Gå til innhold

Moment på skruene for bytte av bremseklosser/caliper/skiver?


Nitrius
 Share

Anbefalte innlegg

Har planer om ta en overhaling av bremsene på bilen, men lurer litt på hva dreiemomentet på skruene rundt dette skal være på. Har forstått det slik at det er 2 unbrako hylser som holder på plass caliperen, to muttere som holder fast bremseklaven, samt en unbrakoskrue som holder fast skiven til slutt? Og regner vel med at disse burde skrues til med et visst moment?

 

 

Edit: Dette er da på en E46 328i.

 

En annen ting jeg glemte i farten, funker kobberfett greit som smøremiddel rundt om på klossen for å slippe unna skrik og lignende fra bremsene? Eller burde man gå til innkjøp av noe annet type fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dreimomentet ligger i finga dine ;-) å ang det fettet så kan du riskirere å få en hel hau forskjellig meninger ang hva man bruke å ikke bruke,jeg har alltid brukt kobberfett , å aldri hatt noen form for komplikasjoner for det i etterkant på verken mine eller kunde biler, å jeg har bytta noen kloss sett for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vetle unbrako skrua som holder bremseskivene skal ikkje strammes hardt. Den er der bare for å holde bremse skiva inntil navet mens du skrur. og for at du skal lettare få på hjulet.

Er eit helvette viss den skrua knekker, eller rundes.

 

Du må ikkje smøre kobberfeita på gliderer, eller der det er gummi. Gummi svulmer opp og slepper lettere inn vatn viss kobber/Alufett kommer inni dei ;)

Der det er gummi bør du bruka noke gummi nautralt middel, F.eks silikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der er ikke vi helt enige carburetion, jeg har brykt mye kobberfett opp igjennom, og bila har gått til neste kloss skift og ting fungerer fortsatt strøkent ;-)

 

å jeg bruker det på både glidere og annlegsflata mellom klave og kloss . men som sagt her er det en hel hau meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar så langt.

 

En ting dere nevner her nå, gummi på caliperene? Er vel ikke så mye gummi på de er det vel? Eller snakker vi kanskje om den sylinderen som presser på selve bremseklossen?

 

Har vel forsåvidt ikke tenkt stort over å gjøre noe spesielt med caliperene, men det kan kanskje være lurt? Tenkte egentlig mer i retning av å smøre rundt kontakt flater mellom klossen/klaven/caliperen, der metall møter metall hvertfall, men selve caliperen har kanskje noen andre plasser den burde smøres opp også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar så langt.

 

En ting dere nevner her nå, gummi på caliperene? Er vel ikke så mye gummi på de er det vel? Eller snakker vi kanskje om den sylinderen som presser på selve bremseklossen?

 

Har vel forsåvidt ikke tenkt stort over å gjøre noe spesielt med caliperene, men det kan kanskje være lurt? Tenkte egentlig mer i retning av å smøre rundt kontakt flater mellom klossen/klaven/caliperen, der metall møter metall hvertfall, men selve caliperen har kanskje noen andre plasser den burde smøres opp også?

den gummin vi prater om er hvis man har det man kaller en "flytende" kaliper, å de har glidebolter som går inni en gummi foring på en måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bentley sin manual for E46 sier følgende om tiltrekkingsmoment:

 

Unbrakoskrue bremseskive til hub: 16 Nm

Bremseklave/Caliper carrier: Foran: 110 Nm, bak: 65 Nm

Glidebolter kaliper til bremseklave: 30 Nm

 

Bentley sier at glideboltene skal rengjøres godt, men _ikke_ smøres opp. Kontaktpunkter mellom bremseklosser og kaliper/bremseklave skal rengjøres og smøres med høytemperaturfett. Kobberfett burde vel gå fint her, ellers har BMW Plastilube for dette formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...