beemerfanatic Skrevet August 23, 2013 Skrevet August 23, 2013 Da jeg har kjøpt meg diesel for første gang, 2001 520d. 228.000km på baken. Har hverken greie på diesel fra før eller vet hva jeg bør se etter for å unngå problemer. Vil hovedsak bli brukt som pendlerbil på 24 mil om dagen, så da syns jeg det er greit å få gått over noe av det som kan være svakheter eller bør holdes under oppsyn. Vet ikke hva motorkoden er heller, så hadde vært greit med litt hjelp fra andre kjennere:) På forhånd, takk:)
Bmwrob Skrevet August 23, 2013 Skrevet August 23, 2013 Legg ut regnr så finner folk ut motorkoden Men mest antagelig er det commonrail 2.0. Dvs M47TU motoren.
beemerfanatic Skrevet August 23, 2013 Forfatter Skrevet August 23, 2013 Motorkode M47D20, M47204D1 heter den visst, fant det ut nå
Aroid Skrevet August 24, 2013 Skrevet August 24, 2013 E39 520d kom aldri med commonrail. Det er direkte innsprøytning med fordelings pumpe. 136hk Få bytta veivhusfilter så er du på sikresiden ikke turboen ryker pga av tett Veivhus. Ellers er det elektronikken i pumpa som bruker å gå. Men ikke noe du kan forebygge denne feilen. Kan hende pumpe har vært byttet. Ellers er det termostaten på egr og tett innsug av koks. Luftmassemåler som gjør at bilen drar dårlig.
beemerfanatic Skrevet August 26, 2013 Forfatter Skrevet August 26, 2013 Veivhusfilteret er det som ligger på toppen av motoren ikke sant? Kokser trykkventilen seg til også, den somstår ved siden av turboen? Hva er det med termostaten da? Ryker, tetter seg? Noe av dette lar seg vel renses?
scoot Skrevet August 27, 2013 Skrevet August 27, 2013 Som det er sagt her bør du bytte filter, og det er VIKTIG å huske og bytte veivhusventilasjonen. Etter egen erfaring med min E39 520D vil jeg også andbefalle følgende: - Få programmert om hjernen din hos f.eks "fekzen" på forumet, "TRF-Racing" driver også med dette. Fekzen fikset programvare for meg og jeg er kjempefornøyd. - Fjern EGR-ventilen, ligger bypass-satser på eBay. Dette sørger for mindre koksing i motoren og gir et renere register. - Rens LMM da denne kan ryke lett, rens også MAP-Sensoren som sitter i bakkant på innsugssiden, denne har lett for å bli tett pga. koks og da vil bilen registrere feil trykk på vei inn i motoren. Min ble i allefall betydelig mer behagelig å kjøre etter rens av MAP-Sensoren. Og ja, veivhusventilasjonen sitter på toppen av motoren, venstre side sett forfra i nærheten av luftfilteret. Koster vel snaue 500kr på Koed og hvis du har delen foran deg er det umulig å ta feil av denne.
beemerfanatic Skrevet August 27, 2013 Forfatter Skrevet August 27, 2013 Har hatt en liten sjau i dag, hatt ute innsuget,agr og veivhus vent. Fytti helvete!(beklager banningen) noe så jævlig! Agr ventilen var ca 50% tett, noe av det værste jeg har sett..! Fikk nå renset innsuget så godt det lot seg gjøre og. Map sensoren så nesten tett ut.. Veivhus vent. renset jeg bare til jeg får kjøpt nytt, randt feit guffe av det. Glemte å se på lmm, den sitter vel rett etter luft filteret i framkant? Hva skal jeg programere for? Tok en liten tur etter jeg hadde renset dette, og tenkte kanskje bilen skulle gå litt lettere, men jeg syns det føltes som den var slappere? Får ikke turbodraget før ca 3000 omd, er dette normalt? Litt usikker da jeg nesten ikke har fått kjørt med bilen da jeg venter på nye luftbelger.. Ellers må jeg bare takk for svarene, ble mildt sagt sjokkert da jeg tok alt fra hverandre..
TRF Skrevet August 27, 2013 Skrevet August 27, 2013 Sjekk vakumslanger. Hvorfor programmere? Med vårt steg 2 til e39 (vi er de eneste som har dette) så tar vi ut 177hk. Men viktigst av alt, et mye bredere register enn originalt. Men dette er jo opp til deg om du ønsker.
beemerfanatic Skrevet August 27, 2013 Forfatter Skrevet August 27, 2013 Det gjorde jeg også.. Oppdaget sprekk i slangen som går fra vakumpumpa til bremsekraft forsterkeren. Bilen blir bare brukt til pendling i første omgang, menne... Hva er pris på dette og hva er det som må gjøres? Tåler motoren dette på sikt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå