Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Og det er enda gunstigere å betale ned bilen på 2,5 % rente i 7 år :) At jeg hiver 600k på boligen er ikke dermed sagt at jeg skal bruke 30 år på de.

 

Man betaler ikke skatt så lenge honoraret er under 10k fra en person. Honoraret regnes som gave og man betaler derfor ikke skatt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å google litt etter lovdata + gaver osv, men jeg kom ikke fram til noe fornuftig. Dette er noe jeg mener å ha lest hos Easybring. Slik har jeg tolket det: Siden dette er en avtale mellom to privatpersoner så ansees honoraret som en gave. Man betaler jo ikke skatt for (penge-) gaver man får til jul, bursdag, bryllup, osv. I dette tilfellet har man utført en jobb og deretter fått betaling.

 

Ikke spør meg hvorfor det er slik. Men stemmer virkelig dette så er det et smutthull i loven. Jeg vet i alle fall om en eller noen få personer som kjører med oppdrag via Easybring på heltid. Dette har jeg konkludert basert på oppdragene som tas. De går ofte mellom Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Bodø og faktisk helt opp til Tromsø. Jeg som gjør det i fritiden har kun muligheten til å ta 4-5 oppdrag i uka. Men vedkommende tar nesten ti ganger så mange oppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest at siden det er en tredjepart inkludert, altså en "oppdragsformidler" så er dette skattepliktig inntekt..spesielt siden Easybring også tjener penger på dette (de trekker vel en sum fra kortet ditt?)

 

Men nok om det :P

 

Åssen går det med teslaen? Fått på sommerhjula?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Easybring har trukket 15 % av honoraret. Men nå innfører de en modell der de ikke trekker noe som helst. Så teknisk sett er de kun en gratis leverandør av tjenesten. Dette er selvfølgelig midlertidig. Men det betyr at de ikke tjener noe som helst på oppdragene mine. Det jeg får går rett i min egen lomme uten mellomledd.

 

Sommerhjulene mine står på dekkhotell. Siden jeg skal ta en tur til Nordkapp til påska så kommer jeg til å beholde vinterhjulene til etter påske. Deretter blir det moro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke kjøre tesla til Nordkapp? Har sett på brøyt i vei på NRK. Og når de står alt mellom 2-10 timer og venter på kolonnekjøring over fjelloverganger har jeg tenkt "glad ikke noen står der med en tesla".

Det er selvfølgelig ikke stor sjanse for det i påska men fortsatt!

Og iiiingen ladestasjoner så vidt jeg vet nord for Trondheim? Blir spennende å se hvordan du løser denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er vell ikke påsken i Juli heller :P Lykke til på den turen, satser på det går bra! Gleder meg til film.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Så ikke at det var i påsken han skulle dit, men tror uansett ikke det blir noen problem med Modell S :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordkapp? Lage video og levere pakke eller bare for morroskyld? :P

Jeg har faktisk aldri kjørt bil nord for Fauske før. Og jeg har snakket i mange år om å kjøre til Nordkapp. Så dette burde bli en fin anledning til å realisere en av drømmene mine :) Ja, jeg skal prøve å finne noen interessante (og godt betalte) oppdrag på veien.

 

 

Du skal ikke kjøre tesla til Nordkapp? Har sett på brøyt i vei på NRK. Og når de står alt mellom 2-10 timer og venter på kolonnekjøring over fjelloverganger har jeg tenkt "glad ikke noen står der med en tesla".

Det er selvfølgelig ikke stor sjanse for det i påska men fortsatt!

Og iiiingen ladestasjoner så vidt jeg vet nord for Trondheim? Blir spennende å se hvordan du løser denne :)

Forhåpentligvis blir det ikke så mye snø til påske. Men man vet jo aldri hvordan det er så langt nord. Jeg har opplevd kolonnekjøring to ganger med Teslaen. Og begge gangene gikk det ganske greit. Bilen trekker ca. 5-6 km per time når den står i ro med varmen på. Etter første video da jeg nesten kjørte meg tom for strøm så har jeg lært at jeg må ha minst 50-100 km margin. Blir det kolonnekjøring klarer jeg fint å vente mange timer.

 

Når det gjelder lading så har jeg ved hjelp av en del folk på elbilforumet funnet ganske mange steder i Nord-Norge som har 400 V 32 A trefasekontakter. Med disse kan man lade 80 km/t. Til sammenligning får man bare 13-16 km/t på vanlig stikkontakt.

 

 

Jeg har vært litt sløv og for opptatt med å lage turvideoer i det siste. Men til helga skal vi ta en tur. Og det skal lages video. I mellomtiden har jeg fått firmware update 5.9 installert over 3G. Der har flere ting blitt forbedret:

- Før kunne man kjøre i maks 15 km/t med very high på luftfjæringen. Nå er grensen satt til 30 km/t.

- Før kunne man kjøre i maks 30 km/t med high på luftfjæringen. Nå er grensen satt til 45 km/t (tror jeg).

- Før måtte man kjøre over 160 km/t før bilen senket seg til low. Nå kan man velge selv (80-160 km/t) når man vil bilen skal senke seg. Eller så kan man ha den på never og da vil den aldri senke seg. Eller... så kan man ha på always og da er den alltid senket :P

- Bilen har fått hill hold. Når den står i oppoverbakke og jeg er i Drive og løfter foten fra bremsepedalen så holdes den der i ett sekund før bilen ruller bakover. Samme greia gjelder for nedoverbakke i revers.

- GPSen har blitt forbedret. Nå kan man lagre hjemmeadresse, jobbadresse samt lagre favoritter. Bilen lagrer også hvor du har ladet før og viser dem som grå punkter på kartet (mens Teslas superladere vises som røde punkter).

- Det er kommet støtte for Rdio internettradio. Jeg har ikke fått utforsket dette så mye.

- Før når jeg slo på bluetooth på telefonen etter at jeg har satt meg i bilen så måtte jeg manuelt koble bilen til telefonen. Men hvis jeg har slått på bluetooth før jeg går i bilen så oppdager den det og kobler på. Nå sjekker bilen kontinuerlig og kobler seg på automatisk så snart jeg slår på bluetooth.

 

Dette var det jeg snakket om på customer stories-videoen min. Tesla er en bil som blir bedre for hver dag som går. Selve bilen får update, og ladenettverket utvides med rekordfart, både Teslas egne ladere samt semihurtige 22 kW-ladere (som man får 80 km/t fra).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke disse easybring oppdragene er no bra betalt egentlig... men nok om det..

 

Synes det er kult at du faktisk har fått til en kul greie i internett verden.. Får du no for dette fra Tesla forresten?

Jau, jeg burde ha krevd mer for enkelte oppdrag. Men jeg klager ikke. Noen oppdrag får jeg mye for, mens andre for jeg mindre for.

 

Nei, jeg får ikke penger fra Tesla. Hadde jeg mottatt penger av dem ville troverdigheten på videoene mine falt en del. Men de kan godt sende meg et par 19" cyclone-felger i bursdags-/julegave ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...