Gå til innhold

Ingenting er hellig lenger.

noekult
 Share

Anbefalte innlegg

Alt i orden hvis konteksten og sammenhengen er korrekt. Hvis du bare bruker dataene statisk blir det litt slitsomt.

Når vi først snakker om disse bladene jeg har så kom jeg til å tenke på ett omslag jeg så. Fant det igjen og det er jo absolutt av betydning for denne tåden da vi her ser at det tidligere ble spekulert i en MPV bil ifra tidligere av ;) Denne kreasjonenen var å finne på framsiden av Auto Motor und Sport nr 17 1989. På denne tiden ekspanderte BMW modell sortimentet sitt i høyt tempo og det ble spekulert i bilpressen om det også ville kommen en flerbruksbil ifra BMW. Liker den E31 inspirerte fronten og noe som ser ut til å være 17" BBS krysseike felger ;)

post-47692-0-14560900-1385824412_thumb.j

At det er forhjuldrift på denne er nok bare en fordel, det blir lettere å komme seg frem på vinteren blant annet,

Har aldri opplevd bakhjulstrekk som vanskelig på vinteren, heller tvert imot. De beste vinterbilene jeg har hatt har vært BMW, og jeg har hatt både VW og framhjulsdreven Audi. Grunnen til at BMW kommer seg så bra frem på vinterføre er 50 50 vektfordelingen da de ikke er like lette i hekken som andre bakhjulstrekkere. La forhjulene styre og bakhjulene stå for framdriften :)

Men det som jeg lurer på ang denne nye bilen nå med framhjulstrekk er om BMW vil opprettholde 50 50 vekt fordeling. Alle vet jo at fordelen til framhjulstrekk på vinterføre er at mye av vekten ligger forran i bilen over drivhjulene, med lik vekt forran og så må jo det bli som å kjøre baklastet framhjulstrekker på vinterføre. Og det er ikke noe særlig =;

At BMW er råest i verden på å bygge motor, det er ikke noe som behøver å diskuteres engang... Et forsøk på å påstå noe annet vitner bare om manglende kompetanse og forståelse! :) Det er vel for eksempel en grunn til at BMW hvert år gjør nesten rent bord i de fleste klasser i "Motor of the year" ;)

Vi kan med sikkerhet fastslå at BMW lager verdens beste bilmotorer, de har alene hele 60 priser i "Engine of the year" og sammen med PSA sammarbeidet så er det totale 67 priser. Det er vanskelig å ikke flire men Mercedes har til sammenlikning stusselige 9 priser :mrgreen:

Er en grunn til at BMW i dag er verdens største premium merke og ett av verdens sterkeste merkenavn sammen med Coca Cola og Apple, Mercedes når dessverre ikke BMW til knæra en gang. Men BMW bør skjerpe konsentrasjonen og ikke hvile på sin gren, så kanskje Grand Tourer er det som må til enten vi liker det eller ikke :)

Så da er ikke Bugatti Veyron Super Sport verdens raskeste serieproduserte bil?

Det er kun en forsvinnende liten elite som har råd til den.

McLaren F1 var verdens raskeste produksjonsbil fra 1992 til 2005 da Bugatti Veyron ble lansert, det er hele 12 år det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva BMW selger bilen for er en ting, hva de tjener på hver enkelt bil er noe annet. Om man ser på det å sette sammen en bil fra en prosjektleders ståsted er det langt færre avhengigheter ved å sette sammen en FWD bil enn en RWD bil.

Det kan være sant det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1930-tallet hadde de ikke roboter som bygde biler eller motorer. T-forden ble også håndbygget, ble ikke den serieprodusert?

Så da er ikke Bugatti Veyron Super Sport verdens raskeste serieproduserte bil?

Det er kun en forsvinnende liten elite som har råd til den.

Selvfølgelig hadde de serieproduksjon på 30-tallet, men dette betyr ikke nødvendigvis at f.eks Maybach Type 12, Mercedes-Benz Type S eller Duesenberg Model J er serieproduserte biler slik vi forstår begrepet idag. Et viktig poeng i denne sammenhengen er at bilprodusenter av dette kaliberet på 20 og 30-tallet som regel kun bygget understelet og drivverket. Karosseriet og interiøret ble bygget av eksterne eksperter; såkalte coachbuilders eller karosserimakere på norsk. Bilene ble derfor bygget på bestilling, få biler var identiske og produksjonen begrenset seg til høyst et par hundre biler i året. Ergo er det et definisjonsspørsmål om dette er serieproduksjon slik vi forstår begrepet idag.

Apropos Bugatti Veyron er den modellen interessant i denne sammenhengen. Siden 2005 er det bygget totalt 357 stk. Veyron. Dette tilsvarer gjennomsnitlig 45 biler i året eller 1 stk. ferdig bygget bil hver åttende dag. Serieproduksjon slik vi normalt forstår begrepet?... Neppe, men begrepet kan kanskje forsvares i teknisk forstand.

Forøvrig synes jeg at vi skal holde oss for gode til spydigheter her inne. Ingen er tjent med dette og husk at det er helt legitimt å være uenig med de andre i diskusjonene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...