Gå til innhold

Mine to dager med EL-BIL


Kjell Z3
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en tid vurdert el-bil, det har vært både for, men mest mot.

Jeg har nå hatt en Nissan Leafe  demobil på lån ett døgn og vil fortelle litt om hvordan jeg opplevde det. Det er kanskje av interesse siden BMW snart kommer med i3.

Nissan Leafe overrasker svært positivt støymessig, svært lite dekk og vindstøy, den er også veldig komfortabel takket være den høye vekten på 1595 kg inkl. fører. Vekten har selvsagt et minus også som høyere strømforbruk, men det er kjørelengden som betyr noe i denne sammenheng fordi de uansett koster nesten ingenting å bruke. Kjøreegenskapene var også mye bedre enn ventet, tåler godt bra fart i svingene takket være at den er levert med skikkelige dekk i dim. 205 på 16" /eventuelt 17".

Min første dag med el-bil var noe preget av det de fleste opplever første gang, nemlig rekkeviddeangst, det kommer av at når man ser at det er 40 km kapasitet igjen og tenker på at det stod det samme i computeren på bensinbilen så får man angst.

Andre dag hadde jeg heldigvis litt mindre angst og kjørte en tur som bl.a innebar undersjøisk tunell som trekker mye strøm opp stigningen. Jeg tilbakela da en strekning på 85 km med klima innstilt på 19 grader og setevarme/rattvarme på hele tiden. Ved ankomst var dett 38% på batteriet og den indikerte 65 km rekkevidde.

Utetemp var bare 2 grader da jeg startet om morgenen.

Bilen har 109 hk og går 0-100 km/t på 11,5 sek. men føles sprekere fordi dreiemomentet er der fra start.

Jeg ser noen gleder seg til i3 med 170 hk og 0-100 på 7,2 sekund, men da kan jeg bare si at etter en liten stund kommer dere til å sette den i Eco-program, og der blir den sannsynligvis stående.Activ kjøring er liksom ikke noe som er så greit med så kort rekkevidde, da må man ha Tesla som har litt mer km. å gå på. Men med 155 dekk på i3 er det kanskje så som så uansett?

Det er nemlig slik at på elbil utgjør kjøremåten mye større forskjeller enn på en bil med fossile brennstoff, drar man på eller kjører ujevnt suger det strøm. Forskjellen på pen kjøring og veldig pen er stor, man bør bruke cruisekontrollen for å sikre jevn kjøring for å utnytte rekkevidden, den fungerer for øvrig svært jevnt og fint, ikke som på andre biler der du føler at bilen "gir på".

Leafe er en ganske stor bil, den er ikke bare tung, den er like bred og 12 cm lenger enn BMW 1 serie.

Den er ganske komplisert og det er mye å sete seg inn i, klima, lading osv kan kontrolleres fra smart tlf. eller PC.

Jeg kunne godt tenke meg å prøvd en i3 når den kommer, men det er bare noen få forhandlere som skal selge de og Haugesund er ikke en av dem (men de skal ta service på dem), dermed er det Stavanger som er nærmest, dette syns jeg er meget rart for å si det mildt.

 

Jeg ble faktisk så imponert at jeg har bestilt meg en Nissan Leaf dyreste ugave, da forsvinner 523'en og jeg sitter igjen med Z3'en selvsagt.

Så til det økonomiske i dette, vi kjører vår 523i 16.000 km/år med gj.snitt forbruk på 1,1  -1,15 l/mil, i tillegg kommer bompenger, vegavgift og dyrere forsikring på 523'en. BMW'en koster meg 3000 kr/mnd inkl. alt bortsett fra reparasjoner. Dermed betaler Leaf'en seg nesten selv. 

 

Ta det rolig, jeg er fremdeles BMW mann :smile: . men det jeg har sett om i3 er ikke noe for meg, den er for liten med sine bare 4 meter, og for mye bybil med sine 155 dekk.

EL-bilen blir jo bil nr 1 for meg nå og Z3'en nr 2.

Vi fant ut at de gangene vi kjører langt er det vår/sommer, og sommerbil har vi jo.  :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med at du vet om kortere rekkevidde på vinterstid. å ved kjøring i kø med varmeapperatet på.

veldig mange elbilkunder klager på dette.

så om du er innstilt på dette så er det bare tommel opp for elbil :cool:

Joda, det er jeg klar over, men vi har vanligvis ikke de kaldeste vintrene her på Karmøy, og kona har bare 7 km til jobb hver veg, og det er bare ca 2,5 mil til Haugesund, så alt er innen rekkevidde uansett temp.

Det var jo omtrent Karmøy-vinter i dag med 2-5 grader under kjøreturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vi se bilder av interiør og slikt?

Gratulerer med ny bil da!

Kjenner ingen med elbil, så det er kjekt å få høre andres erfaringer og opplevelser :)

Jeg får den ikke før i desember en gang, men det er bare å søke på Nissan Leafe så finner du masse bilder. Min er en Tekna som er den dyreste utgave, har svarte skinnseter, krompakke, 360 grader kamera, varme i ratt og varme i seter foran og bak. osv. Pris var 274.900,- da med en kampanjerabatt på 23.000,-

Leafe ble endret i juni i år, ser ganske lik ut utvendig men det er gjort 100 forbedringer fra forgjengeren bl.a etter ønske fra eiere av forige modell. Det er bl.a seter med bedre sidestøtte, lys i ladeluken, 360 grader kamera på Tekna osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

supert da er det jo en sparebøsse på 4 hjul for deg.

viktig er det at du holder servicer når de skal. så de får utført vedlikeholds ladning.

dette for levetiden på batteripakka

Service er en gang i året, da er det bl.a sjekk av batterier, smøring av bremser, dette fordi bremsene blir mindre brukt på elbil da den bremser en del når man slipper gassen og regenererer strøm. Servise koster 3500,- 4000,-

Forsikring (superforsikring) gjennom Nissanforhandleren med 75% bonus koster bare 2900,- for 16.000 km og 3000,- for 20.000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette stemmer veldig bra. bremser blir lite brukt å ruster veldig fort i forhold til en diesel/bensinbil.

kan jeg spørre om hvorfor du valgte leaf fremfor BMWs nye i3? den ser meget spennende ut

 

bmw-i3-supermini.jpg

Fordi jeg etter det jeg har sett på nettet av i3 ikke kan si at det er en bil som frister meg. Den er for liten med sin lengde på bare 4 meter. Den er rett og slett for mye bybil og har et par mil kortere rekkevidde enn Leaf. Leaf har mye mer storbilkomfort enn det den lille i3 kommer til å få og den er større enn 1 serien. For meg er Leaf en ekte bil som ikke føles elektrisk, og er heller ikke levert med noe så dumt som 155 dekk.

Jeg ser at noen skriver at 155 dekk er GENIALT, for det er jo BMW må vite........... Nei, jeg er skuffet over at BMW ikke kunne presentere en mer vanlig bil som Leafe. For dere som lurer på i3, ta dere også en tur med Leafe og vær ærlige med dere selv, så kjøper dere den som dere liker best enten det blir den ene eller den andre. Ikke vær så sikker på at BMW er best i dette tilfellet, dette er ikke som f.eks en konkurranse mellom BMW 1 serie og Corolla eller lignende.

Salget i Haugesund er utrolig, de leverer ut flere Leaf om dagen for tiden... 

La det være sagt, jeg er vel ikke akkurat den som har snakket varmest om el-biler. Jeg syns den virker av utmerket kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg etter det jeg har sett på nettet av i3 ikke kan si at det er en bil som frister meg. Den er for liten med sin lengde på bare 4 meter. Den er rett og slett for mye bybil og har et par mil kortere rekkevidde enn Leaf. Leaf har mye mer storbilkomfort enn det den lille i3 kommer til å få og den er større enn 1 serien. For meg er Leaf en ekte bil som ikke føles elektrisk, og er heller ikke levert med noe så dumt som 155 dekk.

Jeg ser at noen skriver at 155 dekk er GENIALT, for det er jo BMW må vite........... Nei, jeg er skuffet over at BMW ikke kunne presentere en mer vanlig bil som Leafe. For dere som lurer på i3, ta dere også en tur med Leafe og vær ærlige med dere selv, så kjøper dere den som dere liker best enten det blir den ene eller den andre. Ikke vær så sikker på at BMW er best i dette tilfellet, dette er ikke som f.eks en konkurranse mellom BMW 1 serie og Corolla eller lignende.

Salget i Haugesund er utrolig, de leverer ut flere Leaf om dagen for tiden... 

La det være sagt, jeg er vel ikke akkurat den som har snakket varmest om el-biler. Jeg syns den virker av utmerket kvalitet.

 

bmw har vel valgt 155 dekk pga rullemotstand vil jeg tro.

noe som har litt å si for rekkevidde. 

hvor er det du leser at leaf har lenger rekkevidde en bmw i3.

etter det jeg leser er det tilnærmet likt.

jeg personlig syns i3 ser tøffere ut, 

men forstår ditt valg med tanke på størrelse.

 

en ting er hva forhandleren sier rekkevidden er. en annen ting er hva faktisk rekkevidden er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du som bilentusiast selger en BMW for å kjøpte EL bil da har du solgt halve sjela di ;)

Personlig så hadde jeg nok vurdert en EL bil om jeg hadde bodd i Oslo, hatt behov for å slippe kø inn til byen og parkere gratis eller om jeg bodde på Vestlandet og hadde behov for å kjøre gratis med ferger. Men jeg ser bare ikke behovet for EL bil i mitt daglige bruk, jeg betaler gladelig for å ha seks sylindre syngende under panseret, rekkevidde på over 1000 km med ingen bekymringer for ikke å komme hjem og for rett og slett å ha det som kan kalles en BIL :) Jo jeg kunne gjerne ha sluppet å betale i bommene og slippe veiavgift, men da sitter jeg iallfall igjen med god samvittighet og vet at jeg bidrar til felleskapet. Blir ikke sett på som en egoistisk gjerrigknark ;) Så er det jo hvor lenge disse elbil godene varer da, der er jeg virkelig usikker....

Men gratulerer med bestilling av bil, så lenge du mener du har behovet så tviler jeg ikke på at du blir fornøyd. Ikke hør på noe av det jeg sier, jeg er super negativ til alt som er nytt og ukjent. Leaf har fått strålende kritikker og viser at en EL bil ikke behøver å se ut som et kort, høyt og smalt hønsehus med hjul :) Artig at noen fra forumet tar steget ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du som bilentusiast selger en BMW for å kjøpte EL bil da har du solgt halve sjela di ;)

Personlig så hadde jeg nok vurdert en EL bil om jeg hadde bodd i Oslo, hatt behov for å slippe kø inn til byen og parkere gratis eller om jeg bodde på Vestlandet og hadde behov for å kjøre gratis med ferger. Men jeg ser bare ikke behovet for EL bil i mitt daglige bruk, jeg betaler gladelig for å ha seks sylindre syngende under panseret, rekkevidde på over 1000 km med ingen bekymringer for ikke å komme hjem og for rett og slett å ha det som kan kalles en BIL :) Jo jeg kunne gjerne ha sluppet å betale i bommene og slippe veiavgift, men da sitter jeg iallfall igjen med god samvittighet og vet at jeg bidrar til felleskapet. Blir ikke sett på som en egoistisk gjerrigknark ;) Så er det jo hvor lenge disse elbil godene varer da, der er jeg virkelig usikker....

Men gratulerer med bestilling av bil, så lenge du mener du har behovet så tviler jeg ikke på at du blir fornøyd. Ikke hør på noe av det jeg sier, jeg er super negativ til alt som er nytt og ukjent. Leaf har fått strålende kritikker og viser at en EL bil ikke behøver å se ut som et kort, høyt og smalt hønsehus med hjul :) Artig at noen fra forumet tar steget ut :D

Hehe... bidrar for fellesskapet :P det gjør jeg også ;)

sent from my microwave using tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmw har vel valgt 155 dekk pga rullemotstand vil jeg tro.

noe som har litt å si for rekkevidde. 

hvor er det du leser at leaf har lenger rekkevidde en bmw i3.

etter det jeg leser er det tilnærmet likt.

jeg personlig syns i3 ser tøffere ut, 

men forstår ditt valg med tanke på størrelse.

 

en ting er hva forhandleren sier rekkevidden er. en annen ting er hva faktisk rekkevidden er.

Nye leafe har rekkevidde på 19,9 mil, men det klarer du ikke i praksis uten det er flat veg, lav fart og fin temp. BMW har 13-16 mil, og det samme gjelder der, 16 mil under usannsynlige norske forhold. 

Jeg klarte jo 15 mil i dag med klima på 19 grader, setevarme og rattvarme på hele turen, ute temp var 2-5 grader under turen.. Det klarer du ikke med i3 som er oppgitt til 13-16 mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du som bilentusiast selger en BMW for å kjøpte EL bil da har du solgt halve sjela di ;)

Personlig så hadde jeg nok vurdert en EL bil om jeg hadde bodd i Oslo, hatt behov for å slippe kø inn til byen og parkere gratis eller om jeg bodde på Vestlandet og hadde behov for å kjøre gratis med ferger. Men jeg ser bare ikke behovet for EL bil i mitt daglige bruk, jeg betaler gladelig for å ha seks sylindre syngende under panseret, rekkevidde på over 1000 km med ingen bekymringer for ikke å komme hjem og for rett og slett å ha det som kan kalles en BIL :) Jo jeg kunne gjerne ha sluppet å betale i bommene og slippe veiavgift, men da sitter jeg iallfall igjen med god samvittighet og vet at jeg bidrar til felleskapet. Blir ikke sett på som en egoistisk gjerrigknark ;) Så er det jo hvor lenge disse elbil godene varer da, der er jeg virkelig usikker....

Men gratulerer med bestilling av bil, så lenge du mener du har behovet så tviler jeg ikke på at du blir fornøyd. Ikke hør på noe av det jeg sier, jeg er super negativ til alt som er nytt og ukjent. Leaf har fått strålende kritikker og viser at en EL bil ikke behøver å se ut som et kort, høyt og smalt hønsehus med hjul :) Artig at noen fra forumet tar steget ut :D

Jeg skal bidra alt jeg kan mellom midten av mars og slutten av oktober , så helt gjerrig er jeg ikke blitt  ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...