Gå til innhold

E36 320i coupe, bruks/time attack


Kjellsen
 Share

Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt problemer med lufting av kjølesystemet på min E36 og samboerens E46. Så har jeg bestilt lufteskrue i messing fra turnermotorsport :) Skruene går bare tregere og tregere.. Å når man må lufte ett helt liv, så holder ikke plastikk skruen :S
post-68468-0-43243900-1397375546_thumb.j

 

Å når clutchen itillegg må byttes i nærmeste fremtid. Så kjøpte jeg like greit sentreringsverktøy, da frakta ikke er helt fornuftig i forhold til hva som blir sendt.
post-68468-0-67937900-1397375555_thumb.j

 

Så idag etter litt mat osv, så blir jeg kjørt bort til garasjen :) Blir å begynne med bakstillingen først, da den tar lengst tid. Så blir rekkefølgen:

 

Bak:
Bytte foringer
overhale bremser
bytte bremseslanger
Montere studs 75 mm

 

Forran:
Bytte foringer
Bytte bremseslanger
Montere kjølesett til bremser
Montere studs 75 mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått inn en økt i garasjen. Beklager få bilder.. Men prøver å bli ferdig på onsdag. Det ble noen knekte deler, muttere som er spist opp og små flekker av overflate rust som blir pusset og sprayet mer hagmans bodyspray. Men bilen er veldig hel under:) Fikk bakstillinga av til slutt. Vasket det verste vekk. Originale Sachs dempere på bilen :P Blir bra å få KW på bilen:) Om bilen blir i mitt eie en stund, blir det skikkelig vask under og pulverlakk av understell fra f.eks M3 3/3.2L. Men ja, etter demonteringen måtte det til en A4 liste med bestilling av bolter, muttere og pakninger til eksos fra GS. Håper de leverer raskt som før:)

Skal handle en vanlig 10.2 bolt der exentriske bolten er, da jeg har camberstag og da blir det ikke tatt i bruk. Idag blir det demontering av originale foringer og montering av nye. Får jeg ikke gjort mer bak grunnet bolter osv, begynner jeg å bytte foringer forran og andre planer.

Jeg har visst diffbrems:):)

Postet bilde

Postet bildePostet bildePostet bildePostet bildePostet bildePostet bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trengte seg virkelig en overhaling det understelle der! :D

 

Ja det kan du si  :crazy: Håååper virkelig GS får sendt pakka idag, ALT er på lager og det tar kun en dag så er det her med vanlig sending. Bmw bruker jo fin gjenger overalt, å det er ikke lett å få tak i disse dager. Ingen hadde på lager og måtte bestilles. Men men..

 

Jeg har fått brent ut foringene og montert inn poly. Kommer bilder. Idag blir det å montere foringer forran, fikse bremserørnippler, montere bremseslanger i chassi og front. Så blir det å fortsette på bakbremsene og bytte sko,klosser,skiver, wire. Dette er iallefall planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er noe dritt når sånt skjer at du ikke får tak i skruer liksom -_- jaja får håpe det ikke tar lange tiden før du får det hvertfall :D

 

 

skal du ha powerflex foringer eller blir det gs performance sin urethan foringer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha powerflex foringer eller blir det gs performance sin urethan foringer? :)

 

Jeg har valgt powerflex, når de bruker forskjellige foringer i f.eks bakstilling og driver kun med dette så forteller det meg mer erfaring. Foringene er sikkert bra fra GS, bruker ett par i damas bil. Men GS leverer ikke foringer til alt, noe som powerflex nesten gjør. De mangler bare å produsere til diff og indre foringene til armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes da! Nå har det gått noen dager uten oppdatering, men får da slenge ut litt info og bilder :) Jeg begynte på søndagen og stoppet opp igår grunnet mangel på deler.

Jeg startet med å rydde litt i garasjen og få den opp på bukker. Sommerhjula hadde lite luft, så må kikke litt på de.

 

Gjort bak:

Demontert eksos fra manifold, varmeskjold og mellomaksel fra diff.

Demonterte bakstillingen

Brant ut foringer

Monterte nye foringer utenom ytre øvre/nedre(Blir tatt senere)

Monterte bakstilling sammen med GS camberstag, byttet ut bolter, muttere osv som trengtes.

Monterte ny bakre bolt i chassi, da den gamle følgte med foring ved demontering.

Byttet ut bremserør nippler som var ødelagte.

lagde nytt bremserør på venstre side(Høyre side blir tatt neste gang)

Monterte bimmerworld bremseslanger bak i chassi.

Demonterte diff igjen, da jeg venter på foringer fra IE.(Mottatt neste uke)

Demonterte calipere som skal ha nye klosser og b.slanger.

Begynte demontering av bremseskjold, da de er rustet i stykker. Mangler verktøy for demontering av nav(Bestilt deler, på utkikk av skålavdrager)

 

Gjort foran:

Demonterte kontroll arm foringer og stabstagforinger.

Monterte nye foringer.

Monterte bimmerworld bremseslanger.

 

Deler som trengs:

Bremseskjold (bestilt, bolter finner jeg hos maskinvareforetning, org er svindyrt)

Bolter til calipere front og bak.

Luftenippler.

klips til bremserør

hjullager mutter x 2

Kontaktholdere bak x 2(bestilt)

Bakre travers bolt (bestilt da den nye er litt lengre så mutteren får fler gjenger anbefales ved demontering av bakstilling)

Pakninger til støtdempere bak x 2(bestilt)

Klips til bremserør x 2

Eksos pakninger, muttere og bolter(kjøpt)

 

Kjøpte camberverktøy fra biltema, ganske lik som andre enkle jeg har sett. Så duger nok for grov innstilling før 4 hjulskontroll. Jeg håper på å få balansert bilen for å få det optimale ut av coilovers før treff i sommer. Når man skal gjøre de tinga jeg gjør bør folk huske på å legge noen kroner ekstra ved siden av, for det er ALLTID en eller annen del som må byttes ut etter mange år med vanlig kjøring på vei. Sett av tid, sted og regn ut litt om jobben + litt til. Har brukt ca 2000 ekstra nå, å da har jeg ikke kjøpt det andre gjenværende tinga som ikke er merket (bestilt). Men gled dere også til når foringer er byttet ut er en av de "verste" jobbene gjort :)

 

Det ble ikke så mange bilder da jeg ville prøve å få gjort så mye som mulig. For ting tar tid(TTT). Neste aksjon blir neste helg :) Da blir det bakstilling montering med nye bremser, montering av kjølesett forran, bremsevæske bytte og mulig coupe vifte ombygging. 

 

post-68468-0-83703400-1397841745_thumb.j

post-68468-0-04375100-1397841627_thumb.j

post-68468-0-53737500-1397841474_thumb.j

post-68468-0-17954700-1397841523_thumb.j

post-68468-0-98559500-1397841566_thumb.j

post-68468-0-59535100-1397841692_thumb.j

post-68468-0-53111100-1397841800_thumb.j

post-68468-0-86867600-1397841843_thumb.j

post-68468-0-15703800-1397841889_thumb.j

post-68468-0-10671900-1397841943_thumb.j

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...