Gå til innhold

Defa motor & kupe varmer i M5 -08? Eller Webasto?


RS4
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer her?

 

Ser det er oljevarmer, og blokk varmer. 

Snakte med bilradiospesialisten, og dem lage til olje varmer. Det var det som ble brukt på disse bilene.

 

Og hva med kupe varmer? 

 

Når en har dette så må en jo ha koblet til 220v, og batteri lader osv.

 

Og hvordan er det å få dette på min android mobil og få styrt dette?

 

 

Hva er deres erfaringer & meninger?

 

 

EDIT

Eller hva med Webasto? Det hadde vel vært best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defa er nok det billigste av disse to. Webasto er varming av kjølevannet og bruker da varmeapperatet i bilen for oppvarming. Defa er et varmelement som monteres på bunnpannen, og det må monters en "ovn" i bilen. Defa motorvarmeren varmer ikke i nærehet så godt som Webasto, den tror jeg kan oppnå 10-20 grader men webasto 50-60 grader. Uansett så er motoren 10-20 grader istedenfor flere minus grader. Jeg har dette på min og jeg er så langt fornøyd, men den store styrke prøven blir i vinter.

 

Nå skal det også sies at å ettermontere webasto er veldig dyrt og det er ikke sikkert den fungerer som den skal. Det er ihvertfall hva bilia på skøyen fortalte meg når jeg spurte om ettermontering. De hadde monterte dette på en X5 for en kunde, dette kostet 50000,- og det virket ikke som det skal.

 

Det er ihvertfall det jeg kom på i farta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt gått for webasto. Det er overlegent mht varmeutvikling og komfort.

Ja det koster mer, men du får en løsning som faktisk virker 100% skikkelig.

I tillegg så har du bensin og da minimerer du risikoen for koksing problemet som oppstår på en diesel webasto.

 

At noen har ettermontert det og det ikke virker korrekt tyder på dårlig montering eller en defekt komponent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt gått for webasto. Det er overlegent mht varmeutvikling og komfort.

Ja det koster mer, men du får en løsning som faktisk virker 100% skikkelig.

I tillegg så har du bensin og da minimerer du risikoen for koksing problemet som oppstår på en diesel webasto.

 

At noen har ettermontert det og det ikke virker korrekt tyder på dårlig montering eller en defekt komponent.

 

Det med dårlig montering vet nå ikke du eller jeg, unødvendig å trekke forhastede konklusjoner. Men en merke forhandler som Bilia burde ha peiling på montering av deler på BMW ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ditt smilefjes, men du så ikke min andre grunn det kunne være, og det var defekt komponent.

Litt forhastet var det ikke, jeg så det. Jeg snakket om nye deler, rimelig lite sjanse for defekt deler. Men over til saken, webasto er knall. Men den trekker jo en del strøm og den varmer ikke olja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulemper med defa er at den også trekker strøm, og kan ikke kjøres uten 230v tilkobling. Dette kan webasto.

Blir kjølevannet varmt så blir oljen og fortere varm, dog så vet jeg ikke hvor mye varmere oljen blir av kjølevannet i feks -20 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte nettopp Bavaria, og ifølge der, så ville dette koste i mellom 45-60tusen inkludert deler & arbeid, for Webasto.

 

Og Defa med motor & kupe varmer ville komme på ca 12tusen ferdig montert. Men mente kanskje Bilradiospesialisten var billigere, og anbefalte med å gå der om jeg ville ha det billigere :-)

 

Så da må jeg i tenke boksen(ikke for å tenke om jeg skal ha Webasto, for det er allfor dyrt, men for kupe og motorvarmer, eller bare motor varmer???).

Batteri lader må jeg ha uansett, når en først setter opp slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man varmer hele kjølevannet, og ikke bare kjølevannet i varmeanlegget med Webasto?

Har en diskusjon med en kollega, og han mener Webasto "bare" varmer opp kjølevannet i varmeanlegget med Webasto, og ikke i motor.

Litt av vitsen med at jeg vil ha dette er at jeg kan ha varmere bil når jeg starter opp for å spare bilen for kaldstart. Så får jeg varme i kupen som en bonus, + at jeg ikke vil koble til noen ledning til bilen, og kunne styre dette ifra miin android mobil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått pris på ettermonteringskit for webasto på en E61 LCI, og der kostet kitet fra BMW 14700,- ink mva.

Montering kommer evt i tillegg.

I følge manualen på ettermontering, så er det beregnet 13 timer av BMW for dette.

Såklart da blir dette rundt 19500,- i timer  om man regner 1500,- per time, pluss 14700,= 34200,- og det blir da som om bilen var montert med dette.

Det er absolutt mulig å ettermontere dette selv, og jeg er veldig inne på å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...