Hollabaloo Skrevet Oktober 29, 2013 Skrevet Oktober 29, 2013 Kjapt spørsmål: Hvor mange arbeidstimer vil et verksted regne for å bytte veivhusventilasjon (full pakke inkl. peilepinnerør) på en 1998 single vanos M52b20 i en E39? Viktig tilleggsopplysning: Det er snakk om proaktivt bytte, det er altså ikke slik at toppdekselpakning har gått og det er sprøyta olje overalt rundt i motorrommet. 1 arbeidstime? 2 arbeidstimer? 3 arbeidstimer? mer enn 3 arbeidstimer? Ja, jeg vet jeg kan ringe og spørre et verksted på dagtid, men det er så mye enklere å fyre avgårde en forumpost når man implusivt får lyst til å vite dette midt på kvelden...
yeppbiz Skrevet Oktober 30, 2013 Skrevet Oktober 30, 2013 Dette er en svært enkel jobb. Gjorde det selv på en halv time.
PatrickRye Skrevet Oktober 30, 2013 Skrevet Oktober 30, 2013 DIY som ligger her inne estimerer vel 1-2 timer....?
Mikael-B Skrevet Oktober 30, 2013 Skrevet Oktober 30, 2013 Jeg bruker rundt halv time effektivt. Et verksted med proff mekaniker burde hvertfall klare dette, men mest sannsynlig fakturerer de en hel time
Edin_M Skrevet Oktober 30, 2013 Skrevet Oktober 30, 2013 Er det noe du skal gjøre selv første gang sett av 2 timer pluss en god kaffepause for irritadjon over trangt arbbeid er ikke til å unngå
Hollabaloo Skrevet Oktober 30, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2013 Vet ikke helt om det har noe for seg egentlig. Gjorde noen tester i ettermiddag: løsnet slagen som går fra ventilhuset(?) til ccv-en og så etter om det var noe guffe inni. Den så helt fin ut. Testet "sug" i oljepeilepinnerøret ved å tre fingeren av en plasthanske over og starte motoren. Fingeren ble ikke blåst opp, men sugd noen millimeter ned i røret. Dette er vel noe som tilsier at veivhusvent er i orden? Ingen røyk fra bilen ved oppstart Ingen feilkoder avlest i INPA Normalt bensinforbruk, 0,65-0,7 på langkjøring og 1,1-1,2 på bykjøring Rolig og fin tomgang Har innbilt meg at motoren har begynt å bruke noe mer olje enn før, men det er kanskje ikke riktig.... skal vel bytte tennplugger igjen snart så da får jeg sjekket om de gamle er sorte og oljete...
Otis Skrevet Oktober 30, 2013 Skrevet Oktober 30, 2013 Høres ut som du har en frisk motor da egentlig. Det er jo egentlig ikke så store problemer med oljeforbruk og tett CCV på de gamle e39, visstnok et større problemer på facelift motorene.
Hollabaloo Skrevet Oktober 30, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2013 Høres ut som du har en frisk motor da egentlig. Det er jo egentlig ikke så store problemer med oljeforbruk og tett CCV på de gamle e39, visstnok et større problemer på facelift motorene. Jeg har sett at det er et tilsynelatende mer avansert ccv-system på M52TU og M54. Neste gang jeg bytter tennplugger skal jeg for moro skyld ta en kompresjonstest også, det virker ganske lett utfra det jeg har sett på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=X_tbksFYhl4
Otis Skrevet Oktober 30, 2013 Skrevet Oktober 30, 2013 Det er mer komplisert CCV på de nyere e39 pga de skulle senke drivstoff forbruket. Men de har da lettere for å gå tett pga noe greier som jeg ikke skjønte.
Hollabaloo Skrevet November 3, 2013 Forfatter Skrevet November 3, 2013 Kompresjonstest viste ca 14 bar på alle seks sylindrene. Fornøyd med det
moekim666 Skrevet November 6, 2013 Skrevet November 6, 2013 hvor er dette veivhusfileteret? og har noen linken til DIY? har e38 m52b28
Hollabaloo Skrevet November 7, 2013 Forfatter Skrevet November 7, 2013 hvor er dette veivhusfileteret? og har noen linken til DIY? har e38 m52b28 Jeg har sett mange DIYer for M52bXXTU-motorene og M54, men har tilgode å se noen virkelig gode DIYer med bilder for M52bXX som du har (det er forskjellig "patent" på M52bXX og M52bXXTU). Generelt så finner du mye info hvis du på Google søker etter "E39" og "ccv" (crankcase ventilation system). Her er en DIY uten bilder som tar for seg bytte av selve CCVen og øvre slange. Man bør også bytte eller ihvertfall kontrollere nedre slange og peilepinnerør: http://forum.roadfly.com/threads/12652728-I-think-I-m-convinced-that-my-CCV-is-bad-before..
moekim666 Skrevet November 25, 2013 Skrevet November 25, 2013 Har da byttet veivhusventilasjonsfilteret. Viste seg at selve filteret var ok, men lufterøre på peilerøret var tett. Rengjorde og monterte sulamitten igjen. Helte på wurth motorens, bytta olje og filter, så nå er tomgangen ok igjen. Ble forøvrig en helt ny motor etter dette. Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2
Hollabaloo Skrevet November 25, 2013 Forfatter Skrevet November 25, 2013 Har da byttet veivhusventilasjonsfilteret. Viste seg at selve filteret var ok, men lufterøre på peilerøret var tett. Rengjorde og monterte sulamitten igjen. Helte på wurth motorens, bytta olje og filter, så nå er tomgangen ok igjen. Ble forøvrig en helt ny motor etter dette. Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2 Så du noen indikasjoner på at ting var tett i peilepinnerøret i de andre slangene? F.eks. slangen fra motor og inn i veivhusfliteret, var denne tilgriset eller så den fin ut?
Clevion Skrevet November 25, 2013 Skrevet November 25, 2013 M54 motorene har hatt oljeforbruk siden produksjon, har jeg værtfall hørt, og min E39 bruker olje veit jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå