Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, bb79 skrev:

Fredrik: Dette er kanskje svaret du er ute etter: https://en.wikipedia.org/wiki/Miles_per_gallon_gasoline_equivalent

Takk for linken og den er ganske opplysende ja. Det ser ut til at det er korrekt at 1 liter diesel har et energiinnhold på ca. 11 kwh og 1 liter bensin ditto ca. 9 kwh. Ergo tror jeg at mitt regnestykke er sånn nogenlunde teoretisk korrekt og at Cactusen bruker ca. 40 kwh/100 km. Dette tror jeg imidlertid er litt vel optimistisk i virkeligheten, men la oss si at energiforbruket i realiteten er rundt 50-60 kwh/100 km.

Jeg synes at dette er litt morsomt å vite, men selvfølgelig er det i et miljøperspektiv ganske meningsløst i alle fall så lenge strømmen kommer fra en fornybar kilde og ikke f.eks kullkraftverk som rundt 50% av strømmen i Danmark gjør... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å se på energiforbruket på fossil vs elektrisk. Men det man ofte glemmer er at 95 blyfri ikke kommer opp av bakken på bensinstasjonene. Først har man brukt store energimengder på å peile etter oljen. Deretter må den pumpes opp og fraktes til land. Så kommer raffinering. Og til slutt transporteres den til bensinstasjonene. Oljeindustrien vil ikke oppgi hvor mye energi de bruker på hele prosessen. Men det jeg vet er at det tar 2 kWh å raffinere en liter. Med 2 kWh kan man kjøre ca. 20 km med en elbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men et slikt totalregnskap er vanskelig å sette opp. Strøm fra f.eks vannkraftverk er først helt ren når vannkraftverket er i produksjon. Før den tid har man brukt svært mye energi på å bygge demninger, drive ut tunneller, trykksjakter og evt. turbinhaller i fjellene, legge rørledninger, produsere turbinene, sette opp høyspentmastene, produsere generatorer og transformatorer etc. I tillegg kommer selvfølgelig bygging av fabrikker til de elektriske bilene samt batteriene. Tilbakebetalingstiden i et miljøperspektiv er relativt lang for denne formen for fornybar energi. Vindmøller og solceller er i dette perspektivet sannsynligvis en bedre løsning.

Jeg forsøker ikke å skjønnmale fossile biler i et miljøperspektiv, men noen av dagens mindre dieselbiler er rent teknisk temmelig energieffektive og flere klarer også Euro 6 kravene med god margin uten å jukse. Målet må allikevel etter min mening være å migrere over til bl.a elektriske biler og i denne sammenhengen har Elon Musk og Tesla gjort en kjempejobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
4 timer siden, Gorg skrev:

Hva tar du for levering av noe sånt? Har et hifirack som jeg prøver å selge, men ikke så lett hvis det må sendes med posten..

 

Har du fått noe antatt leveringsdato på bilene forresten?

Hvor stort er det? Fra/til hvor skal det sendes? Jeg har ikke fått noe leveringsdato på bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/18/2016 at 15.25, Gorg skrev:

Er den i midten det er snakk om

http://www.creative-audio.co.uk/ATACAMA_EUROPA65.php

65cm bred ca 40 cm dyp. Kan ta av beina, så kan pakkes godt sammen. Men stoler ikke på Bring eller noe sånn.

Skrevet i annonsen at den kan leveres via Nimber, ikke fått kjøper enda. Men la oss si Bodø til Oslo, så vet jeg sånn høvelig

Når beina skrus av så blir den vel i grunnen ganske liten? I så fall holder det med 300 kr som er 100 kr over minimumsbeløpet jeg går for. Men den lave prisen avhenger av at jeg kan hente og levere sentralt i byene eller ved hovedveien. Må jeg kjøre en avstikker til gokk taper jeg mye tid (og strøm) på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...