vidar3.0 Skrevet Oktober 14, 2013 Skrevet Oktober 14, 2013 Det finnes sikkert mange gamle tråder her inne med svar men søkefunksjonen er ikke til noe god hjelp. Det jeg trenger hjelp med her er at forhjulene på bilen slites på utsiden. Jeg har hatt hjulkontroll og alt skal være ok. Kjenner noen her inne til om det er noen kjente feil på E53 sitt hjuloppheng?
vidar3.0 Skrevet Oktober 14, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2013 Kan jo legge til at det er en 04 modell 4.8iS det er snakk om
scoot Skrevet Oktober 14, 2013 Skrevet Oktober 14, 2013 Hvor tok du hjulkontroll, tok du det på merkeverksted?
vidar3.0 Skrevet Oktober 14, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2013 Hvor tok du hjulkontroll, tok du det på merkeverksted? Vianor. Har sett papirene men overvar ikke selve testen. Hvor mye luft har du i hjula? sånn passe ca. Det var 3 bar i de, nå kjører jeg på de foreskrevne 2.3 Det er som jeg nevner slitasje på utsiden av venstre framhjul, og også antydninger på høyre side. Jeg mener å ha hørt nevt en gang at E53 har en svakhet i framhjulsopphenget..
scoot Skrevet Oktober 14, 2013 Skrevet Oktober 14, 2013 Det kan være jeg har vært uheldig med mine biler, men jeg har dårlig erfaring med firehjulskontroll utført på andre steder enn merkeverksted.
Joachim_M5 Skrevet Oktober 14, 2013 Skrevet Oktober 14, 2013 Du har for lite luft i hjula! Jeg har 50 psi/3,44 bar i 22 tommerne på x5'en. Det står beskrevet "Max pressure" på dekksiden, og du må kjøre med maxtrykk for at de skal tåle vekta.
scoot Skrevet Oktober 14, 2013 Skrevet Oktober 14, 2013 Ved for lite luft slites vel både inner og ytterkant? Eller surrer jeg grovt nå?
Alpejohn Skrevet Oktober 15, 2013 Skrevet Oktober 15, 2013 Jeg tok hjulstilling hos et merkeverksted, bakdekka var inn på korden på innsida før jeg bikka 3000 km. Tok oppigjen på et ikkemerkeverksted, fikk kommentar på at det var veldig merkelig justert.. Etter dette kjørte jeg betydelig lenger uten slitasje i det hele tatt. Edit; dette var med 265 bakdekk. Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
Joachim_M5 Skrevet Oktober 15, 2013 Skrevet Oktober 15, 2013 Ved for lite luft slites vel både inner og ytterkant? Eller surrer jeg grovt nå? Ikke nødvendigvis, selv om det vanligvis blir slik ja.
vidar3.0 Skrevet Oktober 15, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 15, 2013 Dekktryket som BMW oppgir er neppe feil. Chassis ingeniørene i München vet hva de holder på med. MAX trykket er hva dekket tåler og er uavhengig av hva bilen veier.. Tror jeg går for å bytte alle bærearmene med påfølgende hjulstillings kontroll. Da er jeg forhåpentligvis sikret mot å ødelegge nye dekk.
Joachim_M5 Skrevet Oktober 16, 2013 Skrevet Oktober 16, 2013 Dekktryket som BMW oppgir er neppe feil. Chassis ingeniørene i München vet hva de holder på med. MAX trykket er hva dekket tåler og er uavhengig av hva bilen veier.. Tror jeg går for å bytte alle bærearmene med påfølgende hjulstillings kontroll. Da er jeg forhåpentligvis sikret mot å ødelegge nye dekk. Der tar du feil! Max trykk er det trykket dekket må ha for å tåle max oppgitt vektbelastning for dekket! Dem vekta står også på dekksida. Og dekktrykket som BMW oppgir er for originaldimensjoner. Har du dekk med lavere profil så funker det ikke med samme trykk
DieselVegard Skrevet Oktober 16, 2013 Skrevet Oktober 16, 2013 Der tar du feil! Max trykk er det trykket dekket må ha for å tåle max oppgitt vektbelastning for dekket! Dem vekta står også på dekksida. Og dekktrykket som BMW oppgir er for originaldimensjoner. Har du dekk med lavere profil så funker det ikke med samme trykk Ja, men max oppgitt vekt er jo ikke det man bruker til vanlig. Å kjøre rundt med maxtrykk i dekkene er teit/dumt/idiotisk osv.
Joachim_M5 Skrevet Oktober 17, 2013 Skrevet Oktober 17, 2013 Kommer an på åssen dekk og bil man har det. Sonar hjul på en 5 serie er, så har du nesten maxa hjula med vanlig bil! Så det kommer som sagt an på hva man har!
bmwmaxi Skrevet Oktober 17, 2013 Skrevet Oktober 17, 2013 Er helt vanlig det på alle biler med permanent 4hjuls system. I england har de samme problem men der er det på motsatt side. Kommer av vilken side du kjører på veien. Vi svinger mest til venstre i fart mens de mest til høyre. Samme gjelder bærekuler og stabstagsoverføringer men der blir det høyre for oss. Men det kan også være en indikasjon på slitt viskose i fordelingskassen. Den låser mer jo mere slitt, når den er utslitt låser den 100% En bil du virklig merker det på er jeep grand cherokee fra 96mod. og opp. De går og hopper på venstre framhjul.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå