Gå til innhold

Molde er verdens største BMW by.


Marius2002
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg synes jo forsåvidt at det er bra BMW er godt representert i trafikken, men i Norge så synes jeg de er spesielt godt representert i forhold til andre land. Ja eneste stedet utenom Norge jeg så flere BMWer i trafikken var i München, BMW sin hjemby :P Det negative med at ett merke er veldig populært er jo et det som var litt edelt med sjeldene merker ofte forsvinner, men det synes jeg BMW har klart å opprettholde bra til tross for høyt salg. BMW hadde aldri vært verdens største produsent av premiumbiler hvis de fortsatt hadde holdt på med kun store sedaner med rekkesekser og V8ere, sånn sett er de det possetivt med de grepene de har tatt. Selv om det er kjedlig for oss entusiaster med turbo firere :?

Forøvrig så syns jeg overskriften "Molde verdens største BMW by" er en smule misvisende. Ser man på antall solgte biler og biler registrert i fylket så er dere ikke i toppen en gang, men ser man ut i fra innbygger tall så er dere best. Til og med Bavaria her i Arendal selger mer BMW når det kommer til antall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo forsåvidt at det er bra BMW er godt representert i trafikken, men i Norge så synes jeg de er spesielt godt representert i forhold til andre land. Ja eneste stedet utenom Norge jeg så flere BMWer i trafikken var i München, BMW sin hjemby :P Det negative med at ett merke er veldig populært er jo et det som var litt edelt med sjeldene merker ofte forsvinner, men det synes jeg BMW har klart å opprettholde bra til tross for høyt salg. BMW hadde aldri vært verdens største produsent av premiumbiler hvis de fortsatt hadde holdt på med kun store sedaner med rekkesekser og V8ere, sånn sett er de det possetivt med de grepene de har tatt. Selv om det er kjedlig for oss entusiaster med turbo firere :?

Forøvrig så syns jeg overskriften "Molde verdens største BMW by" er en smule misvisende. Ser man på antall solgte biler og biler registrert i fylket så er dere ikke i toppen en gang, men ser man ut i fra innbygger tall så er dere best. Til og med Bavaria her i Arendal selger mer BMW når det kommer til antall :P

" BMW hadde aldri vært verdens største produsent av premiumbiler hvis de fortsatt hadde holdt på med kun store sedaner med rekkesekser og V8ere"

Men det har de jo aldri gjort heller :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har de jo aldri gjort heller :wink:

7-serie og 5-serie er det jeg vil betegne som store sedaner, og de ble levert med både rekkeseksere og V8ere. Vi har jo 3-serien også som har vært med siden "gamle dager" men kom igjen a.....du skjønner hva jeg mener! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har de jo aldri gjort heller :wink:

7-serie og 5-serie er det jeg vil betegne som store sedaner, og de ble levert med både rekkeseksere og V8ere. Vi har jo 3-serien også som har vært med siden "gamle dager" men kom igjen a.....du skjønner hva jeg mener! :roll:

Joda, jeg skjønner , men du skrev "kun store sedaner med rekkesekser og V8", Men 316 av årgang før 1 serien kom er vel ikke en stor sedan akkurat, ikke har den monstermotor heller. Samme gjelder 5 serien som ble levert som 518. Poenget mitt er at de alltid har laget biler for enhver smak. Går vi enda lenger tilbake har vi jo Isetta :lol: 7 serien var for stor og tung til å fortjene å bli levert med mindre enn 2,8 i bensinutgave med den teknologien som var til rådighet tidligere.

Men skal man ha kapital til å lage fine spesielle biler må man også ha modeller som selger i bøtter og spann i tillegg, ellers blir man hengende etter i utviklingen pga økonomien og da er det kroken på døra.

De største og råeste modellene er det lite penger å tjene på pga begrenset salg, men de er med på å sette status på de mindre modellene slik at de selger bedre, samtidig som de store dyre modellene er avhengig av salget til de små modellene for å ha økonomi til utvikling av ny teknologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men du skrev "kun store sedaner med rekkesekser og V8", Men 316 av årgang før 1 serien kom er vel ikke en stor sedan akkurat, ikke har den monstermotor heller. Samme gjelder 5 serien som ble levert som 518. Poenget mitt er at de alltid har laget en variant for enhver smak. Går vi enda lenger tilbake har vi jo Isetta :lol: 7 serien var for stor og tung til å fortjene å bli levert med mindre enn 2,8 i bensinutgave med den teknologien som var til rådighet tidligere.

Men skal man ha kapital til å lage fine spesielle biler må man også ha modeller som selger i bøtter og spann i tillegg, ellers blir man hengende etter i utviklingen pga økonomien og da er det kroken på døra.

De største og råeste modellene er det lite penger å tjene på pga begrenset salg, men de er med på å sette status på de mindre modellene slik at de selger bedre, samtidig som de store dyre modellene er avhengig av salget til de små modellene for å ha økonomi til utvikling av ny teknologi.

Jeg er langt på vei enig i det du sier jeg, jeg formulerte meg litt feil i første post. Men det er ikke til å komme unna at f eks på 80 tallet så var fokuset deres på større sedaner, BMW var ett nisje merke som ikke konkurrerte med hverdags modellene fra Ford og Opel. Mitt poeng er at hadde ikke BMW tatt de grepene som de har gjort med f eks X5, X3, 1 serie og de ulike variantene av 3 serien så hadde de ikke vært der de er i dag. Dette har ekspandert kjøpegruppen enorm som igjen har gjort merket til det bestselgende premiummerket i verden, uten at de har gått så mye på bekosting av prestisjen. BMW er fortsatt det dem var før, men nå kan du den i flere varianter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har de jo aldri gjort heller :wink:

7-serie og 5-serie er det jeg vil betegne som store sedaner, og de ble levert med både rekkeseksere og V8ere. Vi har jo 3-serien også som har vært med siden "gamle dager" men kom igjen a.....du skjønner hva jeg mener! :roll:

Joda, jeg skjønner , men du skrev "kun store sedaner med rekkesekser og V8", Men 316 av årgang før 1 serien kom er vel ikke en stor sedan akkurat, ikke har den monstermotor heller. Samme gjelder 5 serien som ble levert som 518. Poenget mitt er at de alltid har laget biler for enhver smak. Går vi enda lenger tilbake har vi jo Isetta :lol: 7 serien var for stor og tung til å fortjene å bli levert med mindre enn 2,8 i bensinutgave med den teknologien som var til rådighet tidligere.

Men skal man ha kapital til å lage fine spesielle biler må man også ha modeller som selger i bøtter og spann i tillegg, ellers blir man hengende etter i utviklingen pga økonomien og da er det kroken på døra.

De største og råeste modellene er det lite penger å tjene på pga begrenset salg, men de er med på å sette status på de mindre modellene slik at de selger bedre, samtidig som de store dyre modellene er avhengig av salget til de små modellene for å ha økonomi til utvikling av ny teknologi.

Har bestandig lest at det er de største bilene som de tjener mest penger på?Kan ta ut større fortjeneste på luksusmodellene, er vel en del av merkevarebyggingen å ha høy pris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at det er mest fortjeneste pr. bil på de dyre modellene, men de selges i så få eksemplarer i forhold til de billige og er dermed ikke til å leve av. BMW hadde gått konkurs om de kun produserte 6 og 7 serien, de hadde heller hatt penger til å utvikle dem til det de er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilmarkedet er på vei ned, og det ser ut som en mørk fremtid for mange bilbutikker desverre...

Ja det er det .. men trenger vi så mange merker og modeller ??

Og alle samarbeder og kjøper deler av verandre så egentil er det samme biler alle har .

Men med forskjelli bøyer på blekket .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilmarkedet er på vei ned, og det ser ut som en mørk fremtid for mange bilbutikker desverre...

Ja det er det .. men trenger vi så mange merker og modeller ??

Og alle samarbeder og kjøper deler av verandre så egentil er det samme biler alle har .

Men med forskjelli bøyer på blekket .

Nei det er ikke riktig.

Selv om to merker bygger hver sin bil på samme plattform kan de ha hver sine understellkomponenter, styring og eventuelt motor. Den ene kan være myk og komfortabel og med upresis styring mens den andre kan være veldig sportslig og med skarp styring. Du trenger ikke føle noen likhet i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...