Gå til innhold

Behovsorientert service


BMW530D
 Share

Anbefalte innlegg

Min gamle 1998 530D begynner å bli litt sliten etterhvert, så nå er lysten (og behovet) på ny bil blitt for stor. Har da kikket på en del E91 LCI (facelift fra 2009) 320d eller 325d modeller.

 

Kjørelengde

Men ifm dette så har jeg prøvd å finne ut av hva som er normal kjørelengde mellom servicer på disse bilene. Har sett på en 320D som har gått drøyt 30 000 km før første oljeservice, og en 325D som hadde 3 oljeservicer på rad med ca 35 000 km / drøyt år mellom hver service. Selv om dette er importerte biler fra tyskland med mye pen langkjøring? så synes jeg dette høres litt mye ut!?

 

Garanti/reklamasjonsrett 

En annen ting er hvordan dette er i forhold til garanti/reklamasjonsrett hvis det skulle skje noe med bilen? Er det servicehefte som gjelder, eller plugger BMW seg inn på computer får å lese av evnt tidligere logget vedlikehold (manglende vedlikehold)?

 

Servicepriser

Har også prøvd å få ut noen priser på service på Sulland BMW på Hamar, men de sa de ikke kunne gi noen priser uten å ha lest av computer på aktuell bil da nyere BMW-er har "behovsorientert" service. Forsåvidt greit det, men etter å ha spurt om hva evnt bytte av olje og filter + jobb koster til f.eks en 320D, uten at vedkommende bak skranken ikke klarte (eller ville/gadd) gi meg pris på dette, gikk jeg med uforutrettet sak :sad:

 

Noen som kan bidra med litt info ang disse emnene?

 

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg spurte om service på min e90 hos bavaria fikk jeg svar at dem måtte ha inn bilen får å se hva som skulle gjøres. Var ikke noe fast pr km. Fikk pris på olje skift på min 320i 2411,- inkl filter og arbeid

 

ang garanti og det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info:


Da har jeg kjøpt meg en 2009 320D M-Sport touring (177 hk). Med et skiltnummer så ble det litt lettere å få priser på service. Det er et drøyt år (10 000 km) siden forrige oljeservice og computer sier at det er 18 000 km igjen til neste service, men jeg velger da uansett å ta en oljeservice (olje + filter). Det skal da BMW Sulland på Hamar ha 2.375 kr for :-)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har fått med meg den jeg og, men den var bare for biler som var eldre enn 5 år, så kun aktuell for min del først om et år c",)

 

Undersøkte også med PS Servicesenter på Hamar (BilXtra) som jeg har bra erfaring med fra før. De skulle ha ca 1600 - 1700 kr for samme oljeservice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg nettopp en e61 08 modell, den velger jeg å ta på verksted for å få tatt de servicene som bilen sier den skal ha, men jeg skifter olje og filter dobbelt så ofte, uten å skrive det inn noen plass eller nullstille service teller. Tar dog vare på kvitteringer som jeg skriver dato og km på når det ble skiftet.

Da slipper jeg unna med ca 800,- for et oljeskift, og jeg gjør det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

800kr for mobil1 olje og filter og 1 time til å gjøre jobben selv...

 

Jo ser den, har vurdert det, men begynner nok å bli litt lat med åra ;-)

 

Og siden bilen også er ny for meg så ser jeg på det som en ekstra sjekk/garanti å ha den en tur innom merkeverkstedet, og jeg vil også at de skal nullstille "teller". Da må de også inn på computer og sjekker status der også regner jeg med, så da får jeg en ekstra sjekk på om det er noe "muffens".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind Berg: De leser ikke ut feilkoder for å nullstille oljeskiftindikatoren, det gjøres i instrumentpanelet uten datamaskin.

 

Ok. Takk for svar. Da har jeg allerede sjekket at alt er ok selv da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...