Jan E-28 Skrevet November 10, 2013 Share Skrevet November 10, 2013 Litt sugen på å legge inne et bud på en BMW E90 320si, kun gått ca 67.000km tror jeg det var (stått i 2-3 år nå). Hvit, sort skinn, M-optic, men ellers rensket for annet en standard utstyr tror jeg. En ser jo ca hva andre ligger på Finn. Og etter samtaler med noen av selgerne klarer en å tegne seg et bilde over hva de faktisk går/ligger på, og dermed markedsverdi. Men hva når motoren er raset i form av sprekt blokk? En bør vel ha litt i tankene at om den blir for dyr kan en like gjerne kjøpe en vanlig 320i isteden, som faktisk er i orden, og godt med utstyr. Kanskje sylinder-liner er mulig, kanskje ikke. Skal en trekke fra hva et verksted vil ta for reparasjonen (forespeilet blokkbytte til 80-100k etter merkeverksted har sett på bilen)? Eller skal en kalkulere hva det faktisk koster en å fikse når en gjør det selv, og dermed sparer selve verkstedregningen. Og kun betaler for deler og egeninnsats? Begynner å få veldig lyst på bilen. Men den er jo egentlig ikke verdt markedspris minus delepris syntes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toby91 Skrevet November 10, 2013 Share Skrevet November 10, 2013 Litt sugen på å legge inne et bud på en BMW E90 320si, kun gått ca 67.000km tror jeg det var (stått i 2-3 år nå). Hvit, sort skinn, M-optic, men ellers rensket for annet en standard utstyr tror jeg. En ser jo ca hva andre ligger på Finn. Og etter samtaler med noen av selgerne klarer en å tegne seg et bilde over hva de faktisk går/ligger på, og dermed markedsverdi. Men hva når motoren er raset i form av sprekt blokk? En bør vel ha litt i tankene at om den blir for dyr kan en like gjerne kjøpe en vanlig 320i isteden, som faktisk er i orden, og godt med utstyr. Kanskje sylinder-liner er mulig, kanskje ikke. Skal en trekke fra hva et verksted vil ta for reparasjonen (forespeilet blokkbytte til 80-100k etter merkeverksted har sett på bilen)? Eller skal en kalkulere hva det faktisk koster en å fikse når en gjør det selv, og dermed sparer selve verkstedregningen. Og kun betaler for deler og egeninnsats? Begynner å få veldig lyst på bilen. Men den er jo egentlig ikke verdt markedspris minus delepris syntes jeg. her må du nok regne verkstedspriser om de skal bli en reel regnemåte. da de fleste muligens vil unngå en så ny bil som er "selvskrudd" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet November 10, 2013 Share Skrevet November 10, 2013 Selv hadde jeg regna prisen for å få bilen til verkstedet, ut med motor, og inn med en brukt motor. Det er det realistiske her egentlig, for motorskruing blir fort svært dyrt. Jeg hadde derimot gjort det selv, dersom jeg ikke hadde vert kababel til det hadde jeg kjøpt noe problemfritt. Dersom du finner ut at det ikke blir gunstig, er jo det bare å gi selger ett bud med tanke på dine utregninger + sikkerhetsmargin. Bilen må jo på eu kontroll også, og hvem vet hva som dukker opp der etter 3 år på samme plass. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan E-28 Skrevet November 10, 2013 Forfatter Share Skrevet November 10, 2013 Brukt motor er nok ikke aktuelt. Problemet er at med brukt motor vet en ikke helt om en da kjøper en motor som er belemret med sprekkproblemet disse motorene har. Og da kan det fort være samme problem i byttemotoren etter bare noen få mil. Da må en prøve å finne en brukt motor som allerede har vært en byttemotor, og av nyere årgang der problemet skal være luket ut. Mao ganske vanskelig å finne en slik brukt byttemotor. I realiteten tror jeg at ny blokk er eneste løsning. Men er en virkelig heldig kan motoren kanskje reddes med innfreste linere. Og da kan en kanskje få det til litt billigere, men er et sjansespill å kalkulere på. Toby91, godt innspill. Hadde egentlig ikke tenkt på den delen. En løsning kan være å søke om å godkjenne en 325i motor i den. (325i/330i understell på 320si) Men da har en egentlig fjernet verdien i at det er en 320si. Og betalt for noe en ikke lenger har. Og pris/tilgjengeligheten på 2.5l motor tror jeg gjør det valget lite egnet å tenke på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet November 12, 2013 Share Skrevet November 12, 2013 Jeg ville beregnet markedspris, minus det ett verksted tar for rep. Så har du noe igjen for det, visst du fikser det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomaz Skrevet November 12, 2013 Share Skrevet November 12, 2013 Hva er evt pris idén til selger a ? Sent from space using Tapatalk - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan E-28 Skrevet November 13, 2013 Forfatter Share Skrevet November 13, 2013 Hva er prisutslag på hvit kontra sort? Og nav kontra uten? Har i utgangspunktet ikke fulgt med på bilpriser. Så ganske grønn. Tenker den ligger vel på ca 220k+? Minus da som noen nevner verkstedpris, som er ca 100k. Men med et bud på 120-130k fra meg, så er det vel store muligheter for at noen tenker litt annerledes og er villig til å by mer en det. Selv om det da viser seg for de i ettertid å ikke være så lurt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå