Gå til innhold

Ny Audi A3 Quattro eller BMW 1-serie xDrive

Zygote
 Share

Anbefalte innlegg

Regner med at dette er litt som å banne i kirken, but bear with me.

Kjører i dag rundt i en BMW 116d 2012 modell som jeg synes er en perle av en bil, selv om jeg føler akkurat min bil lider litt av at de vanlige setene (urban) er harde og jeg får ganske vondt i baken etter en time eller to i bilen. Da jeg nærmest vant i lotto (fikk ny bil på forsikringen) er det kanskje en liten tendens til galskap å ville bytte den ut allerede, men desverre er det en del utstyr jeg savner, og da spesielt firehjulstrekk. Jeg er ikke særlig keen på en ny vinter hvor jeg desverre er nødt til å kjøre i grisegrente strøk, og selv om BMW'en med bakhjulstrekk kommer seg som regel frem takket være god elektronisk kompensering, så er det fortsatt bare trekk på et hjulsett noe som resulterer i et par paniske situasjoner i løpet av sesongen.

Derfor vurderer jeg å prøve å få tak i en erstatter i form av enten en tilsvarende BMW med xDrive eller en Audi A3 Quattro.

"Quattro" i A3 er bare Haldex 5, men det er nå ihvertfall bedre enn ingenting. Hvordan xDrive er implementert i 1-serien i forhold til de større bilene er jeg derimot usikker på, men igjen, antakligvis vesentlig bedre enn bare bakhjulstrekk.

Spørsmålet mitt er om noen har noen formening om hvilke de ville gått for? Slik jeg ser det, litt grovt, så kan jeg enten velge BMW hvis jeg ønsker maksimal kjøreglede og en herlig 8-trinns automatkasse, eller så kan jeg ofre litt av dette mot en nydelig interiør, bedre støyisolering og ikke minst, halvvert forsikring. (Yngre gutter med BMW ser ut til å være ansett som høy-risiko for forsikringselskapene).

Alternativt, hvis det er noe som mener at 4-hjulstrekken vil gi meg null gevinst på norsk vinteføre, er det også en spennende diskusjon, da man desverre betaler fryktelig mye ekstra for det, ettersom Audi og BMW skal prakke på deg den hissigste motoren hvis du vil ha AWD + Automatgir.

Innspill mottas med takk. Jeg regner med at de fleste her heller mot BMW og ser på Audi som intet annet enn en VW med finere interiør, men det er nettopp derfor jeg forhører meg med dere, da jeg selv er svært glad i BMW og aldri har eid noe annet, men vil gjerne reflektere litt rundt alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet vi jo ikke hvilken motor du er ute etter men siden det er snakk om 1 serie med firehjulsdrift så antar jeg at det er snakk om ganske ny bil og i området rundt 120 med diesel. Nye A3 er en rasende fin bil, men typisk Audi på godt og vondt. Dette betyr at designet er tidløst og elegant men dessverre litt anonymt og kjedelig, F20 på sin side ser i mange sine øyne litt snål ut. Men med M sport (som bør være obligatorisk på denne) og en fresh farge som Valencia eller Estoril så ser den knall bra ut :) Interiøret på A3 synes jeg er en skuffelse, dette ser sparsommelig og enkelt ut og havner langt bak F20 sitt som er både praktisk og ser bra ut :) Nye Golf har faktisk bedre interiør enn nye A3 synes jeg

Det er dessverre litt som taler i mot BMWens fordel når det kommer til firehjulsdrift og pris. Nå er jo nye 118d Xdrive på markedet, med sekstrinns manuell og 136 hester så begynner denne på 349 000,-. A3 Sportback med 2,0 TDI Quattro med sekstrinns manuell og 150 hester begynner på 341 000,- og det er skuffende at BMW ikke har priset bilen mer konkurransedyktig. Går vi opp ett hakk så har vi 120d X-drive med sekstrinns manuell og 184 hester til 395 000,- i motsetning til A3 2,0 TDI Quattro 184 hester til 405 000. Denne leveres derimot kun med S Tronic Automat :?

Jeg vil rett og slett anbefale deg å prøve disse bilene selv, da får du gjort deg opp din egen mening av bilene. Jeg selv hadde valgt BMWen pga utseende og kjøreegenskapene, her er den overlegen A3en skal vi tro de siste tester. X drive systemet har fått mye skryt og går for å være bra, ett velutviklet system :) BMWen kan også stille opp med en langt bedre andrehåndsverdi og du får grovt sett en bil av bedre kvalitet med å kjøpe BMW. Det er en personlig erfaring og statistisk sett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min fikk sin helt nye a3 2.0TDI Quattro på onsdag. Må si det er en bil som overrasker veldig når det kommer til kjøreegenskapene, sporty og morsom å kjøre, samtidig som den er veldig komfortabel. Fleste testene jeg har lest så kommer a3 og a-klasse faktisk bedre ut enn 1-serie. Jeg var ikke noe spesielt glad i den forgie modell A3 2.0tdiQ som hun hadde, men den nye er det en helt annen klasse over. Selv om jeg er en BMW-fyr selv og mente min mor burde kjøpe 1-serie i starten, så likte jeg A3 veldig godt etter ett par turer.

rt5wt62hi25jbv19w783.jpg

Når det kommer til firehjulstrekksystemet så bor jeg i en av Oslos bratteste bakker, og far har hatt x-drive siden 2008 og mor har hatt Quattro(Haldex) siden 2006, ingen av de bilene har måttet gi opp bakken der noen gang. Skal sies jeg har sett Land cruisere måtte gi opp der, og en traktor skli baklengs nedover på vinteren i den bakken :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips!

Jeg er litt for godt vant med automatgir til å gå over til manuelt igjen, så da er det nesten bare Audi'en som står igjen. Prøvekjørte en A3 2.0 TDi Quattro i dag, og selv om jeg synes det er en veldig god bil å kjøre, så får jeg mer repons og føler at BMW'en har en større grad av kjøreglede og kobling mellom hva jeg kjenner i rattet og hva som skjer på veien. Men jeg må si at jeg liker interiøret i Audien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...