Gå til innhold

PQLSE
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Er seriøst plaget med stein opp mellom bremseskiva/bremseskjoldet. Går ikke an å kjøre bilen uten å få stein opp i mellom nå som de har gruset veiene.
Har aldri fått dette problemet før med noen av de andre bilene jeg har eid/har kjørt på mye mer grusbelagte veier. Kan det ha noe med felgene å gjøre f.eks? Eller må jeg ha den på ett verksted så de får sett nærmere på den?

post-78777-0-52455100-1385138793_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe gale med felgene, men heller bremseskjoldene. Har e39 selv og får "hjulet detter nesten av" lyder flere ganger årlig pga stein som kommer immelom skjoldene og bremseskivene...

Tror at det er flere med e39 her som kan si det samme :P

Men aner ikke hva man kan gjøre for å utbedre problemet, siden det har aldri vært et så stort problem at jeg gadd å gjøre noe med det. Litt aggresiv rygging så detter de vanligvis ut og det er ikke akkuratt grusvei der jeg kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.....

Ja, rygging gjør susen avogtil. Men det trenger ikke å være total grusvei, nå som de har strødd litt så får jeg det nesten 100% av gangene jeg kjører ute på veiene. Er ikke helt sikker hva konsekvenser det kan få, men jeg ser det er mange som bare kjører med det til steinen sliper seg selv ned. Men det er jo en så intens og hylende lyd at det er ikke måte på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Fått små steiner mellom bremseskjoldet og bremseskiva mange ganger, og som andre her nevner er det ikke måte på til hylelyd det lager. Folk snur seg og lurer på hva faen slags tulling som kommer kjørende der 8-[

Jeg tok bare et flatt skrujern opp i mellom skjoldet og skiva og bretta det litt bak og prøvde å skape større mellomrom mellom skjold og skive. Har funka fint for meg og jeg får ikke like ofte fastsittende steiner nå som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På facelift modellene kom det noen små deksler som man kan montere på bremseskjoldene foran, har selv ettermontert dette på min, det blir litt bedre men det kommer fortsatt stein inn.

Det kan også være verre med enkelte felger, med rondell felgene mine er det helt håpløst mens med vinterfelgene så er det ikke ett problem i hele tatt.

Noen fjerner bremseskjoldene helt og noen sliper vekk den innerste ringen som står mellom bremseskive/skjold, da detter steinene rett ut igjen, sånn i teorien i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småstein mellom bremskive og bremseskjold er da ikke noe problem, de faller ut igjen av seg selv. Verre er det med småstein som samler seg bak bremseskjoldet og ligger og skrangler når man kjører over humper og hull. De forsvinner ikke av seg selv hos meg, og jeg må årlig av med bremseskivene, løsne bremseskjoldene og "riste de". De ekstra dekslene man ettermonterer hjelper ingen verdens ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er seriøst plaget med stein opp mellom bremseskiva/bremseskjoldet. Går ikke an å kjøre bilen uten å få stein opp i mellom nå som de har gruset veiene.

Har aldri fått dette problemet før med noen av de andre bilene jeg har eid/har kjørt på mye mer grusbelagte veier. Kan det ha noe med felgene å gjøre f.eks? Eller må jeg ha den på ett verksted så de får sett nærmere på den?

Ja, det der er en plage, skjer flere ganger i året på min  1997 mod. 523. Men forsvinner etter en liten stund, Hjelper å svinge litt, den ene gangen kom det et smell idet steinen ble "skutt ut" i en rundkjøring som jeg tok et par ekstra runder i for å prøve å bli kvitt hvinelyden :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bare til å skru av hjulene forran og gå amokk med hammer/brekkjernen/skrujern så ser du i bunn der hvor det er trangest mellom bremseskjold og skive, og får lagd litt mer åpneing, jeg hadde dette problemet konstant siden vi har grus vei opp til huset. men etter jeg gikk litt amok ifbm med montering av nye bremser løste det seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...