Gå til innhold

Budsjett E36 prosjekt! Fra fæl -> Grom. Video Side 2

Share

Anbefalte innlegg

Velkommen!

Da har jeg endelig tatt meg tid til og skrive denne long-threaden om bilen jeg snublet over!
Siden jeg aldri har gjort noe slikt før, så blir alt som blir lagt ut en slags tutorial om hvordan en total nybegynner lærer :D

Min første mekke-opplevelse var en Suzuki TSX som trengte hjelp, en utrolig arbeidshest som aldri gir opp, selv om man drar den rett ut i skog og mark!
Håper at noe jeg kan få bruk av erfaringen jeg fikk med mopedene mine nå som jeg skal begynne og mekke bil.

To do list:
Montere radiator
Ta av øyelokk
Nye felger
Anlegg
Fjerning av rust <- RÅDGIVNING TRENGS
org.framfanger med svarte detaljer
Doble endestusser
lakkere diffusor svart

Da jeg var på ferie i nordland, så hendte det seg at jeg kom tilbake med en sliten BMW 318i.
Hvis du vil vite hvordan det utartet seg kan du lese denne threaden: http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=9&t=264690
Der jeg vurderte kjøpet og lærte mye av folk her inne på forumet, dette hadde ikke skjedd uten dere!

Greia er, siden den sto på ei øy langt oppi nordland. skulle jeg få den for 1000,-!
Selgeren hadde vært på jordomseiling og vært og studert andre steder, så bilen ble glemt og den ble stående i 3,5 år på den samme triste grusfylte parkeringsplassen.

Jeg dro tilbake til øya ca 1 mnd senere med det jeg trengte for og få den nedover :D

Bilder av olje og olje-filter skift på øya:
IMG_2370_zpscda3a88e.jpg

Eksperimentering med og få løftet bilen

IMG_2344_zpsaa89381c.jpg
IMG_2345_zps00eb2ba0.jpg

Endte opp med at den blåe jacken sakk litt hele tiden, og derfor så begynte bilen og lene seg over på den andre siden, dødsfarlig og ligge under altså :roll:
Noen ganger så må man bare ty til Redneck-måten!

IMG_2348_zpsfd4d8a10.jpg
IMG_2349_zpsf0fa7f66.jpg

Oljepinnen som viser at oljen er en halv-hel cm under minimum #-o

IMG_2340_zpsd8656e99.jpg

Motor-rensen :)

IMG_2342_zps1cd9e235.jpg

Da har motor-rensen fått surret og gått i motoren i ca 10-15 min.
Når man er på en plass der man verken har verktøy, eller peiling, så må man spørre om og få låne ting og tang fra naboene... tok en stund og finne rett verktøy til og åpne oljeskruven med :roll:

IMG_2346_zpsa8b4704f.jpg

Da var det tid for og bytte oljefilter nå som olja renner av seg.

IMG_2350_zpsff2f1230.jpg
IMG_2351_zpsdd79f2c5.jpg
IMG_2352_zpsb0629df7.jpg
IMG_2353_zps42592b88.jpg
IMG_2355_zpse04b68e5.jpg

Nytt filter inn

IMG_2356_zpsd7a337e4.jpg

Bytte av pakning

IMG_2354_zps230e2b03.jpg
IMG_2357_zps487dd076.jpg
IMG_2358_zps7d62b935.jpg
IMG_2359_zps33a9dca8.jpg

Ferdig med oljebytte! :D

IMG_2361_zps1d011115.jpg

Gammel olje..

IMG_2362_zps4e62a2f0.jpg

Gammelt filter med gammel pakning.

IMG_2363_zps62337a3a.jpg

Ny olje :)

IMG_2364_zpsa621c374.jpg

Ferdig!

IMG_2336_zps217a5174.jpg

Historien om fraktinga nedover:
Jeg ble vekt tidlig søndag morgen, jeg skulle rekke ferja.
Jeg var litt vemodig, ville bilen som jeg hadde betalt 1000kr for streike underveis og utøve vold over min bror, meg eller andre bilister?
Jeg satte meg inn i den tungt(!) lastede bilen med 4 bildekk og 2 bagger etc som bagasje.
Den var lavere enn lavest...
Jeg var nervøs allerede når vi kom til fergeleiet, for at bilen skulle ta ned med fronten fordi det er jo en litt bratt vinkel når man skal kjøre på ferja.
Det gikk fint og vi fikk plass fremst i ferja (vi var alene)
Når vi da kom fram til Stokkvågen, var tiden inne.
Bilen kom opp i fart og ingen ulyder tredde fram!
bortsett fra når det var på tide og sette bilen i femte gir, da kom det en gnissende lyd, vi fant fort ut at det ikke virket som noe alvorlig og at det ikke endret utartingnen til kjøre-egenskapene.

distansen mellom stokkvågen og mo i rana tar 1 time og kjøre, og det er vrakemuligheter i mo i rana, så jeg tenkte -hvis den streiker på denne strekningen så blir det vraking!
Den fungerte godt og lå nydelig på veien, det var heller ikke noe ubalanse i dekk eller noe, rattet ristet like mye i 20km/t som i 100km/t! :D

Stoppet for og fylle bensin rett før Mo i Rana:

IMG_2372_zps5c2f9dcd.jpg
IMG_2373_zps250359a9.jpg

Her har vi passert Mosjøen:

IMG_2374_zps90c7e2f0.jpg

Her nærmer vi oss Verdal, fra Verdal og hjem er det bare 1 mil!:

IMG_2375_zpse17c76c6.jpg
IMG_2376_zpsa76e19ed.jpg

Av en eller annen grunn så ble det utrolig varmt og dette er resultatet:

IMG_2379_zps379356ee.jpg

Verdal!:

IMG_2380_zpsa899e0ef.jpg

Da er vi kommet hjem og er i gang med uttagning av bagasje!:

IMG_2381_zps0b813593.jpg
IMG_2382_zpsfc44ef03.jpg

Jeg la merke til at det kom røyk ut nyrene og ble med en gang redd for at noe fryktelig galt hadde skjedd
Dette var synet som møtte meg:

IMG_2383_zps4ee2371a.jpg
IMG_2385_zpscff72519.jpg

Det du skal sette slangen på, har knekt hos den gamle eieren, så han har tatt et rør med gjenger og skrudd det litt inn i ekspansjonstanken..
I tillegg så viste det seg at jeg garantert har kjørt med masse luft i systemet og temperatur-måleren har løyet til meg hele turen :/

Jeg lot bilen kjøle seg ned og så festet jeg slangen ordentlig med den improviserte løsningen :)

Da har vi kommet til selve bilen og det var tid for den første modifiseringen!
Bare så dere vet det så faller ikke øyelokk i smak hos meg.

IMG_2386_zps6fbf2aac.jpg

den som satte øyelokkene på brukte baderoms-silikon for og feste de #-o
så nå har jeg svart klebrig gugge på lyktene mine...

Oppfinnsome meg :---) prøver og få det bort med skrubb og zalo...

IMG_2387_zpse821aa6e.jpg
IMG_2388_zps844603d5.jpg

Fikk vel bort litt dritt osv men silikonet holdt fortsatt fast :-x

IMG_2389_zps31d03fd3.jpg
IMG_2390_zps7e58f266.jpg
IMG_2393_zpsaebef558.jpg

Ser allerede mye bedre ut!

IMG_2396_zps899c4d8e.jpg

Fant fram ei skrape, funket 1000x ganger bedre :D

IMG_2400_zpsca823727.jpg

IMG_2401_zpsefd8bbdd.jpg

Jeg gikk så fram og vasket hele bilen utvendig, mest for og fjerne grønske og mose osv...
Synes det allerede begynner og ligne noe!

IMG_2402_zps75af6b47.jpg

IMG_2403_zps4aa766b9.jpg

Nesten alt fungerer som det skal og jeg er egentlig sjokkert over at jeg fikk denne skjønnheten til 1000,-.
En skjønnhet er det vel ikke, men til prisen, så absolutt! :D

IMG_2422_zpsab47d479.jpg
IMG_2438_zpsad538ae8.jpg

Noen dager senere var det tid for og få ut mineralolja og majonesen som har sirkulert rundt på turen nedover.

IMG_2411_zps07c0a795.jpg

Nå skjedde det altså igjen...
Radiatorslangen hoppet av igjen ved gasspådrag, dette var the scene når jeg åpnet panseret:

IMG_2412_zpsbb11800f.jpg
IMG_2412_zpsbb11800f.jpg
IMG_2413_zps5478f8c7.jpg
IMG_2415_zpseba0a390.jpg

Her er den berømte ghetto-fixen til den forrige eieren:

IMG_2417_zps4bb0cbd0.jpg

Hadde ikke forventet noe annet fra en bil til 1000kr heller :lol:

Jeg må nok bare leve med denne fixen til jeg får radiatoren jeg har kjøpt av Motorcross4 her på forumet :)

IMG_2418_zps7ac20cf3.jpg
IMG_2419_zps2c1edbe6.jpg

Byttet olje og filter etter dette, da gikk så klart kameraet tomt for strøm så det ble ikke noe bilder fra den prosessen :/
Bilde av oljen jeg bruker:

IMG_2453_zps8781949f.jpg

UPDATE:
Var ute på shopping i dag!

Primer, Lakk (skal være alpine white) og klarlakk til den store rustfjerningsoperasjonen:

IMG_2454_zps75d9d6a4.jpg

Rust rundt bilen:

IMG_2461_zps6c225b60.jpg
IMG_2442_zps1c2de2c2.jpg
IMG_2445_zps9b980c24.jpg
IMG_2448_zps890b5103.jpg
IMG_2449_zpsf6cc48c5.jpg
IMG_2450_zpsca43674e.jpg
IMG_2451_zps7dfb5ad1.jpg

Makro bilde som viser litt av hva 3,5 år med værhardt klima har gjort med den :P :

IMG_2452_zpse448412f.jpg

Jeg har aldri gjort noe sånt før, så rustfjerningen er noe jeg trenger hjelp av dere for og få til :)
hvordan ville dere gått fram? (dedikerer dette spørsmålet til deg, Zhillen, hvis du leser dette :D)

Bortsett fra lakken, så handlet jeg ting jeg trenger for og få den igjennom EU-kontroll :)

Det ene ryggelyset mitt fungerte ikke så kjøpte nye lamper:

IMG_2457_zpsffabf828.jpg

Siden dette er et budsjett prosjekt så ble det de billigste viskerne på meg:

IMG_2458_zpsbe0b8d59.jpg

på tide og sette på de nye delene:
pærebytte først

IMG_2470_zps9fedba82.jpg
IMG_2472_zpsf33a9f92.jpg

her ser man at forrige eier har skrudd fast jordingskabel til anlegget sitt! kommer en overraskelse når det kommer til anlegget senere!

IMG_2474_zpsd72fb404.jpg
IMG_2475_zps3d7fa6bf.jpg

Og så var og skifte vindus-viskere.
Er det noe jeg har erget meg mer over tror jeg ikke! :evil:
Når jeg bytter vindus-viskere så føles det ut som jeg har kanskje en eller to for mange kromosomer for og si det sånn!
jeg knotet rundt i en halvtime, da kom de til slutt på plass :D

IMG_2480_zps711dea0a.jpg

Tok kjapt noen bilder av interiør:

Her ser du forresten den aktive rør-suben som lå i bagasjerommet!

IMG_2487_zps091bb31b.jpg
har tatt ut spilleren for og underøske om det var mulig og bruke de kablene som allerede var der, til det anlegget som skal inn :)
IMG_2483_zpsbfbe614a.jpg
IMG_2486_zps428ba2b9.jpg

Her får dere se hvilke ledninger som fins fra før.
Dette er ved høyre passasjer-dør bak.

IMG_2490_zpsadd8f390.jpg
IMG_2492_zpsecc6221b.jpg
IMG_2462_zps1bd4ab1c.jpg
IMG_2463_zpscdd8087a.jpg
IMG_2467_zps8ec2b310.jpg

jeg ble overrasket over og å finne enda en ground kabel som var boltet fast i bagasjelokk-staget :o

En kompis og jeg monterte ny forsterker i bilen hans, og siden han er slik en godsinnet kar, så fikk jeg gamle-forsterkeren hans!
IMG_2459_zps107e3c44.jpg

Ikke det største man har sett, men den holder til et lite element.
Kommer som sagt , en overraskelse når det kommer til anlegg senere i prosjektet :D

Bilen er senket, og det er godkjent i vognkort :D

Fram:
IMG_2439_zps88ab208e.jpg

Bak:
IMG_2440_zpsb18828dc.jpg
IMG_2507_zps038a74fa.jpg

Det står ''jamex/vamex 5000va bak, og 5000ha bak.''
jeg har ikke peiling på hva dette betyr, kan noen svare på hva dette betyr? :D

Håper du likte det du så og gleder deg til og følge med videre på hva denne bilen kommer til og bli :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jamex er merket på senkefjærene. Kan bli bil av det der :-) Min anbefaling er å ta eu før du begynner med anlegg osv. Rusten ser heller ikke så ille ut egentlig. Tror kanskje du kan komme langt bare med en ordentlig polering på taket for å redusere rusten veldig, så fyller du bare i de små sårene som er rustet med lakk fra en tannpirker el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan bli bra greie detta :)

Ang. rusten så må du bare pusse og pusse til det ikkje er nåke igjen! Hvis det bare er eit lite rustkorn igjen så kommer det tilbake..

Der det har rustet hull må du skjære ut litt utforbi det utsatte området, og sveise inn ei plate :) (kan vell evt. peise på me sparkel)

Så må du grunne med fyller, så prime å lakkere ;)

Lykke te da! Følle me her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jamex er merket på senkefjærene. Kan bli bil av det der :-) Min anbefaling er å ta eu før du begynner med anlegg osv. Rusten ser heller ikke så ille ut egentlig. Tror kanskje du kan komme langt bare med en ordentlig polering på taket for å redusere rusten veldig, så fyller du bare i de små sårene som er rustet med lakk fra en tannpirker el.

Det forklarer saken :D

Får håpe det blir noe av den etterhvert :)

Bildene viser vel ikke hvordan rusten ser ut, kan ta makrobilder en dag senere, så får du et ordentlig innblikk og se om teorien din fortsatt holder vann :D

Tusen takk for sånne tips, akkurat det jeg trenger! :)

kan bli bra greie detta :)

Ang. rusten så må du bare pusse og pusse til det ikkje er nåke igjen! Hvis det bare er eit lite rustkorn igjen så kommer det tilbake..

Der det har rustet hull må du skjære ut litt utforbi det utsatte området, og sveise inn ei plate :) (kan vell evt. peise på me sparkel)

Så må du grunne med fyller, så prime å lakkere ;)

Lykke te da! Følle me her :)

Tror jeg starter med og lakkere en liten rustflekk en dag, og så dokumentere det nøye, for så og vise det til dere slik at dere kan si meg hva jeg gjør galt/kan forbedre meg på :D

Hyggelig og høre at du følger med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å se hvor lite som skal til for å vekke liv i forummedlemmer! Ordentlig bilder og litt engasjement, og dette gjør du ordentlig etter boka! ;) Får vel føye meg inn i rekken med interesserte lesere her, keep it up! spent på hva du klarer med bilen, selv har jeg "bygd" e36 med budsjett på 10 000,- og klart å holde meg innenfor men alikevel gjort bil av det, så jeg har troen på at du klarer å få denne tøff også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser da ut til å være mye bil for pengene her :)

Hva gjorde du med øyelokkene?

Jeg tok de av :)

Satser på mest mulig original clean stil her :D

Gøy å se hvor lite som skal til for å vekke liv i forummedlemmer! Ordentlig bilder og litt engasjement, og dette gjør du ordentlig etter boka! ;) Får vel føye meg inn i rekken med interesserte lesere her, keep it up! spent på hva du klarer med bilen, selv har jeg "bygd" e36 med budsjett på 10 000,- og klart å holde meg innenfor men alikevel gjort bil av det, så jeg har troen på at du klarer å få denne tøff også ;)

Hjelper på og få høre sånt! :D

Har du noe bilder/thread av din? Lurer på hva man kan gjøre med 10k.

Jeg tenker og bruke rundt 15-20k.

Håper jeg kan få det til, med deres hjelp :)

Nesten litt smålig creepy med de øynene i den oljebøtta di... Ett dyre-ansikt kanskje? ;) Følger med her, med litt arbeid kan hvit E36 bli veldig kledelig!

Måtte nesten skjekke nå som du nevnte det :P

En ånd som ble drevet ut av bilen med oljen kanskje? :D

Det er en lyd som trer fram når man setter den i femte gir, den øker i takt med farten på giret.

Man legger merke til og kjenner den når man dytter girstanga i femte gir, og når den først står som vanlig i femte, så hører du bare såvidt en liten gnisselyd, og den forsvinner helt hvis man svakt dytter girstanga til venstre mens den står i gir.

Hva er dette og hvordan kan jeg fikse det? :) (den kommer vel ikke igjennom Eu med denne lyden)?

Blir spennende og følge med her :)

Lykke til videre

Det blir det absolutt, hyggelig og høre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...