk.

Min M54b30 bruker også olje. Er ikke farlig med litt svinn på disse. :)

En kamerat hadde en E46 med M54B22 som han byttet i en annen E46 med M54B30.

Begge bilene har manuell og km-stand på ca 130 000 km og bruker en del olje. Begge motorene er morsomme i E46, men kjører man en del (50-75 mil i uka f.eks.) tror jeg det kan bli litt irriterende å etterfylle så ofte. I hvert fall når det er på en "dyr" bil til 150-200 000 kr.

Har også inntrykk av at M52 bruker litt mindre bensin enn M54 (da ser jeg bort i fra 520ia touring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? For meg er det omvendt :)

Men da snakker jeg om E36 328 vs E46 330ci. Men det har man vel dobbelvanos å takke for.

328en lå på 0,94l/m blandet og 330en fikk jeg på 0,82l/m (men selvsagt mer på 330 med flat pedal)

Hvis det er sant at vanos holder maks 30k km med originale O-ringer, er der sikkert flertall som kjører rundt med høyere forbruk enn det skal være. Men det med 30k km, leste jeg også på hjemmesiden til butikken som selger forsterkede O-ringer, så det kan jo være et salgstriks. Hvertfall delvis.

Men jeg liker å ha ting tip-top, så jeg bytter toppdekselpakning, vanos og veivhusventilasjonen for å få full oversikt. :) Så tar man tennplugger i samme slengen.

Jeg har en litt aktiv kjørestil i denne bilen (vanskelig å unngå), så det blir mye 10-60 og 20-80 med flat pedal. Hehe. Det kan jo, som Fredrik påpeker, bidra til økt oljeforbruk.

Så har jeg jo kjørt mange turer til Modalen, en Stavanger-Bergen, samt en del hytteturer og Svensketuren i sommer. Oppover mot Modalen er det lange og svingete landeveier med 80-sone, og der føler coupeen seg hjemme, så blir mye smekking til 3. Gir ut av svinger o.l. Kjempegøy. Hehe.

Det høres sikkert ut som om man må fylle hele tiden, men jeg fyller 1 gang, annenhver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? For meg er det omvendt :)

Men da snakker jeg om E36 328 vs E46 330ci. Men det har man vel dobbelvanos å takke for.

328en lå på 0,94l/m blandet og 330en fikk jeg på 0,82l/m (men selvsagt mer på 330 med flat pedal)

De bilene jeg kjenner til med M54B22-B25-B30 ligger alle ifølge kjørecomputer på minimum 0.81-82 på pen landevei-kjøring og 0.91-92 på pen motorvei-kjøring. "Verstingen" er en facelit E46 325iXA touring med km-stand på 70 000 km og i god stand - den går ALDRI under literen - eieren er en eldre mann som kjører som en prest.

Jeg synes de tallene er litt "høye", da min M52B25 blant annet kjørte Oslo-Hamburg natt (130-160 km/t) på 0,75 ved måling på pumpa, og 0,85 på Autobahn (140-230 km/t).

Jeg hadde også en S38B38 som kjørte på 0.91 på langkjøring (det var dog ingen problemer å få den til å bruke 1.45 på mila hvis man kjørte ordentlig gris).

Nå er jo ikke 0.85 grisehøyt for en rekkesekser, men mtp hvor pent de M54ene blir kjørt i lave norske fartsgrenser så er det bittelitt høyt -jeg hadde en gammel 911 3.2, selv den brukte 0.8-0.9 på normal kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte å tømme tanken på min tidligere 1997 E36 323i (M52B25) på strekningen Århus-Harburg (en forstad rett syd for Hamburg). Det er 350 Km ned til Harburg fra Århus og tanken på E36 tar 55 liter bensin. Hvis jeg ikke tar helt feil blir det et forbruk på rundt 1,6 liter/mil. Jepp... jeg kjørte det remmer og tøyler kunne holde... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...