Gå til innhold

Skal ha ny pendler bil, forbruk på E46 316i/18i ?


Chris_325iM
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

jeg har planer om å bytte ut pendlerbilen, og klarer ikke helt å finne meg til rette med hvilken bil jeg vil ha siden jeg trives så godt med den jeg kjører idag.

 

Årsaken for å bytte er bensinforbruk, kjører 10mil hver dag til/fra jobb, så det blir fort 60/70 mil i uken, og da er ikke E34 525iat den snilleste på forbruk... ca 4.000,- i mnd på bensin for å være nøyaktig, det svir.

 

Står i kø på e6 hver dag inn til helsfyr, og jeg klarer ikke se på andre biler enn BMW selvom jeg har vært å snust på andre småbiler.

 

Hensikten er å ha ha en drivstoffgjærrig bil som også er billig å eie, E34en har kosta meg ca 5.000,- i slitedeler og vedlikehold over 40.000km/1,5år.

 

Så jeg skal IKKE ha en 10-12år gammel diesel bil, da jeg vet hva det koster å holde det gående hvis man skal begynne å bytte deler på motor...

 

Tar gjerne imot forslag på andre fornuftige bilvalg, men vil veldig gjerne vite hva en manuell E46 316i/18i har i snittforbruk. Glanshistorier om lavt forbruk på langkjøring blir uvesentlig da denne kun kommer til å stampe på E6... =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du bør regne med et bensinforbruk på rundt 0,80 liter/mil med den typen kjøring som du skisserer. Dette er beregnet på en mellomting mellom blandet kjøring og ren bykjøring jmf. BMW´s egne data for de aktuelle modellene (begge facelift).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vriene kriterier.

Hva med å bare beholde den du har? Hva ligger den på, 1,2 blandet? 10 mil er ikke så mye at jeg ville byttet bil for å spare kronasjer, med mindre man kjører en gammel Cadillac Deville. Man vet hva man har, men ikke hva man kjøper.

Som du selv er inne på, så er jo ikke drivstoffkostnaden det absolutt viktigste over tid - det er viktigere med en driftssikker og god bil som funker - og det høres ut som E34en er slik.

E39 520d blir muligens litt dyrere i drift over tid og har en kjønnsløs motor. Men pen å se på og god å kjøre.

E46 med firerbensin vil nok ligge på rundt 0.8 +-....

Skal du ha en bedre kombinasjon (nyere bil med samme driftssikkerhet/kostnadsnivå) må du nok over på noe annet enn BMW. F.eks. Golf 5 sugediesel, Corolla/Yaris, Mazda 6 og andre døve greier. Eventuelt en eldre MB W210 220/300D med automat og litt kjeks.

Eventuelt kan du kjøpe deg MX-5 du og - får mk2 fra 45 000 kr. Men du må leve med noe begrenset bagasjeplass (vanesak)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vriene kriterier.

Hva med å bare beholde den du har? Hva ligger den på, 1,2 blandet? 10 mil er ikke så mye at jeg ville byttet bil for å spare kronasjer, med mindre man kjører en gammel Cadillac Deville. Man vet hva man har, men ikke hva man kjøper.

Som du selv er inne på, så er jo ikke drivstoffkostnaden det absolutt viktigste over tid - det er viktigere med en driftssikker og god bil som funker - og det høres ut som E34en er slik.

E39 520d blir muligens litt dyrere i drift over tid og har en kjønnsløs motor. Men pen å se på og god å kjøre.

E46 med firerbensin vil nok ligge på rundt 0.8 +-....

Skal du ha en bedre kombinasjon (nyere bil med samme driftssikkerhet/kostnadsnivå) må du nok over på noe annet enn BMW. F.eks. Golf 5 sugediesel, Corolla/Yaris, Mazda 6 og andre døve greier. Eventuelt en eldre MB W210 220/300D med automat og litt kjeks.

Eventuelt kan du kjøpe deg MX-5 du og - får mk2 fra 45 000 kr. Men du må leve med noe begrenset bagasjeplass (vanesak)...

Gjør som meg, kjøp en Nissan Leaf, eventuelt BMW i3. De koster ikke mer i lån over 5 år enn du bruker i bensin, i tillegg masse andre besparelser og 5 års garanti. Etter 5 år når bilen er nedbetalt vil du tjene nærmere 4000,- pr. mnd i drivstoff som du kan bruke på en grom kosebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nissan Leaf funker ikke så bra med kalde Oslo-vintere tror jeg. Hørte av en som kjørte Drøbak-Oslo-Drøbak hver dag (8mil) at batteriet ikke holdt lenge nok. Med til tider lange køer og ned mot 20-25 minus i perioder i Desember-Mars ville jeg nok satset på noe annet.

Dessuten har bilen verditap, og det har ikke en gammel bruktbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en uttalelse fra danske FDM (pendant til NAF i Norge) der de direkte advarer folk mot å tro at den nye VW e-Up! på vinterstid i Danmark vil klare den oppgitte maksimale 190 Km rekkevidden på batteriene. De mente at ca. halvparten (altså ca. 80 Km) ville være realistisk hvis bilen blir brukt slik folk bruker en moderne bil vinterstid idag. Maksimal guffe på viften, varme i setene, varme i bakruten og sidespeilene, hovedlysene slått på (les: det er mørkt kalde vintermorgener), stereoen på høyt lydnivå i et forsøk på å overgå støyen fra viften samt kanskje telefonen på lading hele veien til jobben mens den spiller Spotify på stereoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nissan Leaf funker ikke så bra med kalde Oslo-vintere tror jeg. Hørte av en som kjørte Drøbak-Oslo-Drøbak hver dag (8mil) at batteriet ikke holdt lenge nok. Med til tider lange køer og ned mot 20-25 minus i perioder i Desember-Mars ville jeg nok satset på noe annet.

Dessuten har bilen verditap, og det har ikke en gammel bruktbil.

Trådstarter kjører 5 mil hver veg sånn jeg kunne forstå det, med muligheter for lading på jobb er det ikke noe problem i det hele tatt.

Verditap er ikke et tema så lenge bilen i sin helhet betales med sparte bensinpenger i tillegg til andre utgifter som vil dukke opp på en gammel bil i løpet av de neste 5 år.

Med el-bil har kjørestil alt å si, så enkelthistorier skal man kanskje ikke høre for mye på. 8 mil vil man nok klare uansett om man går inn for det.

Min 523iA 1997 mod.  er nå i 100 % teknisk stand på alle måter, men den har kostet meg 22.000,- kr i år i nye bremser, bremserør, viskerhendel, oljeskift, et stag i understellet og litt til........ Så gratis er det ikke med gammel bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser selv at jeg lager kriterier som er litt trange. Jeg jobber på auto trio, så deler blir jo billig og jeg skrur selv. Hadde det ikke vært for det så hadde ikke denne bilen vært i nærheten så billig i drift.

Problemet mitt ifht til driftskostnader kommer på en gammel diesel bil med cdi, feks w210 220cdi. 611 motoren er ingen evighetsmaskin, og der er det deler som ryker som også blir dyrt for meg, dyser, høytrykkspumpe osv. Det er uaktuelt å ha en gammel dieselbil...

Har sett at man får e46 compact facelift til en hyggelig penge. Jeg sitter alene i bilen hver dag, så liten bil er ønskelig, men det må være 5seter da vi har 2 barn.

Jeg fyller drøye 60l for ukedagene dersom det ikke blir ekstra kjøring, så ja, bruker rundt 1,1 - 1,2 l/mil.

Poenget er å ha lavere faste utgifter på en bil med nogenlunde forutsigbar driftsutgifter les; bensin manuell uten dyre komponenter som luftfjæring osv. Og ikke en ny bil hvor jeg må låne penger og bensinutgiftene blir avdrag på lån istedenfor.

Hehe er ikke enkle meninger jeg har kanskje, og jeg kjenner på det at en mikrobil med fwd muligens er det som må til for å tilfredsstille ønsket mitt.

Men allikevel, fra 1,2l -> 0.7l sparer meg for ca 1500kr i mnd/18000kr i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Problemet mitt ifht til driftskostnader kommer på en gammel diesel bil med cdi, feks w210 220cdi. 611 motoren er ingen evighetsmaskin, og der er det deler som ryker som også blir dyrt for meg, dyser, høytrykkspumpe osv. Det er uaktuelt å ha en gammel dieselbil...
Hehe er ikke enkle meninger jeg har kanskje, og jeg kjenner på det at en mikrobil med fwd muligens er det som må til for å tilfredsstille ønsket mitt.

 

Jeg tenkte i utgangspunktet på 220D og 300D uten turbo, men uansett er det en bil du må pusse rust på hver vår...

 

Det som er fint med småbiler er at de er geniale å kjøre i kø med - man blir ganske fleksibel og kan smyge seg fram i luker i trafikken på en helt annen måte. Jeg synes Fiat 500 er ganske tøff, og ville personlig kjøpt en slik hvis jeg måtte hatt en fwd. Yaris T-sport til en 50k funker også - eventuelt en siste generasjon Toyota Celica 1.8 140hk. De er driftssikre, god og sporty sittestilling (noen har skinn) og er mer spennende enn disse kjerringbilene.

Andre muligheter er Honda Prelude eller Peugeot 406

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt Fiat 500 i et par uker og det er helt klart en ganske artig bil (spesielt som "cabrio"), men VW Up er utvilsomt en bedre og vesentlig mer moderne bil. Spesielt Fiat´s motorer uten turbo mangler tilgjengelig dreiemoment, men velger man turbovariantene (spesielt den tosylindrede twinair motoren) er bensinøkonomien mindre imponerende. Det fine med Up´en er nettopp bensinøkonomien samt innvendig plass. Jeg oppfatter ikke Up som en "kjærringbil", men derimot mer som en pendlerbil (bl.a på grunn av den fine driftsøkonomien og relativt høye komforten). Up´en har også et laserbasert nødbremsesystem som registrerer alle forhindringer 10 meter foran bilen. Dette er ganske smart i by og køtrafikk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Up faktisk, tiltaler meg veldig da den har alle egenskaper til en vanlig 5seter i et pent kompromiss. Men hva koster en brukt Up? Har ikke sett noe på det faktisk....

For min del så er pendlerbilen ingen bil jeg skal kose meg med, jeg må ha en for å dra på jobb å tjene penger, så kriteriet er at den skal spise opp minst mulig av lønna Hehe.

Har hatt litt tanker rundt en liten yaris, men har ikke undersøkt hva forbruket ligger på i en sånn bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...